Toyota GT-86 info

Bilder och filmer som har med Toyota eller annat motorrelaterat att göra.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Glenn »

Fnys skrev: Jag har hört att det finns (som till så många andra bilar) ett trimchip/trimbox till den här modellen redan som man enkelt bara kopplar in i databoxen. Någon som vet vart man kan läsa mer om denna och hur mycket hk man får till?
Trimchip på en sugmotor med högt effektuttag redan innan, skulle tippa på typ max 10hk eller nåt :/ troligen på bekostnad av körbarhet.

200hk på 2l utan överladdning är rätt mycket hur man än vänder på det.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av KACE80 »

Hej Glenn :)

Svar på de negativa sakerna som jag nu kan komma på var stolinställningarna, backspegeln den vibrerade för jäkligt, och självklart trycket som saknades i bilen.
Jag kom helt enkelt inte tillbaks med ett leende på läpparna, dock skall tilläggas vilka urusla förhållanden jag körde bilen i så chansen fanns inte att kunna köra bilen på riktigt.

Jag tar lite tillbaks det jag tidigare skrev om att jag upplevde mer negativa saker än positiva, men det lilla jag körde så var bilen en liten besvikelse tyvärr :cry:

Jo Glenn jag tyckte mig nog varva ur den ganska gött och fick även känna på 6:ans växel, var nog uppe i ganska så hyggliga farter ändå :thumbup:


En annan liten notis som inte alls stämmer ifrån Toyota, och denna felaktiga info kommer inte att gynna försäljningen GT 86.
Kollade noggrant i produktbladet och ser där att 0-100km/h tydligen skall gå på blygsamma 7.6 sekunder, inte en chans i helskotta att den var sååå trött.
Kan med nästan säkerhet säga att det går på ungefär 1 sekund snabbare än så :)

Anton
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Glenn »

Mjae, jag gjorde iofs ingen regelrätt 0-100-acceleration, men jag skulle gissa att typ 7.5 är rimligt ? Om jag minns rätt gör min ST202 0-100 på 8.3, och ST205'an gör den på 6.1, jag skulle gissa att denna hamnade nånstans i mitten, typ 7.5.

Stolinställningarna meckade jag inte så mycket med, men jag fick iaf till en bra körställning för en 196cm Glenn :)

Jag körde nog inte snabbare än typ 120 dock, jag körde mest på mindre vägar, antar att det är där den trivs bäst också.

Skulle vara kul att låna bilen en dag eller så och köra längre på vägar man kan väl, fast det klart, då kanske man skulle känna sej tvungen att köpa bilen sen :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Fnys »

Provkörde den igen för någon månad sen och passade på att även kolla och fota lite saker som jag missade första gången:

Baksätet:
Nog för att det brukar vara trångt i baksätet på sportbilar men detta är ju ett SKÄMT! Förarstolen är inställd efter min normala körställning (174cm och jag har inte speciell långa ben) och ändå får man inte ned en fot ens på tvären. :wtf:
Bild


Bagageutrymmet:
Bild
Lyft ur all tom frigolit i reservdäcksbaljan och gör en ny bagagerumsmatta så får du några liter till +ett djupare hål för just nu går det absolut inte att ha en "stående" ica-kasse i utrymmet.
Bild
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Glenn »

Finns väl nåt citat där nån konstruktör eller vad det var till bilen skriver att baksätet bara är där för att man ska kunna få med sej sina R-däck på väg till banan :)


..Celican har ju inte heller nåt baksäte att skryta med direkt..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
JesperD
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 aug 2012, 11:07:00
Årsmodell: 0

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av JesperD »

Jo det är en aningen konstig effekt kurva med hyffsad botten och vass topp men nån dip i vrid på mellan registert :p Det finns bänkningpapper som visar kurvan mer exakt.
Och 50hk till så hade det varit en riktigt killer men då hade priset förmodligen stuckit iväg med och då hade det inte varit aktuellt för mig mer.

Angående trim så finns det diverse delar i USA, dom har bänkat runt 8-10HP+ med ett ordenligt Cold Air Intake sen med ett komplett avgassytem så ska det rendera i ytterligare 8-10HP.
Utöver det så experimeteras det för fullt med ECUTek mappning borta i staterna och dom hävdar att med lite vanliga sugis moddar och sen en mappning så får du en del till.
Men det är ändå massor med pengar för den lilla effekten.

Baksätet vet jag inte riktigt varför dom har egentligen, hehe :) Enligt designern så var det plats till 4 r-däck och en domkraft i bagaget med fällda säten, hehe!
Sen både stolarna och inställningsmöjligheterna tillsammans med justering av ratten ger ju enligt mig en helt perfekt körställning :)

Efter att ha fått köra runt nu snart 3 hela dagar så är jag 110% nöjd med bilen, men ja den är lite för slö det är de enda negativa jag kan komma med (dock släpper den väldigt lätt i baken när man svänger och gasar, så kul kan man ha även med lite effekt). :)

Annars är en sån sak som automatisk ljus, eluppvärmda stolar, trådlös handfree till mobilen, el infällbara backspeglar (trångt i min gata, hehe), nyckellöst start samt låsning av bilen, den smidiga Touch stereon, färddator och all utrutsning som den har. Det är min absolut största glädje ( har varit ganska sparsmakat där i mina övriga bilar, hehe) eftersom jag trots allt använder den som en vanlig brukis till jobb, affären etc.

Och sen dricker den faktiskt inte alltför mycket soppa heller vilket är ett stort plus för mig som ENDAST kör stadstrafik, dock kostade 98Oktan nära 16kr litern idag!!!
Fredrik_andersson
Inlägg: 36
Blev medlem: tis 19 maj 2009, 09:46:25
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2009
PostOrt: Åmål
Ort: Åmål

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Fredrik_andersson »

Testkörde en GT86:a igår och jag måste säga att det är en mycket trevlig bil, som skrivits tidigare så fattas det lite effekt men den låga vikten gör det mindre påtagligt. Provkörde på kurvig väg och var mycket underhållande ;)

Gillar styrningen och växellådan som fan :D (det var manuell låda på denna)

Baksätet är ett skämt men hyfsat bagagerum.
Hade önskat bättre justeringsmöjlighet på förarstolen

Kommer med högsta sannolikhet köpa en GT86 under våren..

Ingen som vill köpa min Yamaha FZ1N -07 ?? :) Blir lite för dyrt att ha båda två
GT86 -13 (sommarbil)
Avensis -09 (bruksbil)
Carina -78 (rallybilen)

Kolla in min fotosida :) http://www.freddefoto.se
Följ freddefoto på facebook : http://www.facebook.com/pages/Freddefot ... 8018158564
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av KACE80 »

Fredrik_andersson skrev:Testkörde en GT86:a igår och jag måste säga att det är en mycket trevlig bil, som skrivits tidigare så fattas det lite effekt men den låga vikten gör det mindre påtagligt. Provkörde på kurvig väg och var mycket underhållande ;)

Gillar styrningen och växellådan som fan :D (det var manuell låda på denna)

Baksätet är ett skämt men hyfsat bagagerum.
Hade önskat bättre justeringsmöjlighet på förarstolen

Kommer med högsta sannolikhet köpa en GT86 under våren..

Ingen som vill köpa min Yamaha FZ1N -07 ?? :) Blir lite för dyrt att ha båda två

Kul att en till ifrån forumet köper sig en, Jesper var ju riktigt snabbt ute :thumbup:

Anton
JesperD
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 aug 2012, 11:07:00
Årsmodell: 0

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av JesperD »

Jaha och idag började motorlampan blinka, har väl kört ca 10mil kanske.

Körde hem från jobbet, runda på kanske 10min. Ställde mig på gatan vid min lägenhet och satt och snackade i telefon.
Helt plötsligt börjar tomgången hoppa upp och ner mellan typ 400rpm och 800rpm och hela bilen skakar som fan vid dom låga rpm.
Efter kanske 7-8s börjar motorlampan blinka. Startade om bilen så var tomgången normal igen dock.....

Läser man runt på http://www.ft86club.com/forums/showthread.php?t=15577 så är det tydligen något som gått snett vid produktionen och massor med folk har detta problemet i USA. :thumbdown:
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av KACE80 »

JesperD skrev:Jaha och idag började motorlampan blinka, har väl kört ca 10mil kanske.

Körde hem från jobbet, runda på kanske 10min. Ställde mig på gatan vid min lägenhet och satt och snackade i telefon.
Helt plötsligt börjar tomgången hoppa upp och ner mellan typ 400rpm och 800rpm och hela bilen skakar som fan vid dom låga rpm.
Efter kanske 7-8s börjar motorlampan blinka. Startade om bilen så var tomgången normal igen dock.....

Läser man runt på http://www.ft86club.com/forums/showthread.php?t=15577 så är det tydligen något som gått snett vid produktionen och massor med folk har detta problemet i USA. :thumbdown:

Oj vilken storflopp :thumbdown: :cry:
Garanti jovisst men vilken spökstart för GT 86:an :thumbdown:
Skriv svar