Motorlampan Tändes i dag ( krångel )

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Engen
Inlägg: 72
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 18:48:50
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige
Ort: Uppsala
Kontakt:

Motorlampan Tändes i dag ( krångel )

Inlägg av Engen »

Hallå gott folk,, för första gången på 4 år har jag faktiskt ett fel på min toyota avensis 03a ( har gått 13500mil ca) .
tror knappt det är sant :-)

Min farsa påpekade en dag för ett tag sedan när jag starta bilen och åkte iväg från dom att bilen svart rökte (kall motor ),, har även själv sett detta fenomen vid olika tillfällen,och vid ett tillfälle ganska anmärkningsvärt, för ca 2 veckor sedan började jag även tycka att bilen känndes slö på lägre varv och att den liksom BAAAmar , kan ibland rycka lite vid ljummen motor.! Bilen går annars bra och inga konstigheter direkt, men i dag tändes motorlampan och det kändes förvisso ganska väntat men ändå surt...
kan även tycka att soppa förbrukningen ökat, dock marginellt enligt färddatorn, så för mycket soppa får hon ju helt klart!

Vad tror ni, Lambdan eller ? äre nått more serious ? MVH/ Engen
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Motorlampan Tändes i dag ( krångel )

Inlägg av cheetah1 »

Förstår om det känns tjatigt, jag och Pierre med flera tjatar om det så fort nåns motorlampa tänds, men bäst är nog ändå att läsa ut felkoden, istället för att sitta och spekulera. På din är det ju OBD, så det är väl bara att bege sig till första bästa verkstad med rätt utrustning och läsa ut vad den vantrivs med.
Användarens profilbild
Engen
Inlägg: 72
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 18:48:50
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Motorlampan Tändes i dag ( krångel )

Inlägg av Engen »

klart det är bäst att läsa ut felkoden och ska göras, och jag hajar tjatet :-) men tänkte om det finns nån direkt tanke, om felet känns bekant för min modell av bil eller om någon hade någon ledtråd, jag bara fiskar lite :-) MVH/ adde
Användarens profilbild
Engen
Inlägg: 72
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 18:48:50
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Motorlampan Tändes i dag ( krångel )

Inlägg av Engen »

Va till toyota här om dagen och läste ut felkoder, En Syre mätare som är paj ( utav 4 st ) 2600 kr kostar bytet, som hittat! MVH adde
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Motorlampan Tändes i dag ( krångel )

Inlägg av cheetah1 »

Ja, 10 år eller 10000 mil ungefär påstod vår Toyotaverkstad att det är normalt att dom håller. Dock gick dom ca 10 år och över 30000 mil på mammas gamla Avensis med 1ZZ.. :)
Användarens profilbild
Engen
Inlägg: 72
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 18:48:50
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Motorlampan Tändes i dag ( krångel )

Inlägg av Engen »

jo hon har gått 13k mil och är 9år så det e väl dags då,, kommer väl alla dom andra som på rad sedan!! / E
Användarens profilbild
Stigge
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 13:53:59
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1975

Re: Motorlampan Tändes i dag ( krångel )

Inlägg av Stigge »

Engen skrev:jo hon har gått 13k mil och är 9år så det e väl dags då,, kommer väl alla dom andra som på rad sedan!! / E

http://www.lambdapower.co.uk/partsearch ... anu=Toyota
Guran
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 03 okt 2012, 22:33:01
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2002

Re: Motorlampan Tändes i dag ( krångel )

Inlägg av Guran »

Samma sak har hänt med min Avensis från 2002, har gått ca 11000 mil. En sensor pajade i våras och nu står bilen på verkstan för att byte av en andra. Men jag får betala 3700 spänn! Vilken verkstad använder du?
Skriv svar