köpråd celica st202.

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
celicago
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 03 maj 2012, 17:38:33
Bilmodell: gti 2.0 16v
Årsmodell: 1990

köpråd celica st202.

Inlägg av celicago »

Undrar över det mesta vad det gäller st202 ,175 hk modellen.Reflektioner över Väghållning,prestanda
växellåda o motorns karaktär.Ev enklare modifieringar för att förbättra prestandan.Någon som har
erfarenhet av bankörning med ST 202?.Vad ska man se upp med vid köp av beg ST202.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: köpråd celica st202.

Inlägg av Glenn »

celicago skrev:Undrar över det mesta vad det gäller st202 ,175 hk modellen.Reflektioner över Väghållning,prestanda
växellåda o motorns karaktär.
har ju haft min några månader nu, och min ST205 i typ 10 år.

Väghållning - imponerande bra, detta är en bil man gärna tar ut på kurviga vägar, skön balans och biter fast bra i vägen,
enda nacldelen med ST202 där tycker jag är att den är så understyrd när man provocerar den, märks mest om det är
grus eller snö dock, men den går mest rakt fram, ST205'an är mycket lättare att "kasta runt" i kurvor, men det är väl
så det är med FWD helt enkelt.

Växellådan - Tja, helt ok, inte lika bra som ST205 men bättre än "vanliga" bilar..

Motorn - jag gillar den skarpt, jag skulle ärligt talat gissat på att den har mer än 175hk, den gillar varv men har ändå
tillräckligt med drag från botten, nåmnstans vid 4500rpm till rödmarkeringen blir det riktigt kul, man ligger gärna
på en lägre växel bara för att kunna blippa till med gasen och känna hur bilen svarar direkt.

Stor skillnad mot tex ST162, känns som en helt annan motor. ST182 har jag aldrig kört.
Ev enklare modifieringar för att förbättra prestandan.
Tror inte det finns så mycket att göra, är väl populärt med sportfilter men jag vet inte om det egentligen gör mycket mer
än skönare ljud, samma sak med avgas. Vill man krångla till det lägger man förstås in en BEAMS-motor, populärt
i USA, fast där har dom ju å andra sidan den trötta 2.2l 5S-FE motorn istället för vår trevliga 3S-GE.
Någon som har erfarenhet av bankörning med ST 202?
ring "gamla norrtäljevägen" räknas inte va ? :) ..Nä, men hornlund har ju kört bana med sin AT200 iaf. finns tråd om detta.
.Vad ska man se upp med vid köp av beg ST202.
Jag skulle säga, rost och tidigare ägare.

De flesta har även superstrut och den är iofs bra, men dyr att laga när lederna glappar sönder.

Leta efter rost framförallt i dörrarnas underkanter, bakom dörrarna (nere vid trösklarna), i bagagerummet, min har
även rost runt rutan men det verkar inte vara så vanligt.

Kolla att växellådan inte raspar (syncringar), kopplingen fungerar (inte slirar) och förstås att motorn går som den ska.

AC'n verkar paj för det mesta.. elantennerna är ju skit rent allmänt. Kolla självklart sätena så dom inte har trasigt tyg..

En sak att tänka på är att de svensksålda tydligen har LSD (diffbroms) vilket dom vanligen inte har om dom är sålda i andra länder,
det är en stor fördel om bilen har det.


Kan säga att jag är väldigt nöjd med min, jag köpte den för att ha en lite roligare bil att köra till och från jobbet med, jag köpte
en ganska billig bil och är grymt imponerad över hur mycket bil jag fick för pengarna, riktigt rolig att köra.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar