Eventuellt köp av toyota yaris 00

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
panex
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 03 jun 2012, 17:01:05
Årsmodell: 0

Eventuellt köp av toyota yaris 00

Inlägg av panex »

Hej!

Jag har blivit erbjuden att köpa en yaris som är lite "knackig" för ett billigt pris.
Var och gjorde en liten rekning med min bror som kan en del om bilar. Hans dom var att motorn går ojämt pga av någon anledning, förmodligen tändspole eller tändstift som måste bytas.
Ett annat problem var att handbromsen var rätt slapp, dvs att den inte tog emot när man drog upp den.

Frågan är då, hur problematiskt är det för en novis på bilmekanik att reparera dom eventuella problemen?
Eller blir det enklast att lämna in den någonstans och få en tydlig diagnos?
Enligt min bror skulle problemet inte vara alltför allvarligt då motorn bara gick "ojämt".

Jag behöver alltså tips då jag är rätt ny vad det gäller bilar. :thumbup:

vänligen!
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Eventuellt köp av toyota yaris 00

Inlägg av PierreW »

panex skrev:Hej!

Jag har blivit erbjuden att köpa en yaris som är lite "knackig" för ett billigt pris.
Var och gjorde en liten rekning med min bror som kan en del om bilar. Hans dom var att motorn går ojämt pga av någon anledning, förmodligen tändspole eller tändstift som måste bytas.
Ett annat problem var att handbromsen var rätt slapp, dvs att den inte tog emot när man drog upp den.

Frågan är då, hur problematiskt är det för en novis på bilmekanik att reparera dom eventuella problemen?
Eller blir det enklast att lämna in den någonstans och få en tydlig diagnos?
Enligt min bror skulle problemet inte vara alltför allvarligt då motorn bara gick "ojämt".

Jag behöver alltså tips då jag är rätt ny vad det gäller bilar. :thumbup:

vänligen!
Hej, att motorn går ojämt kan tyvärr vara att ECU:n till motorn är "kass", de byttes en del sådana på tidiga Yarisar.
Men om det inte finns några felkoder lagrade så börja med att göra rent luftmassemätaren och byta tändstift.

Handbromsen ska vara självjusterande men de brukar falera pga dåligt underhåll.
Ta en titt i länken här http://www.toyodiy.com/parts/p_E_2000_T ... _4706.html
Det finns ett plåtbläck som har artnr: 47643‑47010, de brukar strula och ej ligga kvar mot tandhjulet. ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
panex
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 03 jun 2012, 17:01:05
Årsmodell: 0

Re: Eventuellt köp av toyota yaris 00

Inlägg av panex »

Tack så hemskt mycket för ditt svar!

Hur vet jag om det är ECU-fel? Och om det är Fel på den då? Är det för dyrt för att göra en värd affär?
Gällande handbromsfelet, är det svårt att byta för en nybörjare?

Tack igen!
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Eventuellt köp av toyota yaris 00

Inlägg av PierreW »

panex skrev:Tack så hemskt mycket för ditt svar!

Hur vet jag om det är ECU-fel? Och om det är Fel på den då? Är det för dyrt för att göra en värd affär?
Gällande handbromsfelet, är det svårt att byta för en nybörjare?

Tack igen!
ECU byte hade med nått servicemeddelande från Toyota att göra om jag inte är helt ute o cyklar, va nått med chassienr eller nått.
Så de behöver ju inte vara de, börja med basic grejer om de inte finns nån felkod som sagt.

Handbroms felet är inte säkert att nått behöver bytas ens, de kan ha "hoppat ur läge" så att säga.
Kanske inte nått för nån som aldrig grejat trumbromsar förut, men sätter man sig in i hur konstruktionen funkar och verkar så kan man säkert lösa de.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar