Bilen är ryckig [Avensis 2,0 -05]

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bilen är ryckig [Avensis 2,0 -05]

Inlägg av cheetah1 »

Fast alla andra har problem med att motorn rycker när den är kall, och det är 03-05 som har problemet?
mattish
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 21 apr 2009, 18:34:00
Bilmodell: Fabia TDI
Årsmodell: 2011
PostOrt: VINsLÖV

Re: Bilen är ryckig [Avensis 2,0 -05]

Inlägg av mattish »

Jag är så glad att man kör Skoda igen... Inga problem :clap: :lol: :P
PartyBoy
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Re: Bilen är ryckig [Avensis 2,0 -05]

Inlägg av PartyBoy »

mattish skrev:Jag är så glad att man kör Skoda igen... Inga problem :clap: :lol: :P
Nä, inte än! 8-)
---------------------------
Toyota Mek
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: Bilen är ryckig [Avensis 2,0 -05]

Inlägg av nikwal »

Min coltjävel ryckte rätt friskt vid låga varv och belastning förrut.. efter att ha konstaterat att allt verkar vara helt så satte jag helt brutalt i semi-surface tändstift ,om man pratar ngk språk så slutar dom på KUB, dvs original var bkr6e11 som då blev bkr6ekub, lite dyrare men inte ETT enda ryck sedan dess. colten har två tändspolar som sitter på tändstiften..

http://ngksparkplugs.com/images/tip/ngk33E.jpg
E85 wants to be free!
murphy
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 10 maj 2011, 15:42:44
Bilmodell: auris 2.0d4d
Årsmodell: 2010
PostOrt: göteborg

Re: Bilen är ryckig [Avensis 2,0 -05]

Inlägg av murphy »

PierreW skrev:
mattish skrev:En sak till:
Har läst någonstans att det fanns en ny mjukvara som uppdaterade ryckiga bilar. Nämnde detta för verkstaden och då såg det ut som om han behövde ringa 118118. (Frågetecken)

Det finns tyvärr ingen lösning på detta problem, Toyota Europa har i åratal försökt så bukt med ryckande motorer på avensis, nya mjukvaror, insprutare, tändspolar, luftmassemätare, syresensorer ja allt du kan tänka dig som går att byta har vi provat att byta, det som faktiskt funkat bäst är Toyotas egna injection-cleaner och en riktig brutal ursotning på höga varv. Inget hjälper direkt mot ryckningarna, jag personligen har aldrig haft ont av dessa ryckningar som kunder oftast upplever vid segdragning på lägre varv vid kall motor när jag kört avensis, exempelvis när jag varit i stockholm på kurs eller lånat hem över helgen osv, själv drar jag hellre lite längre på varven med mindre gas än belastar motorn på låga varv. Så våran slutsats vi drog när ja jobbade på toyota är att dem som har ont av ryckningarna är dom som kör så kallad "mes-körning". Nu säger ja inte att du är en mes-körare ;) men en motor mår bra av att varvas ur nån gång ibland, kan räcka att ligga på motorvägen i 110 på treans växel en stund.

Kan dra ett exempel om de här med igensotade motorer, jag köpte för nått år sedan en Volvo 745 16ventilare att ha som vinterbil som gått som drag åsna med släp ständigt på en hantverksfirma i ett par år. Oj oj va trött och ryckig den var när ja köpte den, dom köpte ny bil pga av just detta då dom trodde allt vad tändelar och osv var helt slut. Men efter nån vecka med min hårda körning så kändes en markant skillnad i effekt och gången på motorn och nu sjönk heller inte bensinmätaren lika fort vid normal körning. :D
Gäller den rekommendationen även dieselarna ?
shuu
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 18:16:47
Bilmodell: Toyota avensis 2.0
Årsmodell: 2004

Re: Bilen är ryckig [Avensis 2,0 -05]

Inlägg av shuu »

Vet att tråden är gammal men gissar på att många fortfarande har problem.

Jag har själv en Avensis 2.0 -04 som beter sig som ni beskriver..
Har precis servat med olja, filter, stift men utan någon som helst framgång!

Senast för någon dag sen (22°C) när jag skulle ut från en rondell låg jag i 3an och gasade på då börjar den rycka och ha sig tills jag kommer upp till 3200rpm sen skjuter den på som den ska. Tycker att det blir värre och värre hela tiden. Har inte kollat felkoder men har inga lampor som lyser heller!

Förslag?
- Rengöra LMM (Bromsrengöring?)
- Kontroll/Rengöra spjäll
- Nollställa ECU / Ny programvara
- Insprutningsrengöring

Har haft problem någon gång i vintras med att starta, när det händer tänder den inte till alls.. Startmotorn går runt utan problem men inget händer, eller när den startar går den oroligt och dör ett par gånger innan den håller sig igång. Kan det vara någon givare som man kan mäta? Tempgivare?
Skriv svar