Serva själv? Avensis -04

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Serva själv? Avensis -04

Inlägg av cheetah1 »

Oj, shit. Parkerar du under en hassel eller?
shuu
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 18:16:47
Bilmodell: Toyota avensis 2.0
Årsmodell: 2004

Re: Serva själv? Avensis -04

Inlägg av shuu »

cheetah1 skrev:Oj, shit. Parkerar du under en hassel eller?
Inte jag men någon har uppenbarligen gjort det ;) Trodde inte mina ögon först :)
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Serva själv? Avensis -04

Inlägg av PierreW »

Oljan ska bli svart, annars är det nått fel, dem svarta partiklarna är oskadliga för motorn och därmed så behövs inte dem filtreras bort. ;)

Ang allt du hitta i kupéfiltret, så kan jag till 99% säga att de varit möss nånstans i närheten av bilen,
har hittat ett halvt kg hundfoder i kupéfiltret på en bil jag servade för massa år sedan,
jag tog med en näve ut till ägaren och frågade om dom hade hund och om den ätit ovanligt mycket senaste tiden.
Mössen hade plockat maten ur skålen i köket och burit ut till garaget och buffrat i bilen :lol:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
shuu
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 18:16:47
Bilmodell: Toyota avensis 2.0
Årsmodell: 2004

Re: Serva själv? Avensis -04

Inlägg av shuu »

PierreW skrev:Oljan ska bli svart, annars är det nått fel, dem svarta partiklarna är oskadliga för motorn och därmed så behövs inte dem filtreras bort. ;)

Ang allt du hitta i kupéfiltret, så kan jag till 99% säga att de varit möss nånstans i närheten av bilen,
har hittat ett halvt kg hundfoder i kupéfiltret på en bil jag servade för massa år sedan,
jag tog med en näve ut till ägaren och frågade om dom hade hund och om den ätit ovanligt mycket senaste tiden.
Mössen hade plockat maten ur skålen i köket och burit ut till garaget och buffrat i bilen :lol:
Tror ändå 4år är lite lång intervall :)

Vet att farsan parkerade nästan inne i en buske/träd när han har haft den hemma, kan inte garantera att det kommer därifrån men oddsen är rätt stora :)
Var är så stora hål så allt skit/möss kommer dit? Hålen mellan huv/ruta är ju inte så stora!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Serva själv? Avensis -04

Inlägg av cheetah1 »

Det behövs i princip inga hål alls för att möss ska ta sig in. Dom kan göra sig ohyggligt smala. :D
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Serva själv? Avensis -04

Inlägg av Glenn »

PierreW skrev:Oljan ska bli svart, annars är det nått fel, dem svarta partiklarna är oskadliga för motorn och därmed så behövs inte dem filtreras bort. ;)
Fast samtidigt blir den ju svart när dne samlar upp skit, så det är ju ett tecken på att den förbrukas.


Ang kupeluftfiltre, hehe, tror det där kan vara en förklaring till dina immiga rutor :D
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
shuu
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 18:16:47
Bilmodell: Toyota avensis 2.0
Årsmodell: 2004

Re: Serva själv? Avensis -04

Inlägg av shuu »

Glenn skrev:
PierreW skrev:Oljan ska bli svart, annars är det nått fel, dem svarta partiklarna är oskadliga för motorn och därmed så behövs inte dem filtreras bort. ;)
Fast samtidigt blir den ju svart när dne samlar upp skit, så det är ju ett tecken på att den förbrukas.


Ang kupeluftfiltre, hehe, tror det där kan vara en förklaring till dina immiga rutor :D
Hoppas på att det va så enkelt :)

Ska bara inhandla en 24mm nyckel så jag kan byta olja i växellådan också. Provlossade påfyllningspluggen för att se så att den gick att öppna och då kom ett pysande ljud precis som det var övertryck i lådan är detta normalt?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Serva själv? Avensis -04

Inlägg av PierreW »

shuu skrev:
Glenn skrev:
PierreW skrev:Oljan ska bli svart, annars är det nått fel, dem svarta partiklarna är oskadliga för motorn och därmed så behövs inte dem filtreras bort. ;)
Fast samtidigt blir den ju svart när dne samlar upp skit, så det är ju ett tecken på att den förbrukas.


Ang kupeluftfiltre, hehe, tror det där kan vara en förklaring till dina immiga rutor :D
Hoppas på att det va så enkelt :)

Ska bara inhandla en 24mm nyckel så jag kan byta olja i växellådan också. Provlossade påfyllningspluggen för att se så att den gick att öppna och då kom ett pysande ljud precis som det var övertryck i lådan är detta normalt?
Ja det brukar bli ett litet pysande, det sitter en liten luftning uppe på lådan,
sen när du väl ska byta oljan så släpp och skruva ur påfyllningen helt så slipper du flask klucke effekten som blir när oljan rinner ur. ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Serva själv? Avensis -04

Inlägg av Glenn »

Det är ju rent allmänt en bra ide att göra som du gjorde, och lossa på påfyllningen innan man tömmer ut oljan däremot, det är ju en klassiker att tappa ur oljan först och sen inte kunna fylla på för påfyllningspluggen sitter fast :(
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
shuu
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 18:16:47
Bilmodell: Toyota avensis 2.0
Årsmodell: 2004

Re: Serva själv? Avensis -04

Inlägg av shuu »

Någon som kan förklara varför det blir övertryck? Bilen hade stått ett tag när jag lossade pluggen så oljan bör ha varit kall ca 15°C
Ligger dreven i oljebad eller finns det någon pump som sköter smörjet?

Jag har läst om de som har gjort det misstaget och jag tänkte inte göra desamma ;) Köpt en 24 nyckel nu iaf.
Skriv svar