Serva själv? Avensis -04

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
shuu
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 18:16:47
Bilmodell: Toyota avensis 2.0
Årsmodell: 2004

Serva själv? Avensis -04

Inlägg av shuu »

God kväll, köpte min Avensis -04 för ett halvår sen och har kört ca 1000mil.
Köpte den av min far och trodde att den var servad enligt plan men visade sig att senaste servicen var gjord vid 5850mil nu har den gått 11k / 4 år senare..

Har varit lite strul med det vanliga: halvljus, spolarpump, bärarm-bak som jag har fixat. Fortfarande en del saker man kan störa sig på som imma på vindrutan, går ryckigt vid gaspådrag, vägrat starta några gånger (givare?) Svårt att få i växlar, måste i princip alltid lägga den i neutral och släppa upp kopplingen för att få i backen. även 1-2 är svåra när den är kall.

Förhoppningsvis så kan man få bort en del av problemen bara genom att serva den ordentligt, Toyota ville ha 7200:- för 9k och 12k mil-servicen.
Överväger nu att göra det mesta själv.. Vad förlorar jag på det? Finns väl inte mycket till garantier kvar på bilen?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Serva själv? Avensis -04

Inlägg av PierreW »

Vet du bara vad som ska göras och hur de ska göras så ser jag inga hinder i att du servar själv.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
shuu
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 18:16:47
Bilmodell: Toyota avensis 2.0
Årsmodell: 2004

Re: Serva själv? Avensis -04

Inlägg av shuu »

PierreW skrev:Vet du bara vad som ska göras och hur de ska göras så ser jag inga hinder i att du servar själv.
Tycker inte det kan vara någon raketforskning, har skruvat lite innan men är ju ingen mekaniker...
Nackdelarna med att inte serva på auk.verkstad som jag ser är ingen stämpel i boken, för mig kan det kvitta men för nästa ägare? Ingen garanti på jobbet, vad mer?

Service som jag fått offert på tot. 7117:- varav arbete nästan 4k Är det så dyrt med arbetskostnaden på alla märkesverkstäder?
Tändstiftsbyte
Uppsmörjning bromsok bak
motorolja/oljefilter
Luftfilter
Kupefilter
växellådsoljebyte

Det enda jag skulle tvekar på är bromsarna, antar att de plockar ner oken helt på Toyota, ser inget problem med att lämna iväg detta, någon som har input om hur man bäst gör?
Jag tar gärna emot tips på alternativ olja till motor och låda?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Serva själv? Avensis -04

Inlägg av PierreW »

shuu skrev:
PierreW skrev:Vet du bara vad som ska göras och hur de ska göras så ser jag inga hinder i att du servar själv.
Tycker inte det kan vara någon raketforskning, har skruvat lite innan men är ju ingen mekaniker...
Nackdelarna med att inte serva på auk.verkstad som jag ser är ingen stämpel i boken, för mig kan det kvitta men för nästa ägare? Ingen garanti på jobbet, vad mer?

Service som jag fått offert på tot. 7117:- varav arbete nästan 4k Är det så dyrt med arbetskostnaden på alla märkesverkstäder?
Tändstiftsbyte
Uppsmörjning bromsok bak
motorolja/oljefilter
Luftfilter
Kupefilter
växellådsoljebyte

Det enda jag skulle tvekar på är bromsarna, antar att de plockar ner oken helt på Toyota, ser inget problem med att lämna iväg detta, någon som har input om hur man bäst gör?
Jag tar gärna emot tips på alternativ olja till motor och låda?
I regel trycker man tillbaka kolven och kollar så den går lätt i oket, plockar ur klotsar och slipar av anläggningsytor från rost och lägger på lite smörj.
Att byta bromsvätskan är inte dumt heller, rek en gång om året.

Du kan köpa vilket märke på olja som helst egentligen, bara du håller dig till de krav som finns, de står i instruktionsboken har jag för mig.
Sen om de står Texaco eller Biltema på dunken har ingen större betydelse, uppfyller oljan kraven så gör den det, finns ingen anledning att köpa dyrare olja än nödvändigt.
Antingen köper du som jag 20litare i butik för halva priset jämfört med 5liters dunk, eller så beställer du hem från Tyskland, finns billig olja där har jag hört ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
shuu
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 18:16:47
Bilmodell: Toyota avensis 2.0
Årsmodell: 2004

Re: Serva själv? Avensis -04

Inlägg av shuu »

PierreW skrev: I regel trycker man tillbaka kolven och kollar så den går lätt i oket, plockar ur klotsar och slipar av anläggningsytor från rost och lägger på lite smörj.
Att byta bromsvätskan är inte dumt heller, rek en gång om året.
Vet inte om jag missförstått offerten för där står bara bromsok bak, men detta borde väl göras runt om inte bara bak? Konstruktionen är väl densamma på oken.
Bromsvätska är nytt för mig, inget jag har kollat upp än heller.
PierreW skrev: Du kan köpa vilket märke på olja som helst egentligen, bara du håller dig till de krav som finns, de står i instruktionsboken har jag för mig.
Sen om de står Texaco eller Biltema på dunken har ingen större betydelse, uppfyller oljan kraven så gör den det, finns ingen anledning att köpa dyrare olja än nödvändigt.
Antingen köper du som jag 20litare i butik för halva priset jämfört med 5liters dunk, eller så beställer du hem från Tyskland, finns billig olja där har jag hört ;)
Enligt boken: API SL/SJ 5w30 (helst) Tror allt är bättre än gammal förbrukad olja, har själv köpt på biltemas helsyntet i min 855 T5 och den har gått rätt hårt..
En olja som borde funka från Biltema: http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S ... ife-36913/

Kommer i vilket fall som helst byta snart igen. Fler förslag på oljor om man vill köpa 10-20L?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Serva själv? Avensis -04

Inlägg av cheetah1 »

Swedol säljer Q8 Oils i 20-liters dunk till hyfsat pris. Ingen aning om det är bra olja, men det bör väl inte vara sämre än Biltema iaf.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Serva själv? Avensis -04

Inlägg av PierreW »

shuu skrev:
PierreW skrev: I regel trycker man tillbaka kolven och kollar så den går lätt i oket, plockar ur klotsar och slipar av anläggningsytor från rost och lägger på lite smörj.
Att byta bromsvätskan är inte dumt heller, rek en gång om året.
Vet inte om jag missförstått offerten för där står bara bromsok bak, men detta borde väl göras runt om inte bara bak? Konstruktionen är väl densamma på oken.
Bromsvätska är nytt för mig, inget jag har kollat upp än heller.
PierreW skrev: Du kan köpa vilket märke på olja som helst egentligen, bara du håller dig till de krav som finns, de står i instruktionsboken har jag för mig.
Sen om de står Texaco eller Biltema på dunken har ingen större betydelse, uppfyller oljan kraven så gör den det, finns ingen anledning att köpa dyrare olja än nödvändigt.
Antingen köper du som jag 20litare i butik för halva priset jämfört med 5liters dunk, eller så beställer du hem från Tyskland, finns billig olja där har jag hört ;)
Enligt boken: API SL/SJ 5w30 (helst) Tror allt är bättre än gammal förbrukad olja, har själv köpt på biltemas helsyntet i min 855 T5 och den har gått rätt hårt..
En olja som borde funka från Biltema: http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S ... ife-36913/

Kommer i vilket fall som helst byta snart igen. Fler förslag på oljor om man vill köpa 10-20L?
Uppsmörjning bromsar fram ingår i servicen, bak är tillägg. Därför står det inte med, de va så förr i alla fall, kan va ändrat iofs.

Agrols olja finns hos Lantmännen, Granngården eller va de heter, den är tydligen riktigt prisvärd.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
shuu
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 18:16:47
Bilmodell: Toyota avensis 2.0
Årsmodell: 2004

Re: Serva själv? Avensis -04

Inlägg av shuu »

cheetah1 skrev:Swedol säljer Q8 Oils i 20-liters dunk till hyfsat pris. Ingen aning om det är bra olja, men det bör väl inte vara sämre än Biltema iaf.
MOTOROLJA Q8 FORMULA ADVANCED SAE 10W-40
Syntetiskt baserad motorolja för bensin- eller dieselmotorer. Avsedd för året-runt-bruk från ca - 30° C och uppåt.
Specifikation: API SL/CF, ACEA A3/B3/B4, MB 229.1, VW 505.00
630:-/20L (Helsyntet?) står inte direkt, värt att kolla upp.
EDIT: +moms..
PierreW skrev: Uppsmörjning bromsar fram ingår i servicen, bak är tillägg. Därför står det inte med, de va så förr i alla fall, kan va ändrat iofs.

Agrols olja finns hos Lantmännen, Granngården eller va de heter, den är tydligen riktigt prisvärd.
Okej tack, då är det klart =) Också värt att kolla upp!
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Serva själv? Avensis -04

Inlägg av fredrik mkIII »

"på våran verkstad"
ingår bara en koll på en fullservice ger de oss en extra halvtimma så tar vi däremot isär bromsar och blästrar broms sadlar och glidytorna på beläggena. försöker även fixa eventuella kärvande glidpinnar/kolvar vilket är ganska ovanligt i mån om tid. annars blir det återbesök till en relativt liten peng.
sedan går de utan problem 3000 mil till om belägg och skivor är ok.

mvh fredrick
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
shuu
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 18:16:47
Bilmodell: Toyota avensis 2.0
Årsmodell: 2004

Re: Serva själv? Avensis -04

Inlägg av shuu »

Har nu börjat på servicen, köpte allt som behövdes på Toyota förutom motoroljan, köpte biltemas helsyntet. Såg efter att jag kört runt motorn ett par minuter att den blev mörk och luktade inget vidare, så ett nytt oljebyte ska göras inom kort.

Bilder kan vi aldrig få för mycket av :)
Bilagor
Luftfilter
Luftfilter
79016_20120428_173240 2.jpg (182.43 KiB) Visad 5229 gånger
Kupefilter...
Kupefilter...
79014_20120428_194845 2.jpg (245.64 KiB) Visad 5229 gånger
Olja, svart som natten
Olja, svart som natten
79012_20120428_200610 2.jpg (176.05 KiB) Visad 5231 gånger
Skriv svar