Celica GT 1600 AA28 -76

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Celica GT 4000 RA28 -76

Inlägg av Hemiyoda »

Jo, kanske hinner bli varmare så man åtminstonde kan spruta dörrarna. Lär bli lite slipande av apelsin senare.. ;) Önskar att man kunde slippa undan ångorna lite bättre. Blääh.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Celica GT 4000 RA28 -76

Inlägg av Hemiyoda »

Ok, lite planering för nya fälgarna. Verkar som det kan bli 15", 8" breda. :) :) Med 195/50 svålar.

~20mm kvar till fjäderbenet med 14" fälgar, 7" breda, +8mm offset.
Bild

Såhär blir 195/50/15 på 8":
Bild

"Willtheyfit" säger:
Bild

Såhär funkar 185/55/14 med 7" breda (+8mm offset) fälgar i hjulhusen:

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Hemiyoda den mån 09 apr 2012, 21:45:01, redigerad totalt 1 gånger.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Celica GT 4000 RA28 -76

Inlägg av Hemiyoda »

Denna har
F: 14x7.5" -3.5
R: R14x8.5" -13 4/114.3
(Using 5mm front spacers)
Toyo T1R F: 195-45 R: 225-40

16" skulle bara se fånigt ut på bilen!

Bild
Bild
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Celica GT 4000 RA28 -76

Inlägg av cheetah1 »

Det ser fett ut!
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Celica GT 4000 RA28 -76

Inlägg av Hornlund »

Tjusigt, trevligt att du beräknar så ordentligt & inte bara skjuter från höften.
Det sistnämnda brukar också kunna bli bra, men lagom skoj med nya hjul som sitter fel!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Celica GT 1600 AA28 -76

Inlägg av Hemiyoda »

Har gjort en sänkklassiker, MR2 MK2 bakdämpare fram. 4cm kortare. Har kortat "struten".
Bild

Dilemma angående fälgarna.. http://www.gand.nu har Rota RKR 15" 8" breda ET0 för 1800kr/st.
Bild

Dom skulle sticka ut 5mm (högst upp) från skärmen fram. I bild 0-offsetjusterade 7"-fälgar.
Bild

Fotat ovanfrån:
Bild

Lite snett ovanfrån: (oj stackars fälg, har däckpuckona misshandlat dig?..)
Bild

Dilemma dilemma. Vad ska jag göra? Behöver handla dom typ nu för att få dom till sommaren. Bak kommer det inte vara något problem men faan om det börjar skrapa i skärmkanterna fram.. drygt. RKR är en kopia av Watanabe.. Riktiga Watanabe kostar 5papp/st. Kan man bara drömma om..
Samtidigt så har den där Morimoto RA25:an -3,5mm offset 7,5" fälgar fram och det ser inte så farligt ut. hmm..
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: Celica GT 1600 AA28 -76

Inlägg av Vesa »

Bilen ska väl vara körbar oxå :?: Med vägegenskaper :thumbup:
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Celica GT 1600 AA28 -76

Inlägg av Hemiyoda »

Low and slow duger nuförtiden. :) Men vore ju fint att kunna svänga överhuvudtaget.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Celica GT 1600 AA28 -76

Inlägg av SHySwe »

Det är inte så roligt att få dubbla svängradien. Och det finns risk för nåt samtal med fabrorP emellanåt, med nästan 40mm spårviddsökning?
Finns det nåt du kan göra med navet för att få in hjulet lite?
Fälgarna är läckra, jag förstår att du är beredd att offra lite funktion för dem!
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Celica GT 1600 AA28 -76

Inlägg av Johnny Blade »

Hmm,jag har aldrig förstått det där med för breda fälgar.Jag hade lätt valt en tum smalare.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Skriv svar