Toyota vs Bilprovning..Känner mig BLÅST

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Toyota vs Bilprovning..Känner mig BLÅST

Inlägg av Msevl »

Snabbt förklarat.
Min bil (Avensis 2002) lämnades in hos en liten verkstad i November förra året. Han fixade bromsarna och sa att handbromsen är kaputt.
Annars var bilen kanon.
Januari i år började motorlampan lysa,och samtidigt lämnades bilen in på service hos Toyota i Göteborg. De gjorde även en felsökning. Felsökningen gav inget. Det kunde vara avgasröret,sa de.Inget mer. De sa även av Bilprovningen kommer att icke godkänna bilen för detta.
Utav det hela får jag reda på att inget är fel på bilen förutom att hela avgassystemet måste bytas (12.000kr)
De sa även att avgasvärdet var jätte dåligt och hela avgassystemet var i princip ihjälrostad. Jag var tvungen att lämna in bilen på rep då bilen skulle besiktigas 2månader senare. MEN jag kände ett NEJ. Jag vill se vad bersiktningen säger först.
SÅ jag besiktigade bilen förra veckan.
Och jag frågade flera gånger :
Hur är avgasvärdet?
Hur ser avgassystemet ut?
Vad får jag för svar??
Avgasvärden var KANON och avgassystemet var i fint skick. Jag fick själv se efter.
Det klagades inget på att motorlampan lös men fick ej godkänt för handbromsen som var helt kaputt.
Med andra ord..SÅ kan inte Toyota ha gjort någon riktig service. Jag är helt blåst. Vad att göra??
Vem litar jag på??
linusrby
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 06 maj 2010, 22:45:33
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Re: Toyota vs Bilprovning..Känner mig BLÅST

Inlägg av linusrby »

Tråkigt när det blir såhär, jag känner ungefär samma förtroende för min lokala Toyotaverkstad. Hade jag varit i dina skor, hade jag gått till en mindre verkstad där de faktiskt är måna om att kunden ska anlita dem fler gånger. Behöver ju inte nödvändigtvis vara märkesverkstad. Lysande motorlampa ska man kolla upp, de flesta seriösa bilverkstäder har utrustning till att läsa ut felkoder. Man skulle kunna gissa på att exempelvis förvärmningen på en syresensor är boven till att lampan lyser på din bil, inte helt sällsynt tydligen.

Handbroms på en sådan bil är ingen konst att fixa, troligen kommer du ingenstans med att komma två månader efter och gnälla. Kolla runt i din bekanskapskrets om referenser på verkstäder, finns säkert någon på orten som är schysst.
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Toyota vs Bilprovning..Känner mig BLÅST

Inlägg av KACE80 »

Mycket trist läsning, vad skall man säga :roll:
Som bilägare är man ju redan blåst på något sätt, men men detta var ju skandal och tyvärr inte första gången man hört om sådant!

Och om jag förstod dig rätt så ville Toyotaverkstaden ha 12 000kr för ett komplett avgassystem och jobbet?
Det låter ju totalt katastrofalt ju, var det ett avgassystem gjort av titan :roll:

Hoppas på svar ifrån någon före detta Toyotamekaniker om detta pris verkligen lät normalt på en Avensis 2002?

Anton
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Re: Toyota vs Bilprovning..Känner mig BLÅST

Inlägg av Msevl »

KACE80 skrev:Mycket trist läsning, vad skall man säga :roll:
Som bilägare är man ju redan blåst på något sätt, men men detta var ju skandal och tyvärr inte första gången man hört om sådant!

Och om jag förstod dig rätt så ville Toyotaverkstaden ha 12 000kr för ett komplett avgassystem och jobbet?
Det låter ju totalt katastrofalt ju, var det ett avgassystem gjort av titan :roll:

Hoppas på svar ifrån någon före detta Toyotamekaniker om detta pris verkligen lät normalt på en Avensis 2002?

Anton

Ja,för det första så är avgassystemet KANON enligt besiktningen så den ska verkligen inte bytas.
Enda problemet är handbromsen och den lämnar jag in hos en liten verkstad.
Motorlampan kollades på Toyota men de fick inte fram något svar. Enligt de kunde lampan släckas efter att man bytt avgassystemet. Tyckte jag var mycket konstigt.
Nu pratar jag om TOYOTA GÖTEBORG, den där enorma byggnaden.
Jag som har varit anti stora märkesverkstäder innan, första gången jag lämnade in min bil så här. Och ja,jag hade rätt.
Men vad ska jag göra? Borde ju få tillbaka mina 2900kr egentligen
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1626
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Toyota vs Bilprovning..Känner mig BLÅST

Inlägg av Neblade »

Sitter det inte rosttröga (rostfria) avgassystem original på de där från fabrik? Eller kom det senare? (eller är jag helt ute o cyklar?)

Nåväl, jag skulle ta med mig besiktningsprotokollet, söka upp verktstadschefen på Toyota verkstaden, sätta mig ned med honom och be honom förklara vad det kan handlat om.
Kan det varit något missförstånd? De kanske vill göra rätt för sig, och faktiskt hjälpa dig med motorfellampan.
Om inte annat skulle jag vilja få information om sådant från mina kunder om jag arbetade på en Toyotaverkstad, om kunder känner att de har blivit lurade.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Re: Toyota vs Bilprovning..Känner mig BLÅST

Inlägg av Msevl »

Neblade skrev:Sitter det inte rosttröga (rostfria) avgassystem original på de där från fabrik? Eller kom det senare? (eller är jag helt ute o cyklar?)

Nåväl, jag skulle ta med mig besiktningsprotokollet, söka upp verktstadschefen på Toyota verkstaden, sätta mig ned med honom och be honom förklara vad det kan handlat om.
Kan det varit något missförstånd? De kanske vill göra rätt för sig, och faktiskt hjälpa dig med motorfellampan.
Om inte annat skulle jag vilja få information om sådant från mina kunder om jag arbetade på en Toyotaverkstad, om kunder känner att de har blivit lurade.

Jo. Gäller att inte vara feg oxå:)
Men nåt måste göras.Missförstånd e det verkligen inte. Har allt på papper. Att avgassystemet måste bytas,pris mm
Handbromsen fungerade klockrent enligt Toyota (fast jag visste att den inte gjorde d) ändå inga anmärkningar.
Felkoden kan inte ha kollats heller...för de visste helt enkelt inte vad motorlampans indikation berodde på..Hmmmm
Med andra ord...de kan inte ha kollat bilen alls.
peace76
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 22 mar 2012, 09:12:00
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 2004

Re: Toyota vs Bilprovning..Känner mig BLÅST

Inlägg av peace76 »

Gäller att inte vara feg oxå:)
Men nåt måste göras.Missförstånd e det verkligen inte. Har allt på papper. Att avgassystemet måste bytas,pris mm
Handbromsen fungerade klockrent enligt Toyota (fast jag visste att den inte gjorde d) ändå inga anmärkningar.
Felkoden kan inte ha kollats heller...för de visste helt enkelt inte vad motorlampans indikation berodde på..Hmmmm
Med andra ord...de kan inte ha kollat bilen alls.
Min första tanke som slår mig är att dom tagit fel på bil. ?

Kanske hade dom en liknande bil inne med trasigt avgassystem och hel handbroms =) ?
Senast redigerad av cheetah1 den lör 24 mar 2012, 21:50:49, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Lade in citattags.
mikael_st
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 17:39:33
PostOrt: Mölndal
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Toyota vs Bilprovning..Känner mig BLÅST

Inlägg av mikael_st »

Jag gissar på att motorstörningslampan KAN ha med avgasrening att göra dvs katt eller sensor. Därav sa dom att du troligtvis behöver byta avgassystem. Men som sagt åk till dom och prata då du får veta exakt vad dom menar.
Apexi Power FC @ CYRIX mappad : CP kolvar : T04E Turbo : Tein Coilovers : Cusco fjäderbensstag : Yokohama fälgar
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Re: Toyota vs Bilprovning..Känner mig BLÅST

Inlägg av Msevl »

mikael_st skrev:Jag gissar på att motorstörningslampan KAN ha med avgasrening att göra dvs katt eller sensor. Därav sa dom att du troligtvis behöver byta avgassystem. Men som sagt åk till dom och prata då du får veta exakt vad dom menar.

fast om avgassystemet e fin och värdet e kanon känns d konstigt att punga ut 12000kr bara för att....
och varför sa de inget om handbromsen?
Och varför fick jag ej klar besked om exakt felkod??
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1626
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Toyota vs Bilprovning..Känner mig BLÅST

Inlägg av Neblade »

Eftersom det här handlar om ett problem mellan dig och företaget så är mitt råd:
Kontakta företaget i fråga, det kommer definitivt inte hjälpa dig att klaga av sig här!

Uppenbarligen handlar det om ett missförstånd eller en okompetent tekniker, oavsett vilket bör verkstadschefen få information om missnöjet!
Kontakta dem, sen kan du skriva hur mötet gick...
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Låst