Ventiljustering Prius -06

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
linusrby
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 06 maj 2010, 22:45:33
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Ventiljustering Prius -06

Inlägg av linusrby »

Tycker jag har lite skrammel i ventilerna, läste i serviceboken att ventiljustering ska utföras med vissa intervall. Stämmer det? Jag menar, står i serviceboken på många bilar att det ska utföras en kontroll av ventilspelet, men tror inte det utförs då de flesta har hydrauliska lyftare/tryckare. Hur är det på Priusen? Vippor med skruv som på en äldre Honda, eller brickor? Är lite för lat för att lyfta på ventilkåpan, utan ställer frågan här istället. Något man bör tänka på?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Ventiljustering Prius -06

Inlägg av PierreW »

Det är vanliga justerbara eller rättare sagt det är koppar utan lösa brickor, har man för mycket spel får man sätta i en kopp med tjockare material.
Är det för lite spel så fräser man ner ytan som trycker mot ventilskaftet, eller sätter i en med tunnare material.
Men jag har aldrig varit med om nån VVTi motor med ventilknack som behövt justeras, sköter man olja och filterbyte så ska dem gå motorns livslängd ;)

Så här ser de ut i alla fall, precis som på de flesta andra VVTi motorer.
Bild
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
linusrby
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 06 maj 2010, 22:45:33
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Re: Ventiljustering Prius -06

Inlägg av linusrby »

Hmm, ja, Den har ju iaf fullstämplad bok på märkesverkstad, men ingen garanti för service är rätt skött kanske.
Problemet är nog lite att jag lyssnar och förväntar mig fel på den, då jag på 3 månader bytt mer på denna än jag gjort på övriga Toyotor jag har haft sammanlagt.

Ska nog smyglyssna på någon annan Prius för att höra om den har samma "skrammel" som jag anar på min.

I vanlig ordning: Tack så hjärtligt för infon! :thumbup:
Skriv svar