Byta hjullager på Aygo

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Nordan
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 09 mar 2012, 19:39:39
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 6

Byta hjullager på Aygo

Inlägg av Nordan »

Tjena
Ny här på forumet. Har ett ganska brådskande problem, ena hjullagret har pajjat på min aygo, Har kollat runt med ett par verkstäder och dom tog hutlösa priser för själva arbetet. Är det möjligt att byta lagret utan en hydralpress? Har hört att värme och kyla brukar göra susen, Samt en hel del meck. Nån här inne som bytt på en aygo tidigare?
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Re: Byta hjullager på Aygo

Inlägg av Swecap »

Endast gjort de med en press.
Tänk på att vända lagret rätt, abs rotorn sitter osynlig i lagret.
Kolla med en magnet så de blir rätt.
Lycka till.
Corona RT40 -66
Nordan
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 09 mar 2012, 19:39:39
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 6

Re: Byta hjullager på Aygo

Inlägg av Nordan »

Hur komplicerat är det förutom just pressbiten? Hur mycket och vad behöver jag lossa? inte kikat på det än, men kan ju vara bra att veta innan om det ens är värt besväret. Eftersom den är framjuls driven är det väl lite bökigare vad jag förstått?

Hur komplicerat är det att byta fram, har fått många olika versioner nu. Hur mycket behövs plockas bort ? Tar gärna en liten beskrivning om nån vill hjälpa till med det.
Senast redigerad av cheetah1 den lör 10 mar 2012, 14:08:55, redigerad totalt 2 gång.
Anledning: Slog ihop dina inlägg. /mod
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Byta hjullager på Aygo

Inlägg av KACE80 »

Hej Nordan :)

Jag hoppas att du fick all den hjälp du behövde av oss på Citybugs.se?
Såg att en av användarna skulle skicka PM till dig med bildinformation?

Anton
Nordan
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 09 mar 2012, 19:39:39
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 6

Re: Byta hjullager på Aygo

Inlägg av Nordan »

Hej. Jodå fick en hel del hjälpande bilder av en kanon kille här på forumet. Men om någon har bytt på en aygo själv tidigare, tar jag gärna lite pointers.
Nordan
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 09 mar 2012, 19:39:39
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 6

Re: Byta hjullager på Aygo

Inlägg av Nordan »

Update. Hittade en verkstad som byter lagret för 1000 spänn, garanterat värt för att slippa allt meck. Tack för all hjälp dock. Kan låsa tråden nu
Skriv svar