Urladdad/segstartad Avensis -02

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Woffot
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 24 mar 2009, 20:15:56
Bilmodell: RAV4 -17, Avensis -11
PostOrt: Överkalix
Land (Country): Sverige

Urladdad/segstartad Avensis -02

Inlägg av Woffot »

Hej igen, entusiaster och experter.

Vi gjorde en papphammargrej under julhelgerna med läslampa i pärlan som fick stå och laddas ur. Sedan tycktes det inte blir några fler problem efter att vi kört 80 mil från julfirandet. Efter hemkomsten blev det några veckor utan att bilen användes och när jag nu i veckan skulle köra så var pärlan* mycket långsam i tändningen (dvs ström finnes men tändningsförsöken kommer med längre mellanrum). Jag körde till jobbet, inga problem, och nästa dag när jag körde så var det heller inga problem på morgonen, men på eftermiddagen när jag skulle hem var den mycket seg igen!? :shock:

Vad tror ni? Är det batteriet som är instabilt eller är det något helt annat som tagit stryk?

/ Han som inte kan mycket mer än att köra bilen

*Avensis Touring 1.8 -02, problemmotorn med bytt block
linusrby
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 06 maj 2010, 22:45:33
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Re: Urladdad/segstartad Avensis -02

Inlägg av linusrby »

Låter ju som att batteriet är bekymret. De flesta bilverkstäder har möjlighet att kolla batteriet åt dig. Antingen med en gammaldags "brödrost" eller med den nyare varianten som mäter hur många ampere batteriet kan leverera utan att ladda ur det. Vet du om batteriet är bytt någonsin? Man skulle väl kunna säga att allt över 5 år på ett batteri är ren bonus.
Woffot
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 24 mar 2009, 20:15:56
Bilmodell: RAV4 -17, Avensis -11
PostOrt: Överkalix
Land (Country): Sverige

Re: Urladdad/segstartad Avensis -02

Inlägg av Woffot »

Tack för respons!

Är det så pass med livslängden! Nej, vi har inte bytt på 4 år som ägare, så batteriet är väl på ålderns höst helt enkelt. Det var väl kanske lite förväntat, men det som oroade främst nu var att trögheten kom inkonsekvent, ena gången inga problem, andra gången sätter man hjärtat i halsgropen, och sen inga problem igen. Men det kanske är typiskt för dåligt batteri?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Urladdad/segstartad Avensis -02

Inlägg av cheetah1 »

Dessutom tar vanliga startbatterier stryk av att djupurladdas.
Skriv svar