Takräcke Avensis

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Eke
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 01:08:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Takräcke Avensis

Inlägg av Eke »

Försökte idag att montera takräcke på verson men det var ett jäkla jobb att få ihop det men blev ändå inte riktigt bra.
Forskade lite och det visar sig att Avensis och även Avensis verso har lite bredare rails än många andra bilar och att Thule säljer en fotsats till dessa bilar för ca 1100 spänn vilket ja tycker e hutlöst dyrt.
Nån som har nåt tips på nån annan billigare fotsats som passar Avensis?
Biltema har nån universal modell för 299 men vet ej om den passar?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Takräcke Avensis

Inlägg av Dale »

Tänk på att du får de du betalar för. Testade några lågprisräcken tidigare men det var svårt att få dom fast ordentligt. Kanske funkar att lägga några fiskespön på men efter en stunds körande så var dom lösa igen. Dessutom var det ett himla liv på taket av vindbruset. Skulle inte en våga tänka vad som kan hända om man har en nått tyngre på eller någon som tar lite vind. Det slutade med att jag skaffade Thule och jag ångrar inte en sekund efter det. Fördelen med Thule är att mankan bygga ihop prylarna lite som man vill. Byter man bil så byter man bara fötter och även om bara fötterna är i en del fall dyrare än hela takräcken från lågpriskjedjorna så sitter grejerna fast och man känner sig trygg.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Eke
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 01:08:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Re: Takräcke Avensis

Inlägg av Eke »

Sant att man oftast får vad
Man betalar för.
Toyota verkar ha extra breda rails och kollar man på Thules hemsida ska man ha fotsats 775.
Kör nu med en fotsats som suttit på en Bmw x5 och det var ett helsike att få dit då railsen verkar för tjocka.. Har man väl fått dit de så verkar det sitta men man ser att det inte är helt optimalt.
Åkte hem till farsan och kollade på hans räcke som suttit på både Audi och Merca men de va samma fotsats som ja fick med när ja köpte takboxen som suttit på Bmw,n.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Takräcke Avensis

Inlägg av Dale »

Jo det är TH775 jag använder med. Det är ju en sorts universal till bilar med rails och trots Avensisens kraftiga rails finns det gott om "spännvidd" på dessa fötter så dom verkar passa dom flesta bilarna med rails. Det ingår ju låssats med vilket "saknas" oftast på dom billigare alternativen.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Milkshaken
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum
Land (Country): Sverige

Re: Takräcke Avensis

Inlägg av Milkshaken »

Du kan få köpa mina Toyota Originalrcäcken för 1000 spänn. Billigare än Thule fotsats t.o.m...
Grejen är den att dom är nog endast använda tre fyra ggr på Avensisen , sen bytte jag bil till RAV4 och då är doim på tok för smala..... Går inte att föra ut dom så mycket...
PM,a vid intresse...
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
Christoffer O
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 14 maj 2012, 15:59:33
Bilmodell: Avensis 1.8
Årsmodell: 2007
Ort: Uppsala

Re: Takräcke Avensis

Inlägg av Christoffer O »

Sprillans ny i gemet här, och då menar jag inte bara forumet eller ens toyota - har haft körkort i ett år och bil i en månad! Därför siktar jag på att insupa så mycket kunskap jag bara kan på så kort tid som möjligt för att komma igång ordentligt och var bättre för sånt än här? Min första fråga blir om takräcken. Jag har förstått här och på annan surfning att Thule Rapid System 775 verkar passa min Avensis från 2007 (för dina originalräcken finns väl inte längre, Milkshaken?), men det verkar som att man behöver något ytterligare, typ rörsats? Hur bör man tänka om de laternativ som finns ? Vad bör man satsa på om man inte tror att man kommer att använda dem så väldans ofta eller med särskilt tung last? Gärna billigt eller åtminstone prisvärt. I nuläget har vi inte takbox utan tänkte mest köra lite plankor o dyl, men visst kan det bli aktuellt med takbox i framtiden. Familjen växer ju...

Några tips?
Skriv svar