Rostskydd

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
harntabo
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 24 mar 2010, 20:16:18
Bilmodell: Solara
Årsmodell: 2006
PostOrt: Härnösand
Land (Country): Sverige
Ort: Härnösand

Rostskydd

Inlägg av harntabo »

Tankar kring det som skrivits angående Toyotas rostskydd på sistone???
Toyota Solara 3.3 2006 - bruksbilen
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Rostskydd

Inlägg av cheetah1 »

Länkar?
Användarens profilbild
harntabo
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 24 mar 2010, 20:16:18
Bilmodell: Solara
Årsmodell: 2006
PostOrt: Härnösand
Land (Country): Sverige
Ort: Härnösand

Re: Rostskydd

Inlägg av harntabo »

Toyota Solara 3.3 2006 - bruksbilen
Aurisfierad
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 27 sep 2011, 21:25:30
Bilmodell: Auris 2,0D
Årsmodell: 2007

Re: Rostskydd

Inlägg av Aurisfierad »

Det har stått om bristfälligt rostskydd på annat håll också. Teknikens Värld (eller möjligen Vi Bilägare) brukar göra bedömning av rostskyddet på nya bilar. De ansåg att Auris hade dåligt rostskydd och satte betyg 2. De påpekade just att Toyota Sverige har slutat att ge bilarna en extra rostskyddsbehandling vid införsel, och att rostskyddet därför är sämre nu än det varit tidigare.

Jag köpte en begagnad Auris nyligen, väl medveten om ovanstående, och diskuterade med försäljaren huruvida jag borde rostskyddsbehandla bilen. Varför det? undrade han. Jag påpekade då vad jag läst. Han menade att anledningen till att de slutat rostskyddsbehandla bilarna vid import är att de får ett bättre rostskydd redan från fabrik nu, och att det inte alls är sämre än t.ex. VW. Fast han var ju försäljare, så det får man ta med en nypa salt. Något förbud mot att rostskyddsbehandla bilen, som påstods i länken, finns inte. Däremot, sade försäljaren, så ska man kontakta en Toyotaverkstad först och kontrollera att den rostskyddsbehandling man tänker göra fungerar ihop med originalbehandlingen, för att garantin ska gälla.

Jag vet varken vad jag ska tro eller hur jag ska göra. Att lägga några tusen på en rostskyddsbehandling ingick i kalkylen, men kanske ska jag strunta i det?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Rostskydd

Inlägg av Glenn »

Hur lämnge ska du ha bilen ? oftast lönar det sej ju inte om man inte ska ha bilen väldigt länge.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Aurisfierad
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 27 sep 2011, 21:25:30
Bilmodell: Auris 2,0D
Årsmodell: 2007

Re: Rostskydd

Inlägg av Aurisfierad »

Glenn skrev:Hur lämnge ska du ha bilen ? oftast lönar det sej ju inte om man inte ska ha bilen väldigt länge.
Säg det? Det beror väl på flera saker: hur jag trivs med den, hur bra den visar sig passa mina behov, hur den lever upp till mina förhoppningar och hur andrahandsvärdet kommer vara (Aurisen är ju lite för ny för att veta det ännu). Det är en -07a så jag har ungefär fyra år TKG på den. Kanske är det läge att byta när den börjar gå ut, kanske inte. Min tanke var att de flesta bilar trots allt hinner börja rosta en del på den tiden och att en rostskyddsbehandling kan bromsa det och höja andrahandsvärdet så mycket att den lönar sig.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Rostskydd

Inlägg av Glenn »

Brukar aldrig hinna löna sej, nu låter jag kanske lite negativ, men rostskyddsbehandling är BRA, men bilen hinner typ aldrig rosta tillräckligt under tiden man äger den för att man ska få igen pengarna man lade ner på rostskydd, om man nu inte behåller den LÄNGE.


..I efterhand ångrar jag att jag inte rostskyddade min ST205 iofs, men jag trodde inte jag skulle behålla den så länge som jag gjort.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar