Toyota Corolla A95 1.6 går ej att varva mer än 3900RPM.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Toyota Corolla A95 1.6 går ej att varva mer än 3900RPM.

Inlägg av fredrik mkIII »

jag tycker det låter som att inte bilen får luft. Lossa luft släng innan spjäll och testa igen. Eventuellt kass mapsensor? Kolla felkoder. Öppna diagnos ladan i motorrummet koppla på något sätt ihop te1 och e1. Vrid på tändning. Räkna nu hur motorlampa blinkar. Två snabba i rad och sedan två snabba igen betyder 2-2 tex.
Mvh fredrick
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Panneldarn
Inlägg: 104
Blev medlem: fre 18 dec 2009, 11:29:00
Bilmodell: Corolla wagon
Årsmodell: 1990
PostOrt: Oxelösund
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Corolla A95 1.6 går ej att varva mer än 3900RPM.

Inlägg av Panneldarn »

Min 4AFE beter sig också så där som filmklippet visar. Stämplar man plattan i mattan så stallar han, man får bara accelerera försiktigt -om man trycker på för fort "släpper" mottrycket. Känns som att köra med ett ägg under foten
Verkar vara nåt inbyggt i motorns karaktär för farsans Corolla (lika dan) gör också så...(?)
Kanske utseendet (resonansen) på insuget, grenröret eller kamaxlarnas karaktär eller :?:
GoCe
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 15 mar 2009, 22:23:26
Bilmodell: Corolla AE95
Årsmodell: 89
PostOrt: Upplandsväsby
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Corolla A95 1.6 går ej att varva mer än 3900RPM.

Inlägg av GoCe »

Känner inte igen detta beteendet från någon av mina AE95'or.
tycker det låter som den kvävs.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Corolla A95 1.6 går ej att varva mer än 3900RPM.

Inlägg av cheetah1 »

Läste just nåt om att vissa modernare amerikanska bilar inte går att varva mer än ca 4000 rpm utan last (dvs om dom har sin förhatliga automatlåda i N eller P), utan den måste vara i Drive och röra på sig för att man ska få varva mer.

Dock verkar det långsökt, eftersom jag antar att du har manuell låda och dessutom varvar den ju mer om du tar det försiktigt.
I vilket fall som helst: har du samma problem när du kör?
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Corolla A95 1.6 går ej att varva mer än 3900RPM.

Inlägg av Pugho »

cheetah1 skrev:Läste just nåt om att vissa modernare amerikanska bilar inte går att varva mer än ca 4000 rpm utan last (dvs om dom har sin förhatliga automatlåda i N eller P), utan den måste vara i Drive och röra på sig för att man ska få varva mer.
Den funktionen har jag på min renault master med 2,5l diesel och 6vxl manuell låda. Står man stilla med växel i och kopplingen nertryckt så går det inte varva mer än 3000 varv hur mycket man än gasar. Så fort man kommer upp i ett par km/h så släpper varvspärren och man kan varva ända till maxvarv. (typ 4000 varv :lol: )
____________________________
Mikael Cedergren
Alfahane
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 16 dec 2010, 20:20:42
Bilmodell: Toyota Corolla AE95
Årsmodell: 1991

Re: Toyota Corolla A95 1.6 går ej att varva mer än 3900RPM.

Inlägg av Alfahane »

Bilen är nu såld och det blir nog säkerligen inga fler Toyota Corollor för min del, håller mig till BMW i fortsättningen ;-)

Löste felet till slut, visade sig att det var bensinpumpen som var boven i dramat.. (fick tipset av en Asiat via mail på youtube, han hade drabbats av samma fel 2 ggr)

Tack alla som visat sig villiga till att hjälpa till.
Panneldarn
Inlägg: 104
Blev medlem: fre 18 dec 2009, 11:29:00
Bilmodell: Corolla wagon
Årsmodell: 1990
PostOrt: Oxelösund
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Corolla A95 1.6 går ej att varva mer än 3900RPM.

Inlägg av Panneldarn »

Alfahane skrev:Bilen är nu såld och det blir nog säkerligen inga fler Toyota Corollor för min del, håller mig till BMW i fortsättningen ;-)

Löste felet till slut, visade sig att det var bensinpumpen som var boven i dramat.. (fick tipset av en Asiat via mail på youtube, han hade drabbats av samma fel 2 ggr)

Tack alla som visat sig villiga till att hjälpa till.
Vad var det med soppapumpen? utsliten?
Skriv svar