Vart hittar jag skruven som justerar co-halten?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Holt
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 25 mar 2011, 20:44:49
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1989

Vart hittar jag skruven som justerar co-halten?

Inlägg av Holt »

Hej.

Jag har en Celica -89 som går dåligt/ryckigt på tomgången. Bilbesiktningen sa att jag skulle justera co-halten då den var lika med noll, men jag hittar inte denna skruv! Någon som kan hjälpa till?

Holt
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Vart hittar jag skruven som justerar co-halten?

Inlägg av cheetah1 »

Du har väl iaf insprutning på en -89? Den lär du inte hitta nån skruv på.

Ryckig tomgång på en -89 är med stor sannolikhet igensotat tomgångsmotor. Rätt så enkel fix, men jag vet inte exakt var den sitter på en Celica. Hoppas nån som faktiskt har skruvat på en kan posta en bild.

Går den annars snålt (vilket för all del kan föranleda ryckig gång, men då borde den gå ryckigt vid pådrag också) så skulle det kunna bero på igensatta spridare eller bränslefilter, kärvande bränsletrycksregulator (för lågt tryck), eller nåt annat konstigt.

Tänddelar är inte ovanligt att det genererar ryckig gång heller, men återigen borde du märka det vid andra driftsfall än tomgång då. Utöver det borde (i min värld iaf, nån får gärna rätta mig om jag har fel) HC-värdet stiga om den tänder dåligt.
Holt
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 25 mar 2011, 20:44:49
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1989

Re: Vart hittar jag skruven som justerar co-halten?

Inlägg av Holt »

Tackar för svaret.

Nu vet jag i alla fall vart jag skall börja! Den går inte alls ryckigt vid gaspådrag utan bara när den går på tomgång, ibland nästan som om den skulle stanna. Någonstans måste det väl finnas en justering för blandningen kan jag tycka (novis som man är, men gillar bilar). Det är bara på den igen.

H
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Vart hittar jag skruven som justerar co-halten?

Inlägg av cheetah1 »

Nix, såvida du inte har nån undantagsmodell som har förgasare så går det inte att manuellt justera blandningen på en insprutningsbil. En dator får information från ett antal givare och bestämmer utifrån en bestämd tabell hur mycket bränsle som behövs vid ett givet tillfälle.

Det låter som att den beter sig precis som min Camry gjorde när tomgångsmotorn blev igensotad, på den satt den så olyckligt att på andra sidan insuget en liten bit uppströms så satt utblåset från EGR:en, så avgaserna blåste mer eller mindre rakt på käglan till tomgångsmotorn. Eller tomgångsventil är väl ett bättre ord, Idle Speed Control Valve heter den på engelska.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1628
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Vart hittar jag skruven som justerar co-halten?

Inlägg av Neblade »

CO = 0 vill man väl ha på en insprutningsmotor, är väl bara på gamla förgasarmotorer man tjockar på blandningen lite för att den ska gå jämnare på tomgång? Antagligen för att det förgasas och fördelas ojämt med bränsle vid tomgång från förgasaren. (Men nu är jag nog på tunn is och gissar, mina förgasarkunskaper är lika med noll.)

Vill minnas att det faktiskt finns en skruv för att kunna justera tomgångsvarvtalet. Men det ska aldrig behöva justeras, och kommer troligtvis inte göra någon större skillnad på ryckig och ojämn tomgång.
Har man problem med tomgången är det vanligen vakuumläcka eller att det har sotat igen i tomgångsventilen (som cheetah1 nämnde ovan).
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: Vart hittar jag skruven som justerar co-halten?

Inlägg av nikwal »

co 0 låter ju bra.. http://forums.pelicanparts.com/uploads1 ... 348773.jpg
aldrig fel att hänga på en voltmeter på lambdasonden för att försöka se vad som händer, kanske inte ger nåt men ibland blir man klokare av det.. om det är tomgångsmotor liknande suprans motor så är det mera regel än undantag att dom är skitiga,tur dom är lätta att göra rent. tips: på min motor ,om man skruvar dit den i utskjutet läge så låses den, man vill nog skruva ihop fjädern innan man skruvar dit den på motorn..
Iofs så förstår jag inte helt vad tomgångsmotorn har med ojämn tomgång att göra men ändå..
E85 wants to be free!
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Vart hittar jag skruven som justerar co-halten?

Inlägg av Pugho »

Vad jag vet så finns det ingen tomgångsmotor på en -89 såvida det inte är en väldigt tidigt uttagen ST182.
ST162 har bara en skruv för justering av tomgångsvarvet. Att den går så magert att tomgången är ojämn kan väl tyda på att den drar tjuvluft nånstans eller att nån temperaturgivare är dålig. Att luftmängdmätaren skulle vara dålig känns inte troligt men om det skulle vara den så har jag en till övers som kan bli din för en billig slant. ;)
____________________________
Mikael Cedergren
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Vart hittar jag skruven som justerar co-halten?

Inlägg av cheetah1 »

Finns iaf på Camry V6 -88, så jag liksom förutsatte... ;)

Men det är inte en tomgångsmotor, utan en tomgångsventil ("Idle speed control valve"), vilket funkar lite annorlunda. I vilket fall som helst måste den väl ha nån form av system för att reglera tomgången vid kallstart? Camryn hade också en skruv på gasspjället, men skruvade man på den fick man en kryptisk felkod som helt enkelt innebar att gasspjället inte var i tomgångsläge, tror den hette 52 eller nåt sånt.

Om den har en tomgångsventil och den är sotig så är iallafall problemet inte så mycket att sotet hindrar luftflödet (även om det givetvis delvis påverkar), utan snarare att den inte kan reglera ordentligt eftersom den kärvar.
Holt
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 25 mar 2011, 20:44:49
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1989

Re: Vart hittar jag skruven som justerar co-halten?

Inlägg av Holt »

Härligt med en massa bilentusiaster som man kan fråga när man själv står utan svar!
Men nu till min miss, och jag kan bara skylla på att det är för att jag har flera bilar som jag håller på med, Celican är av årsmodell -87 och inte -89! :?
Sorry om jag strulat till det på forumet.....men nu kanske det klarnar för er som kan denna bilmodell?!


Holt
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Vart hittar jag skruven som justerar co-halten?

Inlägg av cheetah1 »

Tror inte det gör nån skillnad, faktiskt. Det är väl fortfarande en ST162? Då bör den väl rimligen ha 3S-GE?
Skriv svar