Celica - 2002 . motorreperation

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
gremlingswe
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 15 jun 2011, 17:23:34
Bilmodell: celica
Årsmodell: 2002

Celica - 2002 . motorreperation

Inlägg av gremlingswe »

Hejsan, har en celica 2002. för någon månad sen börja motorlampan lysa, vi tog in den till en lokal reperatör och "reparerade" den för 1000 kr...veckorna senare börja den lysa igen, då var vi inte hemma utan vi tog den till en annan firma som vi har haft kontakt med förr när vi hade en volvo, så vi litar på han. han koppla in datorn i bilen och sa att det var kamkedjan som var spänd ( eller splapp?) som gjorde att ventilerna kom i otakt eller blev snea? ( fick en chock för han sa priset förre allt vad som var fel, det är därför jag är oexakt med uppgifterna) han sa iaf att det antagligen kostar 15 till 25 000 på toyota att fixa.

men här är min fråga, då jag har toyota försäkring och bilen är under 10 år, samt gått under 15 000 mil så tror ni toyta försäkringen gäller , då min är import?

och vad är de övriga kraven som toyota antagligen ställer för motorförsäkringen ska gå in?

Detta är min första bil, så vill min älskling ska må bra..

mvh erik
Vossen
Inlägg: 125
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 20:01:50
Bilmodell: Corolla G6R Blacktop
Årsmodell: 99
PostOrt: Floda
Land (Country): Sverige

Re: Celica - 2002 . motorreperation

Inlägg av Vossen »

Kamkedjan som e för slapp jo jo säkert

Nu vet jag inte vad han hade för felkod men den satte säkert felkod på VVTI klockan det är ett drev som sitter på insugningskammen byter enbart vvti ´drevet

kostar 8000-12000 beroende vad det e för motor går hyffsat snabbt och byta ca 20 minh du behöver

du lösar enbart ventilkåpan och du behöver ingen kompressor eller några specialvertyg

vart bor du jag kan hjälpa dej om du vill

0768-8233551/Jocke eller ring om du behöver tips
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: Celica - 2002 . motorreperation

Inlägg av nikwal »

Låter otroligt dyrt ändå, är det inte nån specifik del på klockan som går sönder?, har sett lite bilder på trasiga såna..
Det kanske ser helt olikt ut på en celica iofs, men på dom bilder jag såg verkade man nästan kunna vända på plattan..

(felkoden som blir är väl att givarn ger fel utslag eller nåt sånt ungefär som att remmen hade varit för slapp, det blir för många grader fel, och det felet kan inträffa om vvti klockan fastnar eller så,om det nu är det felet öht skulle jag bara rensa koder och prova med en annan olja och plocka isär det nångång senare när jag fått tid över , men det är väl jag det..)

edit. iofs kan det väl vara fel på vvti aktuatorn också,som modulerar trycket till klockan.. men det borde väl synas på felkoder kanske..
E85 wants to be free!
Vossen
Inlägg: 125
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 20:01:50
Bilmodell: Corolla G6R Blacktop
Årsmodell: 99
PostOrt: Floda
Land (Country): Sverige

Re: Celica - 2002 . motorreperation

Inlägg av Vossen »

VVTI klockan kan bara köpas som en komplett enhet och att vvti aktivtorn skulle gå sönder har aldrig hänt och det med ett oljebyte fungerar inte heller tyvärr det e bara att bita i det sura äpplet och byta klockan tyvärr
Skriv svar