Celica GT-Four: Knarrande/knackande ljud vid bromsning

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
peer
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 20 jul 2009, 10:04:54
PostOrt: Bromma
Ort: Sundbyberg

Celica GT-Four: Knarrande/knackande ljud vid bromsning

Inlägg av peer »

Jag har ett konstigt ljud (oftast, inte hela tiden) när jag bromsar.
Det är ett knackande ljud när jag trycker ned pedalen. Det är inte pedalen som låter. Det knackar inte hela tiden, utan att det verkar vara vissa lägen.
Någon annan som har liknande?
Tycker för övrigt att bromsen är lite väl svampig. Tar även inte så bra som jag tycker det borde göra med den dimensionen på skivorna. Har precis haft bilen inne på service och bytt bromsvätska, men det löste inga problem med bromsverkan. De påpekade att det var rost på insidan på skivorna. Antar att det kan påverka bromsverkan?
Bilen är en Celica GT-Four st205 -96.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT-Four: Knarrande/knackande ljud vid bromsning

Inlägg av Glenn »

Har du kollat att alla kolvar löper lätt ? när jag hade två fastrostade kolvar så började det med att bromsarna kändes svampiga, sen började det låta illa och dra snett, och när jag väl rev isär allt så satt två av kolvarna (på samma sida av skivan) tokfast.

..Det är ju åtta kolvar bara fram :D
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
peer
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 20 jul 2009, 10:04:54
PostOrt: Bromma
Ort: Sundbyberg

Re: Celica GT-Four: Knarrande/knackande ljud vid bromsning

Inlägg av peer »

Glenn skrev:Har du kollat att alla kolvar löper lätt ? när jag hade två fastrostade kolvar så började det med att bromsarna kändes svampiga, sen började det låta illa och dra snett, och när jag väl rev isär allt så satt två av kolvarna (på samma sida av skivan) tokfast.

..Det är ju åtta kolvar bara fram :D
Det låter onekligen som det skulle kunna vara så.
Har du något tips om hur jag kan kontrollera detta på ett smidigt sätt?
Saknar garage så jag har lite svårt att skruva isär...
Användarens profilbild
engan
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
Bilmodell: Celica GT-Four RC
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige
Ort: Södertälje

Re: Celica GT-Four: Knarrande/knackande ljud vid bromsning

Inlägg av engan »

Jag har ett liknande problem med min ST185, det knakar och knarrar vid inbromsning och frekvensen av ljudet följer hastigheten. Efter lite felsökning är jag nu nästan helt säker på att jag har en skev bromsskiva höger bak. Vid inbromsning i hög hastighet kan jag känna att det pulsar i pedalen när man trampar lätt men inget skak i ratten så det kan inte vara fram.

Har du kollat så skivorna inte är skeva? Skulle iofs ha svårt att förklara svampig pedal med den teorin...
peer
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 20 jul 2009, 10:04:54
PostOrt: Bromma
Ort: Sundbyberg

Re: Celica GT-Four: Knarrande/knackande ljud vid bromsning

Inlägg av peer »

engan skrev:Jag har ett liknande problem med min ST185, det knakar och knarrar vid inbromsning och frekvensen av ljudet följer hastigheten. Efter lite felsökning är jag nu nästan helt säker på att jag har en skev bromsskiva höger bak. Vid inbromsning i hög hastighet kan jag känna att det pulsar i pedalen när man trampar lätt men inget skak i ratten så det kan inte vara fram.

Har du kollat så skivorna inte är skeva? Skulle iofs ha svårt att förklara svampig pedal med den teorin...
Kan testa, men tror inte det. Har inte upplevt att det pulsar i pedalen. Jag kan stå still, och även få det knakande/knarrande ljudet.
Användarens profilbild
engan
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
Bilmodell: Celica GT-Four RC
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige
Ort: Södertälje

Re: Celica GT-Four: Knarrande/knackande ljud vid bromsning

Inlägg av engan »

Aha okej, då går jag över till Glenns spår! :)
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Celica GT-Four: Knarrande/knackande ljud vid bromsning

Inlägg av GT4-R »

Kan ju vara det vanliga glapp i framvagnen.Det var vanligt fel på dessa. KOstsamt att byta om jag minns rätt. var ju ett tag sedan man höll på med dessa bilar.
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT-Four: Knarrande/knackande ljud vid bromsning

Inlägg av Glenn »

peer skrev:
Glenn skrev:Har du kollat att alla kolvar löper lätt ? när jag hade två fastrostade kolvar så började det med att bromsarna kändes svampiga, sen började det låta illa och dra snett, och när jag väl rev isär allt så satt två av kolvarna (på samma sida av skivan) tokfast.

..Det är ju åtta kolvar bara fram :D
Det låter onekligen som det skulle kunna vara så.
Har du något tips om hur jag kan kontrollera detta på ett smidigt sätt?
Saknar garage så jag har lite svårt att skruva isär...
Riva av ettg hjul och sen lossa bromsoket (två skruvar har jag för mej) är nog tyvärr enda sättet, fast det är ju iofs inte
så svårt att göra utomhus heller.

Borde göra det på min också, efter vinterförvaringen så känner jag att det inte är samma bett i bromsarna som förra året :/
fast det är föärstås ändå en magnitud bättre än i saaben :)


..tycker inte alls det låter som glapp framvagn, skulle vara lite knak då, men det borde upptäckas på besiktningen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar