Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Jag fick med växellåda (T50) inklusive sprängkåpa, grenrör, kardanaxel, motorbalk(osäkert hur bra den passar), databox, kabelhärva, generator.
Så det mesta följde med! Jag saknar dock trattarna till spjällen samt insugsfilter.
Köpte allt från en kille i Stockholm som var på väg att flytta utomlands.
Mattias Johansson Skicka PM, Ordförande för Toyota Club Sweden ToyotaAvensis -08 ToyotaCorolla -05 ToyotaCorolla -98 ToyotaMR2 GT-S/Turbo -94 ToyotaCelica GT -74 Evighetsprojektet 1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Glenn skrev:177Kg ska tydligen en 1UZ-FE väga, 18R-G väger 144Kg, ingen jätteskillnad direkt.
4A-GE är dock inte helt oväntat lättare, 125Kg.
..Med reservation för att jag googlade fram alla vikter
Se där, redan där sparade jag 52 kg. Och då misstänker jag att vikterna är tomvikt utan olja och vatten, sen blir ju allt runtomkring större med större motorer. Större kylare, grenrör, avgasrör, stadigare fästen, kraftigare bakaxel, etc etc. Det bygger snabbt på mycket vikt.
För att inte tala om balansen i bilen med mycket vikt fram. Det känns som rätt val, även om en 1UZ-FE hade varit riktigt kul att stuva i!
Mattias Johansson Skicka PM, Ordförande för Toyota Club Sweden ToyotaAvensis -08 ToyotaCorolla -05 ToyotaCorolla -98 ToyotaMR2 GT-S/Turbo -94 ToyotaCelica GT -74 Evighetsprojektet 1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Var i garaget igår och pysslade. Håller på och förbereder inför blästring av karossen. Målet är att få iväg karossen till blästring innan semestern, hoppas bara de har tid att ta emot den.
Jag passade även på att tömma ur oljan ur T50-växellådan, det var ingen vacker syn. Rejält med spån på magnetpluggen. Är orolig för både hur motorn och växellådan mår, jag förstod ju att den hade varit hårt körd. Nu är det ivarjefall bekräftat vad gäller växellådan.
Någon som har en T50 att sälja?
Mattias Johansson Skicka PM, Ordförande för Toyota Club Sweden ToyotaAvensis -08 ToyotaCorolla -05 ToyotaCorolla -98 ToyotaMR2 GT-S/Turbo -94 ToyotaCelica GT -74 Evighetsprojektet 1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88