Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Dock har jag hittat två till kontakter!? som jag inte vet var dom ska sitta.
Alla dom tre kontakterna har jag ingen aning om var dom ska sitta. Kollar jag på gamla bilder ser det ut som att den stora vita inte ska sitta nånstans? Hjälp mig nu
Jag har nu gjort ett försök till uppstart! Motorn gick runt lätt och fint och inga missljud! Dock startar den inte, då det inte var någon gnista! :O ÄR någon av dom tre kontakterna till det? Vad annars kan det vara? Fördelaren ska fungera;)
Ingen av dina tre kontakter på bilden har med tändningen att göra. Den blåa ska in där den gula pilen pekar(ganska bökig att komma åt), den stora vita är ej inkopplad i min gt4a heller och den där lilla vita minns jag inte vars den ska
Har du pluggat i den stora kontakten under fördelaren? (vit pil) Kolla så att du har kopplat in tändspolen rätt?
Har du noll gnista eller sparkar den till ibland?
Jonte skrev:Ingen av dina tre kontakter på bilden har med tändningen att göra. Den blåa ska in där den gula pilen pekar(ganska bökig att komma åt), den stora vita är ej inkopplad i min gt4a heller och den där lilla vita minns jag inte vars den ska
Har du pluggat i den stora kontakten under fördelaren? (vit pil) Kolla så att du har kopplat in tändspolen rätt?
Har du noll gnista eller sparkar den till ibland?
Hmm okej, då kopplar jag in den blå där då, tack för bilden!
Den stora kontakten till fördelaren är inkopplad och det är noll gnista alls. Jag har inte kopplat ur tändspolen så den borde vara rätt tack för hjälpen
Glenn skrev:Du har inte ryckt/haft sönder den där stora säkringen till tändsystemet ? ..eller var den till EFI ? hmm..
Hmm, den stora säkeringen som sitter på säkringsdosan som det står EFI på? Nej det har jag inte, har inte rört den. Dock är det ström fram till tändspolen om man mäter på kablen som går in till den. Var är nästa ställe man kan mäta?
Idag när jag var ute och pillade med tänningen hände något mindre kul. Tändspolen började brinna. Tänningen va på och det började brinna ifrån tändspolen
Jag testade även med en annan spole och samma sak där, dock bröt jag strömmen när jag kände den blev varm.
Någon som vet vad det kan vara? Kan det bero på jordfel? Felkoppling? Isåfall var?
Jag började felsöka och klia mig i huvudet när jag av misstag kollade diagnosuttaget på min Gt-i och såg att bredvid den sitter där en tom kontakt som heter IG. Jag gick tillbaka till gt4an och såg då att i min var där en kabel ikopplad som nådde precis dit som jag hade satt i under monteringen. Jag kopplade ur den och vips! så var det gnista btw vad är IG kontakten och den jag håller i till egentligen?
Då var det dags för ett försök att starta bilen!
Och den gick igång efter en stund men dog lika fort. Sen startade den igen vilket jag fick med på film!
Hur gör man en länk till youtube?
Så, jag misstänker att det har någonting med bränslet att göra. När jag vrider om tändningen så hör jag inte någon bensinpump. Hur mycket ska den höras? Vad annars kan det vara för fel? Det är fortfarande två kontakter som inte är ikopplade. Den lilla vita jag har på bild samt en som sitter torpedväggen på kamhjulens sida, svart. Kan det vara någonting som är fel där?
Hjälp uppskattas då jag är riktigt sugen på att ha igång bilen nu
Senast redigerad av Fnys den tis 07 jun 2011, 16:46:56, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning:Svar: Klistra endast in ditt youtube-ID innanför [youtube]-taggarna. Ex. [YouTube]3m17mZ7N_8U[/YouTube]