byta lambdasond?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: byta lambdasond?

Inlägg av nikwal »

njae, kikade runt lite på toyodiy och till min supra kostar den lika mycket som till en rav4 2003, 1.8 så det vete tusan alltså. vet man bara att det funkar med en universalsond så är det ju i princip bara att klippa kablarna och skarva på den liste hastigt och lustigt. Det är för mig iaf inget nytt att toyota tar haktappspriser på en del saker..
E85 wants to be free!
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: byta lambdasond?

Inlägg av PierreW »

Det är väl som med allt annat, Toyota/Denso eller vem de nu är som tillverkar Sonden, räknade väl inte med att dem skulle gå sönder på löpande band.
Och således var inte tanken att sälja den mängden som det gått åt. En Lambdasond är ju "egentligen" inte en förbrukningsvara och således inget
man normalt säljer varje dag över disk i miljontal, iallafall inte på Toyotas bilar. Kvantiteten styr priset.

Vi hade Taxi Avensisar som gick över FYRTIOTUSEN mil utan att byta en enda Lambdasond. Både 2.0 och 2.4 liters motorer.

Dom hade inte problemet som "Svensson" har med att starta bilen på morgonen, köra 1,5mil "Ecodriving" så motorn knappt blir varm,=choke och kondensvatten som dödar sonderna.
Att "sota ur" sin bil regelbundet är inte många som gör, iallafall inte dem som endast ser bilen som ett transportmedel från A till B och vill köra så billigt som möjligt.
Tyvärr är det så.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Milkshaken
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum
Land (Country): Sverige

Re: byta lambdasond?

Inlägg av Milkshaken »

Det där var intressant PierreW... Sota ur dom och ecodriving...
själv kör jag min RAV som med lastbilen,,, dvs lugnt och odramatiskt...:) Typ nästan aldrig över 95 km/h....
Jag kanske ska varva ur den ordentligt då med jämna mellanrum,,, tack för tipset...

Tilläggas ska att Avensisen jag hade (2.0), där gick lambdasonderna en efter vid början av 13.000 mil,,, och sen fortsatte till efter 15.000 mil.... har hört att flera har haft det så, just vid dom miltalen... Lamdorna kostade ca 1400:-/st..plus arbete.... men dom byter man ju själv med en förlängd hylsa..... tar bort minuskabeln till batteriet i ca 10 min, sen funkar det utan felkoder med...
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
crash
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 04 maj 2011, 18:15:38
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Re: byta lambdasond?

Inlägg av crash »

Hej på er

Jag är ny här men har följt många era intressanta inlägg.

Till problemet

Han en avensis 2.0l 2003 1AZ-FSE den har ryckig gång vid gaspådrag hela tiden sen jag köpte den för ett år sen.

Jag läste av felkoderna nu med OBD-läsre och då visade den P0136, plus att BANK 2 Sensor 2 har en temperatur på -40 grader.

P0136 Ska det väl vara Bank 1 Sensor 2 eller?

Ska jag byta 2 Sensorer eller 1 eller kan det vara nåt annat...?

Tacksam för svar.
Skriv svar