Köpråd och frågor kring Celica 00 (30.000 mil?)

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Frenzy
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 11 apr 2011, 03:57:51
Årsmodell: 0

Köpråd och frågor kring Celica 00 (30.000 mil?)

Inlägg av Frenzy »

Hej alla hobbyjapsar!

Är sugen på en Celica generation sju, främst pga sug efter en rolig bil men också pga Toyotas välrenommerade rykte. Har bara ägt Corolla själv men känner flera som vittnar om överlag strålande driftsäkerhet.

Nu har ögonen fallit på en Celica av årsmodell 2000. Dessvärre känner jag ingen som någonsin ens kört en och själv har jag på tok för lite fakta i bakhuvudet.

Då det finns en enorm samlad kompetens här inne så hoppas jag på svar. Alla svar är välkomna, om ni så bara kan svara på en bråkdel av vad jag undrar. Har inte sett dokumentationen på bilen än, har därför lite dåligt underlag i en del av frågorna.

Jag har förstått att motorerna (1ZZ-FE) hade en tråkig tendens att sörpla olja, med ibland kostsamma och psykosframkallande reparationer som följd. Vad jag inte vet är om detta gäller samtliga motorer eller bara en del?

Motorn är bytt, den gamla hade enligt säljaren gått >30.000 mil och i samband med bytet så backades mätarställningen på bilen. Jag har aldrig hört talas om att man gör så, men tänker att om det nu är gjort så måste det vara gjort på aukt. toyotaverkstad. Om det inte står på pappret, kan man förutsätta att kamremsbytet även är gjort då?

Den nya motorn ligger på omkring 13.000 mil, borde inte eventuella fel orsakade av konstruktionen ha uppkommit då?

Om det verkligen stämmer att bilen har rullat 30.000 mil, är inte bilen egentligen att betrakta som slut? Jag menar, vad finns det som kan hålla så länge på en bil? Jag tänker på delar som växellåda, olika stag, hjullager, bromsok osv. Eller är det så att det borde följa med en jäkla massa reparationskvitton med bilen? Vågar man ens köpa en bil med dessa milen?

Vad bör man rent generellt kontrollera på denna modell? Något annat än standardkontroll av ev. rost, oljans utseende, missljud osv.

Som sagt, jag har inte sett papperna och enligt ägaren så saknades det servicebok, men det finns risk för missförstånd här, vi pratar inte riktigt samma språk om man säger så eftersom jag har väldigt dåliga språkkunskaper (pratar bara svenska och engelska). Men jag tänker att det nog borde finnas en bok tillsammans med manualen (om nu den finns), inte fasen slarvar man bort den?

Ja som sagt, alla kommentarer är välkomna, ska titta på denna bil idag. Tack så hemskt mycket för er hjälp
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Köpråd och frågor kring Celica 00 (30.000 mil?)

Inlägg av PierreW »

Bara för att motorn är bytt så backar man inte mätarställningen, resten av bilen har ju liksom fortfarande gått 30000mil.

Toyota har inga grejer att "fiffla" mätare med va jag vet, det finns andra företag som gör sånt.

30000mil tycker jag låter som väldigt långt på en 11år gammal "hobbybil" men visst har den gått dessa mil som pendlingsbil till och från jobbet,
så är det ju inte värre än vilken bil som helst med den körsträckan.
Och f.ö så finns det ingen kamrem, det är kedja ;)

Men som sagt det är ju en bil som är byggd för lite mer inspirerande körning än exempelvis en Avensis.
Så man kan ju tänka sig att många av dessa mil blivit avverkade lite hårdare än vad medelsvensson kör.


Personligen tycker jag att en Celica i denna generation bäst avsmakas genom modellen T-sport. ;)
Dock vet jag inte hurpass det skiljer i pris på dessa som beg, men jag vet att det skiljde runt 100lök i nypris.

Jag hade stått över den bilen du avser att kolla på.

Men annars är det vanliga slitage grejer att hålla koll på, inget sådär speciellt jag kommer på som krånglar mer än vanlig på dessa bilar.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Frenzy
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 11 apr 2011, 03:57:51
Årsmodell: 0

Re: Köpråd och frågor kring Celica 00 (30.000 mil?)

Inlägg av Frenzy »

[quote=PierreW]Bara för att motorn är bytt så backar man inte mätarställningen, resten av bilen har ju liksom fortfarande gått 30000mil.[/quote]

Precis, det var det jag tänkte också. Även om motorn känns ganska vital för en bil, så är den ju trots allt inte den enda delen av intresse och heller ej den enda delen som kan slitas. Tycker själv att det verkar märkligt, men det som är mest märkligt är varför säljaren väljer att upplysa mig om detta..? Vi får se vad tidigare besiktningspapper säger, ska ringa både bilprovning och transportstyrelse om en stund.

Om den nya motorn verkligen ligger på 13.000 mil, så är jag inte orolig för skicket på den iaf, den borde ha en hel del kvar att ge. Men 30.000 mil för resten av kärran.. Tja, det är kanske är en smula överdrivet, men 30.000 är en del.. Precis som du säger så får man ju anta att det har suttit ett par jublande människor bakom ratten i kurvorna kring 7000 varv.

Kedja alltså.. :oops: Har slagit på detta, men inte lyckats hitta någon vettig info. Detta gäller då alltså samtliga Celica från 00 och framåt?

Finns det fler åsikter från någon, när det gäller en bil med dessa spec..?

Uppdaterar när jag ringt Tst och SB.

Tack igen
Frenzy
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 11 apr 2011, 03:57:51
Årsmodell: 0

Re: Köpråd och frågor kring Celica 00 (30.000 mil?)

Inlägg av Frenzy »

Sådär, pratat med Bilprovningen nu. Det stämde som köparen sade ang. milen + "lite" till.

Så här såg det ut:

jan 11 125796
nov 09 117791
08 350228
07 336293

Bilen har alltså rullat minst 36200 mil. Lite väl magstarkt för min smak. Men kul att veta att dessa bilar trots allt kan ta sig fram så långt här i livet. Även med (förmodat) bus bakom ratten.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Köpråd och frågor kring Celica 00 (30.000 mil?)

Inlägg av Glenn »

Man kan ju göra som man vill med mätarställningen, en jag känner satte i en fabriksny motor i sin volvo 245 (detta var många år sen) och passade även på att rostlaga allt och byta stötdämpare/fjädrar runtom osv, han nollade mätaren för att markera att bilen var "Ny" för honnom.

På min gamla CRX hade man vid typ 15k mil satt i en motor som gått 3000nånting (om jag minns rätt) men då hade man bara skrivit ett intyg på verkstaden att "motorn utbytt vid xxxx mil mot en som gått xxxx", vilket jag personligen tycker känns bättre.



Jag skulle nog inte ha köpt den där bilen om den gått så långt, om inte priset var RIKTIGT bra förstås..

Sen skulle jag ju personligen hellre köpa en Gen VI (T20) av olika skäl, men T23 verkar också trevliga, iaf T-sporten.. synd att dom är så dyra att försäkra att dom är svåra att ha som vardagsbil om man samtidigt har en lekbil.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Frenzy
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 11 apr 2011, 03:57:51
Årsmodell: 0

Re: Köpråd och frågor kring Celica 00 (30.000 mil?)

Inlägg av Frenzy »

Glenn skrev:Jag skulle nog inte ha köpt den där bilen om den gått så långt, om inte priset var RIKTIGT bra förstås..

Sen skulle jag ju personligen hellre köpa en Gen VI (T20) av olika skäl, men T23 verkar också trevliga, iaf T-sporten.. synd att dom är så dyra att försäkra att dom är svåra att ha som vardagsbil om man samtidigt har en lekbil.
Priset hade nog landat på kring 55.000 vilket är för mycket enligt mig, men klart lägre än det mesta andra man ser ute.

Har sett en del som verkar föredra en gen-VI, men förstår inte varför, såvida det inte handlar om vad man tycker om för design såklart. Upplys mig gärna :)

T-sport är helt klart en attraktiv bil, särskilt efter vad man kan läsa om motorerna. Men priset är på tok för högt enligt mig. Både när det gäller inköp, men också försäkring som du säger.

Överlag anser jag Celica vara en smula för dyra redan från början men även på begagnatmarknaden. Bara en sådan sak som att skinnsäten kostade 12.000 kronor från början säger en del.. Men ack så fina bilar :?

Någon annan som kan passa på att lämna lite tips som jag kan ha med mig nästa gång jag står i begrepp att kika på en begagnad Celica..?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Köpråd och frågor kring Celica 00 (30.000 mil?)

Inlägg av Glenn »

För min del är det nog mest att jag är väldigt förtjust i designen på T20-modellerna, Enligt mej det bästa toyota gjort designmässigt tillsammans med supra mkIV (och enl obekräftade uppgifter är det samma person som ritat båda karosserna).

Sen gillar jag även S-motorn mer än ZZ-motorn som sitter i T23, rent allmänt gillar jag stålblock och alutopp mer än helalu, känns mer stabilt.

Sen är det ju också så att jag helst kör fyrhjulsdrivet, och då är det ju bara tre generationer av celica som kommer på tal, och T20 är nyast av dessa.

Dock är det inte så att jag ogillar T23'n, precis när den kom gillade jag inte designen så värst men den har växt med tiden och nu tycker jag den är helt okej, har också sneglat på en del annonser när det gått "billiga" på blocket.

Jag är iofs förtjust i celicabilarna rent generellt, typ samtliga generationer :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar