Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Nu kommer jag säkert missa en del saker med tanke på att jag inte har så mycket tid på mig nu och jag har inte fått med alla småsaker på bild på senaste tiden, menmen...
Tryckröret mellan turbo och intercoolern färdigbyggt och grundat lite med kallgalv.
Och här målat
Det andra tryckröret fick samma behandling förutom färgvalet.
Några bilder på avgasbygget kommer här.
Här är fösta delen som sträcker sig mellan downpipe och bakvagnen.
Svetsade dit muffar på kissen, det blev ganska bra.
Böjen över framvagnsbalken fick jag bygga om några gånger
Aningen trångt här
En liten upphängning
Ljuddämparen innan upphängningar
Med upphängningar
Halvtemporära mätare för oljetryck och bränsletryck.
Voff
Bilen nere på hjulen...
Nästa projekt...
Jag vågade mig faktiskt på en liten liten provtur runt verkstadsområdet och den VERKAR gå som den ska
Idag har det inte hänt så mycket, men jag var och köpte ett par nya tändstift som jag tänkte använda vid inkörningen. Blev ett par vanliga NGK kopparstift BKR6E ( verkar vara många jänkare som kör med dessa). Sen ska jag köra kallare Denso iridiumstift tänkte jag. IK22 tror jag det blir (lite rörigt att hitta rätt densostift tycker jag men motsvarande NGKs temperaturgradering nr7)
Jag har även påbörjat en högst temporär installation av BBlambdan igår med kablar rakt igenom kupén och sonden med klämma i slutröret. Så jag kan se lite vad som händer med bränsleblandingen vid provkörningen.
Härnäst ska jag slutföra lambdainstallationen och kalibrera den mot smalbandslambdamätaren, Byta tändstiften och förstås kolla så att tändningen står som den ska. Sen tror jag att det är dags för provtur och inkörning av kolvringarna
Elof_power skrev:Shit trode du stulit våran hund.. hahaha Ganska lik iaf..
Hehe, har ni också en corgi eller?
Glenn skrev:Både kund och katt i samma post
Yepp
Ja idag så har jag bytt tändstiften eftersom den misstände litegrann på tomgång. Nu går den perfekt!
Jag har kollat tändingen, den var på pricken 10 grader som den ska vara. Rätt bra gjort bara på känn
Tyckte att det knackade lite om motorn igår men idag upptäckte jag att det bara var kopplingen som låter litelite, vilket ju är normalt med flerskiviga kopplingar
Sen jag har gjort färdigt installation och kalibrering en av bredbandslamdan, men just nu sitter den i ändröret med tillhörande klämma och det är ju inte optimalt. Istället tänkte jag sätta den i downpipen där originalet sitter. Det är nämligen även gängat för BBlambdasond i flänsen Sedan kopplar jag den ena analoga BBlambdautgången till ECUn och skickar en simulerad smalbandslambdasignal
Tack
Nja inget planerat alls än så länge förutom att kanske dyka upp på lite TCS-träffar då det fortfarande finns en hel del att reda ut.
Som det ser ut nu går bilen att köra lite försiktigt men jag måste nog byta till megasquirtet då originalsprutet verkar bråka lite.Det kan bero på knacksensorn men är lite osäker. Igår drog jag den till 4000rpm, därikring hostade den till och misstände. Sen fick jag återigen felkod 52. Det kanske var pga spikning...?
Zeus, har du lust att hjälpa mig lite med MSet? Du installerade väl på och mappade din gamla bil? Det mesta ska vara plug'n play på mitt MS.
Jag monterade igår ett stetoskop med kopparrör på motorn också Tycker dock att det var lite svårt att höra exakt vad som händer. Någon som har erfarenhet av att lyssna på detta sätt? Det bästa stället jag kunde komma åt igår är på toppen men det kanske är stor skillnad på det och att sätta på blocket.