Toyotas trams med utrustningsklasser

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Toyotas trams med utrustningsklasser

Inlägg av cheetah1 »

Inte för att jag har 350.000:-, men även om jag hade haft det hade jag inte köpt en ny RAV4 i Businessutförande.

Vad är det för ett jä-la trams?!
Väljer man den stora dieselmotorn kan man enbart få den med utrustningsnivå Business. I Business till skillnad från Grund får man exempelvis inget reservhjul, utan enbart en "däckreparationssats". Skulle det vara högre standard? Vad gör jag när jag står där med min "däckreparationssats" när halva fälgen ligger 100 meter bakom bilen för att jag har kört på en stor sten? Eller när jag har sprängt mitt däck (och mirakulöst nog inte kört av vägen eller krockat med nån) och har bråttom till jobbet?

Vidare får man inte nån takreling. Nej, för har man en stor motor behöver man nämligen inte lasta nåt på taket. Inte heller montera några extraljus, varningslampor, antenner eller annat som det kan vara bra att ha en reling till. Det är vad dom kallar för en högre utrustningsklass.

Väljer man då å andra sidan "Grund" så får man inte välja till andra finesser som man kanske vill ha, exempelvis navigation med backkamera, regnsensor eller en ratt av nåt lite exklusivare material än plast.

Jag stod och tittade på en utställningsbil idag, och slogs av att den faktiskt är rätt snygg, speciellt med båge med stora extraljus på, vilket det här exemplaret "hade" (stod i själva verket på en liten vagn inskjuten under bilen, men ändå). Besviken när jag såg att den inte hade nåt reservhjul. Nu gick jag in och kollade på toyota.se och blev än mer besviken.

Är det verkligen såhär bilköp ska fungera nu för tiden, man måste hålla sig till förutbestämda utrustningsnivåer utan att själv få välja vilka extrafinesser man vill ha? :evil:


Så, nu har jag skrivit av mig.
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Toyotas trams med utrustningsklasser

Inlägg av GT4-R »

Tyvärr toya ligger efter i detta. Audi bmw riktigt kul för där kan man ju bygga sin bil hur man vill ha den!

Nää toya lär skärpa sig var in idag pratade med toya. Ska ju beställas 5 nya bilar nu. Var först till volkswagen klockren säljare som demo alla funktioner olika paket mm. Sen till toya noll respons allt verkade bara vara jobbigt . Har upplevt detta nu i ett par års tid. Toya säljare som slutar mmm vad har hänt.
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Toyotas trams med utrustningsklasser

Inlägg av Dale »

Tur du inte kollade på en Landcruiser då. Där kostar paketen rätt mycket.

Iaf har haft den funderingen själv. Fick svaret att tar dom bort det tunga reservhjulet så får man lasta mer. Tjänstevikten blir alltså lägre och lika så väger ju railsen några kilo. Vet dock inte om den stora motorn gör att bilen blir tyngre eller nått. Du får köpa den i Norge istället för där finns den bara i Premium. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Milkshaken
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum
Land (Country): Sverige

Re: Toyotas trams med utrustningsklasser

Inlägg av Milkshaken »

Jag instämmer oxå, där ligger Toyota långt efter, jag diskuterade detta med "vår" Toyotahandlare, när min fru skulle köpa sig sin nya Auris, och han sa att dom förstår problemet, men det är huvudkontoret Toyota Sweden som bestämmer....

Annars så har vi som privatkunder alltid fått bra bemötande från våra toyotahandlare (Kalmar Län) dom har varit toppen..
Dock har jag hört några företagskunder som velat köpa bussar typ 6-7 st... dom har inte ens fått nån offert ifrån handlarna fast företagarna legat på dom ett flertal ggr.... Dessa har då istället köpt Renault Traffic......

Själv har jag modellen utan extrahjul, och saknar inte det alls... Jag har kompressorkitet, funkar alldeles utmärkt, jag använder det till att pumpa annat, ex,v åkklipparen, odyl....
Lägg därtill att dörren är lätta att öppna dessutom...

Dock ville jag ha haft instegsrailsen på min Rav4 Men backade då priset var nästan 5000:-/par..

Annars är det jäkligt snyggt...:)
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyotas trams med utrustningsklasser

Inlägg av cheetah1 »

Hur ser detta kompressorkit ut? Har man fått punktering räcker det knappast med en kompressor, så på nåt sätt måste däcket tätas? Kan detta kit täta ett däck som har blivit punkterad av en spik? Av en metallskärva/kniv (i "tveksamma" områden kan man mycket väl få ett däck sönderskuret, jag har själv varit med om det)? Som har överhettats för att man har kört med lågt lufttryck (även detta har jag provat, snubben på däckverkstaden frågade "VAD HAR DU GJORT?!" när han såg vad som hände när han blåste upp det)? Som har exploderat? Där fälgen har spräckts så att en bit saknas (systern körde bland annat på en hög vass trottoarkant med en tidningsbil där aluminiumfälgen delade sig i två fina halvor)?

I några av situationerna ovan klarar du dig säkert med kompressorkitet, men garanterat inte i alla. Har du samtidigt ett jobb där hundratals om inte rentav tusentals personer blir försenade till jobb/skolor/flygresor/privata grejer/annat så är det rätt bra att ha ett hjul att byta med.
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Toyotas trams med utrustningsklasser

Inlägg av fredrik mkIII »

visst cheetah problemen är praktiskt möjliga hehe. jag tror att 95% av alla punkteringar går att laga med "repsatsen" vad jag förstått handlar det om däckskum typ för att ta sig till närmaste verkstad. spikhål ska nog inte vara något problem. ituseparerad fälg vet jag ju inte riktigt om det biter på :lol: .

dessa paket är ingen höjdare. det krånglar till ordentligt. både för säljare och för köpare.
vissa tillbehör kanske kräver två olika klasser eller paket. så du helt enkelt inte kan ha båda.
jag antar att det förenklar för hamnen med detta. för att öka farten på monteringen.

mvh fredrick
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Milkshaken
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum
Land (Country): Sverige

Re: Toyotas trams med utrustningsklasser

Inlägg av Milkshaken »

hehe... självklart har du rätt där cheetah med att det inte går att laga ett exploderat däck...
Men hur ofta händer det egentligen?
I princip bara om det ligger nåt riktigt aggresivt på vägen, eller en tidigare lagning (Plugg) som släpper....
I Övrigt så var just punkteringar betydligt mer förekommande förr, då det dessutom var betydligt färre bilar på vägarna....

jag kan ta in kitet och fotografera det om du vill, finns ventiler, kompressor, skum, mm mm...

Men jag förstår hur du menar, men du får helt enkelt kolla dig för på vägbanan och framförallt byta däck i tid...:)
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
Användarens profilbild
fireblade
Inlägg: 135
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1975
PostOrt: Hässleholm

Re: Toyotas trams med utrustningsklasser

Inlägg av fireblade »

Vad problemet är med utrustningspaketen är väl i första hand att order på bilar till Sverige läggs långt innan bilen finns tillverkad sen ska den lastas och fraktas, det skulle innebära oändligt långa väntetider.... Man kan ju fundera på hur det systemet skulle se ut där man varje år ska kundanpassa över 8 miljoner bilar.....

Däremot håller jag med om att det är märkligt ihopsatta paket ibland och det som monteras i hamnen borde man kunna välja hur man vill.......
Skriv svar