Någon som vet?? Bilbatteri...

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Tindra
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 04 dec 2010, 22:16:17
Bilmodell: Toyota Corolla 1,6 5dr
Årsmodell: 2001
Ort: Växjö

Någon som vet?? Bilbatteri...

Inlägg av Tindra »

Hej! Någon som kan hjälpa mig? Jag har en Corolla som var inne på service för inte så länge sedan, kontrollerar de inte batteriet då? Jag tycker det går tungt vid start, särskilt om det är 15-20 minus, precis den orkar dra runt motorn.
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Någon som vet?? Bilbatteri...

Inlägg av tobo »

Är batteriet bytt någon gång?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Någon som vet?? Bilbatteri...

Inlägg av cheetah1 »

Man brukar kolla syradensitet och vattenmängd. Det säger dessvärre inte mycket om kallstartsprestanda, och ett batteri tappar denna med åldern.
Tindra
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 04 dec 2010, 22:16:17
Bilmodell: Toyota Corolla 1,6 5dr
Årsmodell: 2001
Ort: Växjö

Re: Någon som vet?? Bilbatteri...

Inlägg av Tindra »

Nej batteriet är aldrig bytt sen den var ny vad jag vet.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Någon som vet?? Bilbatteri...

Inlägg av cheetah1 »

Då är det nog dags. :) Det är inget särskilt anmärkningsvärt arbete. Jag köpte batteri för 800 kronor och gjorde jobbet själv på under 10 minuter. Lite längre tid i Rav4:an eftersom den har ett jävligt besvärligt plastlock över batteriet.

Det absolut viktigaste att tänka på:
Ta av (-)-polen först! På så sätt minskar du risken att kortsluta mot chassit (tänk verktyg från pluspolen mot chassit med minuspolen fortfarande kopplad -> väldigt varmt och risk att batteriet exploderar).
Det är av yttersta vikt att polerna inte kortsluts.
Se till att du sätter fast batteriet ordentligt.
Dra muttrarna på polskorna ordentligt, men inte för hårt så att du spräcker polskorna, utan bara tillräckligt.
Kortslut inte polerna!

Det var nog det.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Någon som vet?? Bilbatteri...

Inlägg av Glenn »

Toyotas batterier verkar dock vara extremt bra, jag har originalbatteriet i min GT4 och det fungerar fortfrande hur bra som helst, annars brukar man väl räkna livslängt på ett batteri till typ 5 år eller nåt.


Men för att verkligen veta batteriets kondition måste man belastningstesta det, och det har nog inte dom flesta verkstäder ens utrustning för, man byter bara batteriet när kunden klagar på det typ.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Någon som vet?? Bilbatteri...

Inlägg av cheetah1 »

Mja, jag vet inte jag, jag bytte batteri i mammas avensis från -01 och i min rav4 från -01 med ett halvårs mellanrum, så jag gissar på att livslängden är ungefär 9-10 år på dom från den tiden. :P
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Någon som vet?? Bilbatteri...

Inlägg av PierreW »

I min vinterbil har jag ett batteri från en Avensis 00 eller 01a som enligt belastningstestern var kass.

Har haft batteriet i 3 vinterbilar sen 2006 hehe.

Bilen stod från annandag jul till en vecka efter nyår i år innan jag starta den igen. Var som om den bara stått över natten hehe. :thumbup:


Jag rekommenderar en koll av syranivå ev påfyllning destilleratvatten och en rejäl laddning utan minuspolen ansluten.
Då kanske du kan få bra kräma i ditt batteri igen. ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
linblekinge
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 18:10:16
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 2007

Re: Någon som vet?? Bilbatteri...

Inlägg av linblekinge »

Kan man ladda en nyare bil utan att lossa minus polen , hur känsligt är detta ??
Tappar bilen inställningar ??
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Någon som vet?? Bilbatteri...

Inlägg av Dale »

Toyotas batterier håller hög klass. Iofs så fuskar jag med Ctek eller Defa laddare när dom står några månader. Speciellt viktigt om batteriet står i utetempratur då en del elektroniska automatiska laddare saknar tempraturkompensation (läs billiga). ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar