Glenn skrev:
Kul att det äntligen händer nå, även om jag tycker F1 är en ganska tist sport (numera)
Känner många som tycker som dig, att F1 numera är tråkigt att kolla på och nu är ju F1 mer spännande än någonsin!
* Förr var det hela tiden 2 toppstall som slogs om segrarna medans nu är det 4-5 stall istället
* Flera omkörningar än tidigare (detta såg vi redan förra året)
* Regelboken förbättrad vid säkerhetsbil på banan
De betyder att de andra stallen nu måste anpassa sina bilar med nya diffusers eller fortsätta bli frånkörda av ovannämnda stall.
Kanske bara jag men jag tkr de är roligt
De betyder att de andra stallen nu måste anpassa sina bilar med nya diffusers eller fortsätta bli frånkörda av ovannämnda stall.
Kanske bara jag men jag tkr de är roligt
varför har vissa valt att inte använda diffusers undrar jag?
har det också med vikt och göra?
Asså alla använder diffuser men hur den är utformad är ju olika från stall till stall.
Minimivikten på 605kg är faktiskt såpass att alla stall har ballast i bilarna. (Racetankade väger dem ca 650-680kg)
Fnys skrev:varför har vissa valt att inte använda diffusers undrar jag?
har det också med vikt och göra?
Alla bilar kör med diffuser. Jag tror ingen vill sätta sig i en F1-bil som kör 300 knyck utan en diffuser
Det som har varit skillnaden är utformningen på diffusern.
De nya reglerna(såsom många andra regler inom F1) är tolkningsbara(i viss mån), och de tre teamen med en annorlunda diffuser har tolkat reglerna på ett sätt som de andra teamen inte har gjort(för de trodde antagligen att det bröt mot reglementet).
Det rent tekniska vad det gäller skillnaden i diffusern är jag väldigt dålig på, men det har att göra med en tunnel i diffusern som leder luften på ett annorlunda sätt vilket skapar mer downforce.
Fnys skrev:varför har vissa valt att inte använda diffusers undrar jag?
har det också med vikt och göra?
Det rent tekniska vad det gäller skillnaden i diffusern är jag väldigt dålig på, men det har att göra med en tunnel i diffusern som leder luften på ett annorlunda sätt vilket skapar mer downforce.
tack!
det där låter bekant och jag tror att Eje pratade i det senaste racet om en annan tunnel som skapade mera downforce.
någon som hittat den omdiskuterade regeln ang. diffuser och om dom ändrat den än?
Ohjay skrev:Skitkul att det börjat så bra för Toyota, det var lite av en överraskning faktiskt. Den nya diffusern gör mycket till, hoppas bara att den går igenom prövningen framigenom(efter kina var det väl)...
Vilken utav länkarna använder/funkar bäst för dig? Tänkte prova nu imorgon med någon gretis streaming.
roligast vore att få Eje och Janne som kommentatorer men då antar jag att det bara finns ett alt: Viasat motor