Koppla slngar till värmepaket fel.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Mr EmCom
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 18:46:40
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1992
PostOrt: Örebro
Ort: Örebro

Koppla slngar till värmepaket fel.

Inlägg av Mr EmCom »

Frågan är vad som händer om man sätter slangarna tvärt om.
Bilen är 185 kanske jag ska tillägga.

Efter att en lite slang i bakkant på bilen gick av så böts det och det är nu tätt, men väldigt dålig värme i bilen. Misstänker att jag kanske satt de två slangar som går in i värmepaketet fel.

MEN jag vågar inte testa att byta plats på dom innan jag frågat här, vad kan hända om dom sitter rätt?? Jag tänker mig att jag byter plats på dom och när jag är ute och testkör så sprängs värmepaketet inne i bilen.

Det kommer värme, men inte alls så mycket som förut. Vrider jag reglaget (hjulet) mot kallt så kommer det kalluft.
Den över slangen från värmepaketet går in i en liten dosa med en arm på som rör sig när man vrider på värmereglaget, och den undre sticker in i motorn nånstans under fördelaren.
PartyBoy
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Re: Koppla slngar till värmepaket fel.

Inlägg av PartyBoy »

Låter nästan som om du fått luft i systemet?!
---------------------------
Toyota Mek
Mr EmCom
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 18:46:40
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1992
PostOrt: Örebro
Ort: Örebro

Re: Koppla slngar till värmepaket fel.

Inlägg av Mr EmCom »

PartyBoy skrev:Låter nästan som om du fått luft i systemet?!

Jo det var såklart det första som slog mig, men hur luftar man? Jag har en väldigt brant backe ner till huset, har parkerat den där över natten flera dagar i rad nu. Blir inte bättre :(

Alla kylarslangar är fyllda med vatten och det är vatten ända upp till kylar locket.
Förut gick bilen väldigt varmt, inte på tempmätaren men man kännde att det blev väldigt vamt i motorutrymmet.

När jag böt kylarslangen så böt jag även temostat till en ny från england, men den testade jag hemma på spisen innan jag monterade så det borde inte vara den.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Koppla slngar till värmepaket fel.

Inlägg av Glenn »

Har du gjort det mest uppenbara ? att köra motorn med öppet lock på expansionskärlet tills du fått minst en termostatöppning ? (helst flera..)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Koppla slngar till värmepaket fel.

Inlägg av cheetah1 »

Ingenting lär hursomhelst sprängas om du har kopplat det fel.
Mr EmCom
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 18:46:40
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1992
PostOrt: Örebro
Ort: Örebro

Re: Koppla slngar till värmepaket fel.

Inlägg av Mr EmCom »

Glenn skrev:Har du gjort det mest uppenbara ? att köra motorn med öppet lock på expansionskärlet tills du fått minst en termostatöppning ? (helst flera..)
Nej det har jag inte gjort.
Körde den varm med kylarlocket öppet därimot, men var inte säker på om temostaten öppnade då.

Hur kan det påverka med expantionskärlet? Det blir ju inget tryck där?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Koppla slngar till värmepaket fel.

Inlägg av Glenn »

Normalt sett har du ju tryck även där, eller bara där beroende på konstruktion, men på celican har man väl normalt ett lock på kylaren, så då vill man nog öppna det :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Mr EmCom
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 18:46:40
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1992
PostOrt: Örebro
Ort: Örebro

Re: Koppla slngar till värmepaket fel.

Inlägg av Mr EmCom »

Glenn skrev:Normalt sett har du ju tryck även där, eller bara där beroende på konstruktion, men på celican har man väl normalt ett lock på kylaren, så då vill man nog öppna det :)
Jag testade detta idag. Resultatet var tråkigt.
Jag misstänker nu att toppen är skev. För det första är vattnet helt brunt och grumligt (så var det redan när jag var och kollade på bilen, och reagerade på detta, men svaret var att den inte varit bytt på länge, iom att det inte fanns nått mer som tyde på topplocksras trodde jag på han)
- trotts många vattenbyten.
Och när bilen är varm börjar det bubbla ganska mycket ut kylar locket, inte så det står som en vattenpelare ur den men som det kokar i grytan unjefär. Men när jag gasar så reser sig nivån väldigt mycket.
Alltså antar jag att laddtryck/kompretion tar sig ut i kylsystemet, hur vattnet blir brunt har jag ingen aning om, brukar ju bli vitt om oljan blandar sig. Men antagligen är det sprickor vid kylkanalerna alt skev då det läcker där :(

Vad tror ni om min slutsats?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Koppla slngar till värmepaket fel.

Inlägg av Dale »

Innan du bestämmer dig för å mecka av toppen. Finns grejer å som kan kolla om det är avgaser i kylvätskan. Har du tur kan en verkstad låna ut eller testa ute på gården mot en tårta eller nått.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Elof_power
Inlägg: 242
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 13:20:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1990
PostOrt: kumla
Land (Country): Sverige
Ort: Kumla

Re: Koppla slngar till värmepaket fel.

Inlägg av Elof_power »

Känns ju som min ungefär då.. Det jobbiga är att på min är det även blocket som slagit sig då jag efter att planat toppen och lagt dit en ny topp packning och nya topp bultar får samma fenomen. Så välkommen in i klubben ;)
Fast hoppas ju såklart att det är nått annat men låter som att det är toppen som slagit sig.. :(
Skriv svar