Henrik skrev:En sak man ska tänka på är kostnad kontra körtid.
På superstage blir det om man har tur 4-5 vändor ut. ca 15-25min körtid och resten väntetid.
Om man är 30st på en större bana och kör i omgångar 15st på banan så blir det inte överbefolkat, och man får mer körtid. Även om det blir lite dyrare.
när jag kör superstage är kostnaden för banhyran den minsta kostnaden. Tid det tar att köra dit, samt kostnad för denna transport såklart.. Om man får 4timmar på en vanlig bana så blir det mer kostnadseffektivt även om hyran är dyrare.
Jag förstår ditt resonemang, men köper det inte fullt ut.
Och visst går det att lösa både finansieringen och det praktiska genomförandet av en banträff på en riktig bana om man bara ger sig f-n på det. Det kräver samarbete med annan klubb och en rätt rejäl deltagaravgift, men visst fungerar det.
Det är heller ingen omöjlighet att ordna fram dedikerade funktionärer som tar sin uppgift till 210 procents allvar, som i detalj vet vad som gäller, som fullt ut sköter sina åtaganden under hela dagen och löpande har en fungerande kommunikation med varandra. Allt sådant går att lösa, även om vissa frågor kan vara värre än andra att ordna.
Men utöver allt detta finns det en punkt till att ta ställning till. Jag, för egen del, har gjort det och kommit fram till att jag inte vill arrangera en banträff på en större motorbana. Varesig själv eller tillsammans med andra i någon klubb/förening över huvud taget.
På bankörning på en riktig motorbana är genomsnittshastigheten betydligt högre än i Superstage. Därtill det faktum att fler än ett fordon är ute på banan samtidigt.
Om något händer så får det i regel större konsekvenser än om någon sladdar av banan ut i gräset på Emmaboda Flygbana.
I värsta fall med personskador som följd. Det intressanta att känna till i detta sammanhang är att den som arrangerar en körning aldrig helt och hållet kan frånskriva sig ansvar för personskador.
Det finns betydligt större klubbar än TCS som varit mycket restriktiva till bankörning av just den anledningen.
Den primära anledningen till varför jag personligen inte vill vara ansvarig eller på något vis delaktig i planering/inbjudan till en banträff på en riktig motorbana är att jag sett baksidan av vad som händer om något går allvarligt fel.
Ett fall som inträffade redan under 90-talet och ett fall som fick allvarliga konsekvenser. För den drabbade på ett personligt plan och för klubben såväl personligt (en känd medlem i klubben) samt juridiskt.
Killen ifråga hade god banerfarenhet, ingen gröngöling. Han hade dessutom vidtagit alla tänkbara försiktighetsåtgärder.
Bil i god kondition, med bra bromsar, välstämt chassi, ordentliga bälten och en rejäl helbur i kupén.
Men olyckan var ändock framme och det gick inte bättre än att han sedan dess sitter förlamad i en permobil och är i dagligt behov av personlig assistent för att kunna leva ett någotsånär normalt liv.
Han är dömd att göra så för resten av sitt liv.
Inget jag vill ha på mitt samvete direkt ...
Nu kan man vrida och vända på det argumentet lite hur som helst. Det inser jag också.
En allvarlig olycka kan hända var som helst, när som helst.
Men jag tror samtidigt att var och en som deltagit på en Superstage-körning på Emmaboda och närvarat på en bankörning på en riktig motorbana klart ser skillnaderna ifråga om hastigheter, risker och konsekvenser om något väl händer.
För mig, personligen, är det därför bara intressant att arrangera Superstage.
Därmed inte sagt att TCS inte har den ambitionen att arrangera en banträff på riktig motorbana.
Men jag för egen del kommer att hålla mig undan en sådan planering.