Hannes: MR2 Gen2 Turbo 3SGT-E - Ev åter 2012.
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Hannes
- Inlägg: 163
- Blev medlem: sön 17 okt 2010, 19:14:01
- Bilmodell: MR2 Turbo Gen2
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Hannes: MR2 Gen2 Turbo 3SGT-E - Ev åter 2012.
Tjena allihopa,jag är relativt ny här,och känner mig lite manad att berätta lite om bilen jag köpt,en bil som för många här redan är lite känd,tyvärr mest för att den har bytt ägare lite för ofta,men nu har den hamnat rätt ! Jag pratar om en röd MR2 1995 ,motorn är byggd av Krutis och den är mappad av Cyrix. Nog om det förflutna,nu är bilen i min ägo,och jag har långsiktiga planer för den.
Bilen påväg hem från Luleå,138 mil enkel resa
Här var allt frid och fröjd,skulle dock ca 90 mil senare rasa koppligen i Jönköping,sen söndag kväll och 11 mil kvar hem,bara bita i det sura äpplet och ta bärgaren, 4600kr
Men men,vad hade man väntat sig,bilen gick som ett skott,så lite fix får man räkna med. Kan slänga upp lite kort vad det sitter för godis under bakluckan.
-Fidanza lättat svänghjul.
-SPEC organisk koppling.
-T04e turbo.
-Extern wastegate.
-SARD 850cc spridare.
-Walbro 255l bränslepump.
-Större sidmonterad Intercooler.
-GreenCotton luftfilter.
-3" Blitz Nur Spec rostfritt avgassystem
-100cells race katt.
Apexi Power FC sprut
-Apexi turbo timer
-Blitz SBC-i Color
-HKS SSQV
-Extraktor grenrör
Utöver det så sitter det TEIN collisar och Yokohama Advan Racingfälgar.
Bilen från sin bästa sida =)
Lite kort om planerna då,det jag gjort,och det jag håller på med för fullt är,nya slitsade och hållborrade skivor ligger hemma och väntar.
Sen är den nerriven för kopplingsbyte,snart klar med detta,blev dock tvungen att även byta svänghjul,så det drog ut på tiden lite.
Härom dagen kom ett annat paket på posten,nya bussningar i framvagn samt renoveringskit till bromsoken runt om.
Igår vart en liten roadtrip på 66 mil för att hämta röda original skinnstolar,ungefär så långt har jag kommit,köpte bilen i oktober.Tanken med bilen är en total genomgång och uppfrsächning,säsongen börjar med en bänkning är tanken,har varit i kontakt med maxxxtuning i Vrigstad. Sen ska bilen köras,som den är byggd för. Det va allt jag hade just för tillfället,kommer ta lite bilder i veckan när jag kör bilen för andra gången någonsin,från verkstaden till garaget den ska stå i,och då förhoppningsvis med en fungerande koppling =)
Bilen påväg hem från Luleå,138 mil enkel resa
Här var allt frid och fröjd,skulle dock ca 90 mil senare rasa koppligen i Jönköping,sen söndag kväll och 11 mil kvar hem,bara bita i det sura äpplet och ta bärgaren, 4600kr
Men men,vad hade man väntat sig,bilen gick som ett skott,så lite fix får man räkna med. Kan slänga upp lite kort vad det sitter för godis under bakluckan.
-Fidanza lättat svänghjul.
-SPEC organisk koppling.
-T04e turbo.
-Extern wastegate.
-SARD 850cc spridare.
-Walbro 255l bränslepump.
-Större sidmonterad Intercooler.
-GreenCotton luftfilter.
-3" Blitz Nur Spec rostfritt avgassystem
-100cells race katt.
Apexi Power FC sprut
-Apexi turbo timer
-Blitz SBC-i Color
-HKS SSQV
-Extraktor grenrör
Utöver det så sitter det TEIN collisar och Yokohama Advan Racingfälgar.
Bilen från sin bästa sida =)
Lite kort om planerna då,det jag gjort,och det jag håller på med för fullt är,nya slitsade och hållborrade skivor ligger hemma och väntar.
Sen är den nerriven för kopplingsbyte,snart klar med detta,blev dock tvungen att även byta svänghjul,så det drog ut på tiden lite.
Härom dagen kom ett annat paket på posten,nya bussningar i framvagn samt renoveringskit till bromsoken runt om.
Igår vart en liten roadtrip på 66 mil för att hämta röda original skinnstolar,ungefär så långt har jag kommit,köpte bilen i oktober.Tanken med bilen är en total genomgång och uppfrsächning,säsongen börjar med en bänkning är tanken,har varit i kontakt med maxxxtuning i Vrigstad. Sen ska bilen köras,som den är byggd för. Det va allt jag hade just för tillfället,kommer ta lite bilder i veckan när jag kör bilen för andra gången någonsin,från verkstaden till garaget den ska stå i,och då förhoppningsvis med en fungerande koppling =)
Senast redigerad av Hannes den mån 18 apr 2011, 20:08:13, redigerad totalt 7 gång.
MR2 Turbo Gen2 1995. 3S-GTE Gen3 @ E85 @ 1,5 bar.
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: MR2 Gen3 Turbo - Den ultimata sportbilen ?
Bilen ser ut att vara i goda händer.
Gillar dina , härlig inställning!
Gillar dina , härlig inställning!
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- Hannes
- Inlägg: 163
- Blev medlem: sön 17 okt 2010, 19:14:01
- Bilmodell: MR2 Turbo Gen2
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: MR2 Gen3 Turbo - Den ultimata sportbilen ?
Så bra,den kommer ju från dina trakter,känner du till den ?
MR2 Turbo Gen2 1995. 3S-GTE Gen3 @ E85 @ 1,5 bar.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4789
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: MR2 Gen3 Turbo - Den ultimata sportbilen ?
Jag vill inte gnälla, men det där ju en MR2 gen *TVÅ*, en MR2 Gen3 ser ut såhär:
..Däremot har du nog en motor som är gen3 av 3S-GTE.
Trevlig bil oavsett dock
..Däremot har du nog en motor som är gen3 av 3S-GTE.
Trevlig bil oavsett dock
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- martenheller
- Inlägg: 686
- Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
- Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
- Årsmodell: 95
- PostOrt: Hällekis
- Land (Country): Sverige
- Ort: Kinnekulle
Re: MR2 Gen3 Turbo - Den ultimata sportbilen ?
Tycker det här är en av de snyggaste MR2 i landet utan tvekan!
Lycka till med bussningarna, blev precis klar med mitt byte med samma kit
Lycka till med bussningarna, blev precis klar med mitt byte med samma kit
- Hannes
- Inlägg: 163
- Blev medlem: sön 17 okt 2010, 19:14:01
- Bilmodell: MR2 Turbo Gen2
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: MR2 Gen3 Turbo - Den ultimata sportbilen ?
Glenn skrev:Jag vill inte gnälla, men det där ju en MR2 gen *TVÅ*, en MR2 Gen3 ser ut såhär:
..Däremot har du nog en motor som är gen3 av 3S-GTE.
Trevlig bil oavsett dock
Jo jag vet,slant lite när jag skrev bara =)
MR2 Turbo Gen2 1995. 3S-GTE Gen3 @ E85 @ 1,5 bar.
- Hannes
- Inlägg: 163
- Blev medlem: sön 17 okt 2010, 19:14:01
- Bilmodell: MR2 Turbo Gen2
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: MR2 Gen3 Turbo - Den ultimata sportbilen ?
Oj,tack =) Ja,ska börja på de näst efter bromsrenovering.martenheller skrev:Tycker det här är en av de snyggaste MR2 i landet utan tvekan!
Lycka till med bussningarna, blev precis klar med mitt byte med samma kit
MR2 Turbo Gen2 1995. 3S-GTE Gen3 @ E85 @ 1,5 bar.
- Hannes
- Inlägg: 163
- Blev medlem: sön 17 okt 2010, 19:14:01
- Bilmodell: MR2 Turbo Gen2
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: MR2 Gen2 Turbo 3SGT-E - Den ultimata sportbilen ?
Sitter ju som sagt ett Apexi FC sprut i bilen,och jag är på jakt efter en handkontroll till denna,alla tips är välkommna,kollat ebay osv.
MR2 Turbo Gen2 1995. 3S-GTE Gen3 @ E85 @ 1,5 bar.
- Hannes
- Inlägg: 163
- Blev medlem: sön 17 okt 2010, 19:14:01
- Bilmodell: MR2 Turbo Gen2
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: MR2 Gen2 Turbo 3SGT-E - Den ultimata sportbilen ?
Kopplingsbytet drog ut på tiden då leverans av delar var lååång,blev stående utanför verkstaden där han som ska hjälpa mig jobbar,men nu äre dags..... att gräva fram den
MR2 Turbo Gen2 1995. 3S-GTE Gen3 @ E85 @ 1,5 bar.
- erlingborn2
- Inlägg: 71
- Blev medlem: sön 05 sep 2010, 11:47:47
- Bilmodell: MR2 turbo
- Årsmodell: 1993
Re: MR2 Gen2 Turbo 3SGT-E - Den ultimata sportbilen ?
Inte första gången jag ser den bilen, sjukt fräsch med fälgarna!