Larco: Celica GT-four ST165

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

haank skrev:Är det biltemas bränsletrycksgivare (oljetrycksgivare)du har där? Jag köpte en sån en gång för att försöka ta bränsletryck och sen se trycket i sprutet. Fick ingen ordning på det och kom tillslut fram till att den lilla ***** är ju inte linjär alls. Fast du kanske har en mätare som kompenserar för olinjäriteten?

Grymmt att du e på g nu iaf, de har minsann tagit ett tag det här bygget :P

De där rören som går ner i grenröret, hur funkar det? Är det inkopplat?

mvh haank
Yes, biltema oljetrycksmätare :D
Jaså, är den inte linjär? Den är ju inte speciellt exakt men det duger som det är nu iaf. Regulatorn är nedjusterad i botten men ändå är trycket precis över det specificerade spannet i verkstadshandboken. Boken säger 2,3-2,7 mitt landade som minst på 2,8 bar ca enligt mätaren.
Jordade du din givare ordentligt? Jag drog en extra jord från givaren till chassit.

Kul att höra :) Jo det har ju det....
ALS-rören är bara ihopkopplade som det är just nu. Jag tänkte mäta mottrycket i grenröret med dem sedan när jag ska pressa st205turbon.

För övrigt kan jag säga att jag mätte motstånden i ECUn igår och de är tvärdöda, båda två, i båda original ECUerna jag har. Men det får vara så länge.

Några utav de grejer som är närmast på G nu är väl:
*Justera Spjällägesgivaren lite
*Slipa ned svetsarna på tryckrören för att se om det finns några porer samt lägga på nya vid behov.
*Bygga Intercoolerfästen
*Bygga Avgassystemet
*Skaffa fram 4 bultar till den tvärgående balken under motorn. Vilket tydligen inte kommer vara lätt då de har utgått hos toyota. :thumbdown: typ m14 med gängstigning 1 eller något sådant. Samma som de nedre i till fjäderbenen.
*Montera framvagnen; drivaxlar och byta vänster fjäderben tillbaka till originalet med sänkfjädrar.
*Byta motstånden i ECUn.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av haank »

Testa att mät upp din givare också då om du har tid? Jag hade en sån där T delare från biltema och hade en analog klocka och sen mätte givaren med multimeter.
Tror inte jag hade någon extra jord? Vart fäster du den isf?

Men ALS rören där, var det någon vattenbaserad lösning eller hur var det nu igen? Kan du den historian? Om de nu är vatten hur får man de att inte expandera tillbaka in i cylidrarna?
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

haank skrev:Testa att mät upp din givare också då om du har tid? Jag hade en sån där T delare från biltema och hade en analog klocka och sen mätte givaren med multimeter.
Tror inte jag hade någon extra jord? Vart fäster du den isf?

Men ALS rören där, var det någon vattenbaserad lösning eller hur var det nu igen? Kan du den historian? Om de nu är vatten hur får man de att inte expandera tillbaka in i cylidrarna?
Jag drog bara en kabel nere vid 1/8 NTP gängan. Framför allt för att jag inte kunnat montera fast regulatorn någonstans än pga förkorta bränsleledningar så den har ingen annan jord :) Men den kommer nog få vara kvar sen för att ha så bra jord som möjligt.

ALS-rören är egentligen till för att skicka in extra luft till förbränningen i grenröret när ALS är aktiverat. På st205wrc sitter de kopplade till en form av dumpventil och en ALSventil som dumpar in luft där.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av haank »

okej angående als rören, fick för mig att vatten var inblandat. Men okej vart kommer den luften ifrån då? Körde dom als på vanligt sätt annars och det här var nåt tillägg?
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Glenn »

Borde inte vara några problem att fixa fram dom skruvarna, kolla tex med sifverts, dom kan fixa fram i princip allt, iofs tar dom ju betalt för det också.

http://www.sifvert-skruv.se/
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

I eftermiddags så justerade jag in spjällägesgivaren och påbörjade de övre intercoolerfästena. Bilder kommer så snart jag orkar ladda upp dem.

Haank, du tänker nog på vatteninsprut som jag också har snackat om och tänker skaffa men det är ju på insugssidan.
WRCbilarna körde väl överdrivet rik bränsleblandning när ALS akriverades och tillförde sedan luften som behövdes genom dessa rör för att få en kontrollerad förbränning av resterande bränslet i grenröret har jag för mig.

Tack glenn, jag hade dock redan planer på att kika in hos sifverts :) Jag köpte bultarna som höll motorn i stativet där.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Larco skrev: Några utav de grejer som är närmast på G nu är väl:
*Justera Spjällägesgivaren lite
*Slipa ned svetsarna på tryckrören för att se om det finns några porer samt lägga på nya vid behov.
*Bygga Intercoolerfästen
*Bygga Avgassystemet
*Skaffa fram 4 bultar till den tvärgående balken under motorn. Vilket tydligen inte kommer vara lätt då de har utgått hos toyota. :thumbdown: typ m14 med gängstigning 1 eller något sådant. Samma som de nedre i till fjäderbenen.
*Montera framvagnen; drivaxlar och byta vänster fjäderben tillbaka till originalet med sänkfjädrar.
*Byta motstånden i ECUn.
Så nu är spjällägesgivaren justerad, intercoolerfästen byggda, avgassystemet påbörjat, drivaxlarna monterade, vänster fjäderben bytt tillbaka till originalet.

Närmast måste jag:
*Riva loss vattenpumpen igen då jag verkar ha en väldigt liten läcka mellan den och blocket, så oringen måste bytas.
*Kontrollera svetsarna på tryckrören och svetsa kragar i ändarna på rören så att slangarna inte kan hoppa av. Sedan rören få lite färg och isoleras.
*Ev. bygga ett nytt konformat rör mellan LMM och turbo som sitter perfekt.
*Införskaffa 4st m14 bultar 40-45mm långa till tvärgående motorbalken.
*Skruva ihop bärarmar och spindlarna med varandra.
*Bygga avgassystemet färdigt
*Bygga en liten oljefälla för vevhusventilationen så man slipper olja i turbo, IC och insuget...
*Lufta bromsarna då jag huvudbromscylindern för en tid sedan.
*Byta motstånden i ECUn.

Sen bör den vara redo för provtur. :o
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Larco skrev: Så nu är spjällägesgivaren justerad, intercoolerfästen byggda, avgassystemet påbörjat, drivaxlarna monterade, vänster fjäderben bytt tillbaka till originalet.

Närmast måste jag:
*Riva loss vattenpumpen igen då jag verkar ha en väldigt liten läcka mellan den och blocket, så oringen måste bytas.
*Kontrollera svetsarna på tryckrören och svetsa kragar i ändarna på rören så att slangarna inte kan hoppa av. Sedan rören få lite färg och isoleras.
*Ev. bygga ett nytt konformat rör mellan LMM och turbo som sitter perfekt.
*Införskaffa 4st m14 bultar 40-45mm långa till tvärgående motorbalken.
*Skruva ihop bärarmar och spindlarna med varandra.
*Bygga avgassystemet färdigt
*Bygga en liten oljefälla för vevhusventilationen så man slipper olja i turbo, IC och insuget...
*Lufta bromsarna då jag huvudbromscylindern för en tid sedan.
*Byta motstånden i ECUn.

Sen bör den vara redo för provtur. :o
Förutom att jag skruvat bromsar på tjejens bil ute i kylan har jag idag också rivit loss vattenpumpen för att undersöka den lilla vattenläckan. Troligtvis var det inte vid o-ringen det läckte utan mellan pumphuset och själva pumpdelen. En utav skruvarna som håller ihop de två pumpdelarna satt lös och och jag tyckte mig kunna se lite rester av läckan i skarven också. Så jag fixade till det och satte tillbaka pumpen. Sen fick jag lägga ned för dagen. Kamremen och så är kvar att sätta tillbaka på plats, vilket jag får göra nästa gång.

Sedan har jag hämtat ett litet paket på posten också som det står innovate motorsports på ;)
Bilder kommer...
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Hmm, jag funderar på om jag ska koppla in megasquirtet nu på än gång istället för orignal ECun nu när motorn ändå är uppstartad och går som den ska. Tomgångsstyrningen funkar ju inte på originalet pga de brända motstånden, samt att jag inte vet hur originalmapparna funkar med gen3-motorn som ju andas skapligt mycket bättre än gen1-motorn.
Sen slipper jag ju LMM också också :)

Behöver väl iprincip bara limma dit magneter på remskivan+montera hallgivaren, montera IAT-givaren och byta ignightern för att få igång det tror jag.

Hemiyoda, du som har byggt detta MS (zpiders gamla). Har du något att tillägga? ( eller någon annan MS-kunnig för den delen :) )
Jag ska läsa på lite mer innan isf också... :)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av GT4-Force »

varför tar du inte trigger från fördelarlocket sitter ju en hall där i? Tror det var hall :roll: om du inte får signal så kanse signalen kommer för fort och då kan man löda dit ett motstånd gjorde det på en volvo 740 med en spole som celicans uppbyggnad.
Skriv svar