Få på fordfälgar på Corolla Ke20?

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Wipe
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 18:04:21
Bilmodell: Celica St165 & Starlet Rwd
Årsmodell: 88

Få på fordfälgar på Corolla Ke20?

Inlägg av Wipe »

Hittade mha google följande tråd
http://toyotaklubben.se/viewtopic.php?t ... highlight=

Det står det att fordfälgar (4*108) går att få på corollan (med 4*110 mönster) med lite pillerjox.
Nån som har koll på vad det är för pillerjox som måste göras.
Jag har nämligen helt okej vinterdäck på såna fordfälgar som jag skulle vilja ha på.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Få på fordfälgar på Corolla Ke20?

Inlägg av SHySwe »

Detta pillerjox är nåt som inte är lagligt. Det kan i värsta fall leda till att du tappar ett hjul pga brytningar i hjubultarna.
Med detta sagt: jag har kört med modifierade 108or bak i sommar, bara för att jag ville få ett lite behagligare varvtal på landsväg. Nu har jag bytt bakaxel och det är väl rekomendationen...
Jag dremlade bort en mm på utsidan av varje bulthål.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Få på fordfälgar på Corolla Ke20?

Inlägg av Glenn »

Finns excentriska hjulbultar som fixar det utan dremlande också, men jag säger inte att det är en bra lösning det heller.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Få på fordfälgar på Corolla Ke20?

Inlägg av SHySwe »

:!:
Eftersom det är hjulmuttrar på KE20, så är det en dålig lösning!
När muttrarna dras åt, utan att slipa upp hålen i fälgen, så kommer bultarna att böjas inåt för att rymmas. Med risk för bultbrott.
Slipningen tar bara en kvart per hjul, även om du är noggrann, så chansa inte.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Wipe
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 18:04:21
Bilmodell: Celica St165 & Starlet Rwd
Årsmodell: 88

Re: Få på fordfälgar på Corolla Ke20?

Inlägg av Wipe »

Okej, så om man slipar upp hålen så behövs inte sån där flytande kona. För jag har tittat lite på sån men då blir det ju en massa pengar på det istället, då kan jag lika gärna lägga dom pengarna på att skaffa riktiga fälgar (vilket jag gärna slipper).

Men hur exakt ska hålet slipas upp. Ska det slipar så att det blir som ett konhål för den koniska muttern att sitta i eller hur har ni gjort?
En bild hade varit suveränt!
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: Få på fordfälgar på Corolla Ke20?

Inlägg av Vesa »

Har för mig att gamla bakhjulsdrivna Mazda 323 hade 13" 4x110 mm bultmönster och man fick öka navhålet med nån mm. Men dom är nog inte lätta att hitta heller.
Bilagor
Bild.jpg
Bild.jpg (271.55 KiB) Visad 3785 gånger
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Få på fordfälgar på Corolla Ke20?

Inlägg av SHySwe »

Kollade lite på en fälg, men den var inte så fotogenisk. Det är så lite skillnad att mobilen inte ser orundheten.
Men Ja, det är avfasade kanter för att passa hjulmuttern. Annars blir det ändå samma sak, att bultarna böjs. Plus att centreringen blir svårare.
Visst har du kollat att navhålet passar?
Jag har annars ett gäng originalplåtisar med däck över, tror det är nio st. En tusing plus ev frakt.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Skriv svar