Clutch start switch

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Clutch start switch

Inlägg av grusmacka »

Min celica gt4:a st165 vill inte starta (jag har aldrig haft den igång då jag köpte den med trasigt motorblock) och jag läste precis i ett elschema att modellen ska ha en switch som är kopplad till kopplingen som ska förhindra att motor ska startas om inte kopplingen är nedtryckt. Stämmer detta och isf stämmer det även om vxllådan är i neutral?
Känns som att den switchen isf kan ha pajjat för mig... Jag får nämnligen ingen signal till varken startmotorn eller till bränslepumpen.

Tacksam om någon kan bistå med lite skön info :geek:
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Clutch start switch

Inlägg av Glenn »

Nån sån switch hade då inte min ST165 iaf, var bara att starta som vanligt.

Har du försökt läsa ut felkoder ? ..ibland är det väldigt tydligt, typ om man glömmer att koppla in LMM-kontakten, läser felkoden och det står "no contact with LMM" :)

Felkoderna läser du enkelt ut utan instrument, man byglar två stift i testuttaget och räknar blink, sen läser man av en tabell.

Bör gå lätt att googla fram både vilka stift och tabellen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Clutch start switch

Inlägg av Dale »

Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Clutch start switch

Inlägg av grusmacka »

Fantastiskt! Tack tack tack! :D
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Clutch start switch

Inlägg av Gt-4 »

Min USA celica hade jag kopplingspedalsgivare på.
Svensk sålda ska inte ha såna.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Clutch start switch

Inlägg av Glenn »

Undrar om det är varianten "Oj, vad är det för konstig spak här, finns ju inget D på den ?" ? ..Alltså att man räknar med att amerikaner ska ha svårt för manuell ?

..När jag deltog i nån newsgroup för GT4 (eller om det var för toyota generellt ? minns inte..) för många år sen var det inte helt ovanligt att folk frågade ifall inte GT4'orna fanns med automat, och när dom insåg det frågade dom hur man kunde bygga om den till automatlåda, det finns verkligen en massa idioter som inte klarar av manuell, jag hade även en låång diskussion med nån mupp som hävdade att manuell låda var en trafikfara, bland annat efterssom man måste ta ögonen från vägen när man växlar (suck) och att man inte kan växla medans man svänger (Suck igen).
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar