Celica GT4 st165 - Grusmacka
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
På de Oplar jag hållt på med sitter det ett bränslepumpsrelä som på en del har vart kopplat så att om de går sönder eller inte sitter där drar motorn inte runt och pumpen startar inte!
Nu vet jag inte om det är så på GT4an men de låter helt klart som en möjlig orsak i vart fall!
Nu vet jag inte om det är så på GT4an men de låter helt klart som en möjlig orsak i vart fall!
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
Tack! Ja det låter vettigt! Ska försöka hitta ett elschema på Celican. Eller är det någon som vet vart det finns?Cassius skrev:På de Oplar jag hållt på med sitter det ett bränslepumpsrelä som på en del har vart kopplat så att om de går sönder eller inte sitter där drar motorn inte runt och pumpen startar inte!
Nu vet jag inte om det är så på GT4an men de låter helt klart som en möjlig orsak i vart fall!
- mats moren
- Inlägg: 74
- Blev medlem: tor 21 maj 2009, 22:05:56
- Bilmodell: Corolla ts compressor
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Huddinge
- Land (Country): sweden
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
Cassius skrev:På de Oplar jag hållt på med sitter det ett bränslepumpsrelä som på en del har vart kopplat så att om de går sönder eller inte sitter där drar motorn inte runt och pumpen startar inte!
Nu vet jag inte om det är så på GT4an men de låter helt klart som en möjlig orsak i vart fall!
när ja hadde bytt motor på min nya st165a så ville inte bilen starta ifall ja inte vredpå nyckeln. altså när ja satta konstant ström på startens singnal. ja kolla inte va de va som bröt om de va tändnig eller om de va soppa pumpen.
på min så har de blivit något fel på singnal. ja får bara ut lite volt antal så den orkar inte slå till statren så har kopplat ett eget relä så ja får mer ström!
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
Kom över en härlig sida för alla därute som saknar dokument och verkstadshandbok på sina celicor (st165, st185, st205): http://gt4.mwp.id.au/
När jag mätte på ECUn så får jag ut rätt spänning på STA (start) när jag vrider på tändning. Signalen går sedan via ett relä (circuit open relay) som slår till och skickar vidare signalen till soppa relät (som inte slår till). Soppa relät ska aktiveras med en utgång från ECUn som heter FPR (fuel pump relay) men denna spänning kommer aldrig. Därigenom slår inte soppa relät till. Så antingen är ECUn trasig (osannorligt?) eller så vill inte ECUn skicka ut signalen för att den känner av att något annat är fel/saknas. Som tex en saknad jord! =) Kanske... Har fortfarande inte listat ut vart det saknas en jordkabel då jag Ohm mätt lite här å där i motorrummet och allt verkar vara sammankopplat med jord redan...
Här är min kära jordkabel iaf... Känner någon igen en sådan?
Sedan upptäckte jag att denna kontakt under instrumentpanelen på passagerarsidan inte var ihopsatt. Vad går den till? Gjorde ingen skillnad för mig att ha den i eller inte gällandes min startmotor och soppapump iaf.
Nu börjar jag bli lite trött i ögat på att inte bli klar med bilen... *Suck*
När jag mätte på ECUn så får jag ut rätt spänning på STA (start) när jag vrider på tändning. Signalen går sedan via ett relä (circuit open relay) som slår till och skickar vidare signalen till soppa relät (som inte slår till). Soppa relät ska aktiveras med en utgång från ECUn som heter FPR (fuel pump relay) men denna spänning kommer aldrig. Därigenom slår inte soppa relät till. Så antingen är ECUn trasig (osannorligt?) eller så vill inte ECUn skicka ut signalen för att den känner av att något annat är fel/saknas. Som tex en saknad jord! =) Kanske... Har fortfarande inte listat ut vart det saknas en jordkabel då jag Ohm mätt lite här å där i motorrummet och allt verkar vara sammankopplat med jord redan...
Här är min kära jordkabel iaf... Känner någon igen en sådan?
Sedan upptäckte jag att denna kontakt under instrumentpanelen på passagerarsidan inte var ihopsatt. Vad går den till? Gjorde ingen skillnad för mig att ha den i eller inte gällandes min startmotor och soppapump iaf.
Nu börjar jag bli lite trött i ögat på att inte bli klar med bilen... *Suck*
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
Det visade sig att jag redan hade en kontakt på baksidan av insuget (till T-vis antar jag att det var) så frågan kvarstår fortfarande vad ena av de röda kontakterna går till egentligen.. den ena går till EGR men vart 17 går den andra?grusmacka skrev:
Två stycken likadana röda kontakter med två kontaktbleck i vardera. 6. Vart ska dessa?
/Jonas
- mats moren
- Inlägg: 74
- Blev medlem: tor 21 maj 2009, 22:05:56
- Bilmodell: Corolla ts compressor
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Huddinge
- Land (Country): sweden
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
såg nu ihelgen att jag oxå hadde två stycken röda kontackter på framsidan och en på baksidan. mina på fram sidan va inte inkoplade och ja har kört runt så. tills den rasa men de va nog inte på grund av de untan att ja fastna med foten på gaspedalen:Pgrusmacka skrev:Det visade sig att jag redan hade en kontakt på baksidan av insuget (till T-vis antar jag att det var) så frågan kvarstår fortfarande vad ena av de röda kontakterna går till egentligen.. den ena går till EGR men vart 17 går den andra?grusmacka skrev:
Två stycken likadana röda kontakter med två kontaktbleck i vardera. 6. Vart ska dessa?
/Jonas
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
Okmats moren skrev:såg nu ihelgen att jag oxå hadde två stycken röda kontackter på framsidan och en på baksidan. mina på fram sidan va inte inkoplade och ja har kört runt så. tills den rasa men de va nog inte på grund av de untan att ja fastna med foten på gaspedalen:P
Då ska det funka utan dom iaf, det är bra att veta!
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
Felsöker lite på bilen idag och byglade E1 och T i diagnosboxen och vred på tändningen. Då blinkar motorlampan oavbrutet tills att jag stänger av tändningen. Så något är så pass fel så den inte ens kan berätta vad som är fel Säger detta någon någonting? Vad kan vara fel?
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1723
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
Om det tex är nåt fel på startmotorn så vet ju inte ECU'n det.
Hur är batteriet? är det fulladdat?Jag fick samma fel på min för 5 minuter sedan(klickande startmotor), det var bara batteriet som behövde laddas.
Hur är batteriet? är det fulladdat?Jag fick samma fel på min för 5 minuter sedan(klickande startmotor), det var bara batteriet som behövde laddas.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
Sprillans batteri me bra kräm inköpt idag. Ja får ju ingen FPR signal (fuel pump relay) från ECUn så någonting gör att den inte kommerJohnny Blade skrev:Om det tex är nåt fel på startmotorn så vet ju inte ECU'n det.
Hur är batteriet? är det fulladdat?Jag fick samma fel på min för 5 minuter sedan(klickande startmotor), det var bara batteriet som behövde laddas.