Motorvärmare Yaris

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Annnan
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 27 jun 2010, 19:51:45
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010

Motorvärmare Yaris

Inlägg av Annnan »

Spånar lite på att fixa motorvärmare till Yarisen eftersom den drar så fruktansvärt mycket bensin, jag blir ju ruinerad på pluttbilen :-o Sambons A4 1,8T drar lika mycket, gosch!

Vill då ha en slangvärmare. Nån som har nå tips?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Motorvärmare Yaris

Inlägg av PierreW »

Annnan skrev:Spånar lite på att fixa motorvärmare till Yarisen eftersom den drar så fruktansvärt mycket bensin, jag blir ju ruinerad på pluttbilen :-o Sambons A4 1,8T drar lika mycket, gosch!

Vill då ha en slangvärmare. Nån som har nå tips?
Lite generellt om värmare och mina egna erfarenheter.

Det finns väl egentligen bara 2 alternativ, Defa och Calix.
Jag föredrar att arbeta med det sistnämnda, då jag tycker deras modellanpassade satser passar bättre och känns mer genomarbetade.
Deras kablar och kabelskarvar är helt enkelt av bättre kvalité i mitt tycke.

Slangvärmare har en stor fördel och en stor nackdel, och det är värmen i båda fallen.
Vattnet värms fort upp och cirkulerar bra i systemet, nackdelen är att det ibland blir lite för varmt så slangen tar skada och tillslut spricker.
Har sett detta allt för många gånger och vi avrådde sedan kunder från att köpa dessa för att slippa framtida problem.

Monteringskostnaden bör vara högre på en slangvärmare då den tar längre tid att få dit och det skall luftas kylsystem osv efteråt.

En gammal hederlig "doppvärmare" som man monterar genom att dra ut en frostplugg finns inte till många bilar idag, då Aluminiumblocken saknar frostpluggar helt enkelt.

Alternativen som kvarstår är då ett utanpåliggande element som fästes antingen på Motorblocket eller på Oljetråget.
Vilket av dem det är beror lite på modell och motor. Funkar faktiskt riktigt bra då det blir induktionsvärme på blocket, eller va fasen de heter. ;)

Sen finns det vad jag tycker är den smartaste lösningen ever, i alla fall på Toyota.
Det finns nämligen ett element som vi kallar "pitten" :lol:
Den monterar man i ett hål på blocket som Toyota varit smarta och gjort redan i gjutningen av motorn på fabriken :clap: :clap: :clap:
Smörj in med Zinkpastan som följer med, tryck in den i hålet och känns så clipset låser, färdigt! Det är så genialt så ja vet inte vad.
Aldrig går dom sönder, inget söl med kylarvatten och den värmer motorblocket precis vid en vattenkanal, lite beroende på vilken modell det är.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Motorvärmare Yaris

Inlägg av cheetah1 »

Pierre, vad tar det för verkstaden i timmar att montera en komplett DEFA Warmup-sats inklusive "pitten" du beskriver ovan? :)
Annnan
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 27 jun 2010, 19:51:45
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010

Re: Motorvärmare Yaris

Inlägg av Annnan »

Tack för ett utförligt svar, Pierre!

Vad har du att säga om Biltemas motorvärmare? Pappa är Biltema-fantast och tycker det vore toppen! Inte minst priset..

Vad kostar pitten ungefär? Inkl och exkl montering

Tror du förresten att motorvärmare är så avgörande för förbrukningen? Det blir ju ändå en ökad kostnad för annan parkering (med stolpe, har utan nu) + inköpet av värmaren. Hur mkt kan man räkna med att det gör på bensinförbrukningen? Folk tappar hakan när jag berättar vad den drar, enligt färddatorn, i snitt....
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Motorvärmare Yaris

Inlägg av PierreW »

cheetah1 skrev:Pierre, vad tar det för verkstaden i timmar att montera en komplett DEFA Warmup-sats inklusive "pitten" du beskriver ovan? :)
Det skall finnas paket att plocka ur Kobran med anslagna tider och material, dock minns jag inte exakt, men det är nog runt 2 timmar.

Annnan skrev:Tack för ett utförligt svar, Pierre!

Vad har du att säga om Biltemas motorvärmare? Pappa är Biltema-fantast och tycker det vore toppen! Inte minst priset..

Vad kostar pitten ungefär? Inkl och exkl montering

Tror du förresten att motorvärmare är så avgörande för förbrukningen? Det blir ju ändå en ökad kostnad för annan parkering (med stolpe, har utan nu) + inköpet av värmaren. Hur mkt kan man räkna med att det gör på bensinförbrukningen? Folk tappar hakan när jag berättar vad den drar, enligt färddatorn, i snitt....
Priser är nog bäst att du kollar upp själv, varierar en del. Mekonomen säljer väl både Calix och Defa.

Biltemas värmare har jag ingen erfarenhet av alls.
Måste åka 16mil ToR för att handla där så av den orsaken blir det inget Feltema för min del ;)

För mig har motor/kupévärmare varit mer en komfort grej än bränslesnålhet. Skönt att alltid ha en varm bil med tinade torra rutor oavsett väder. Värme i kupéfläkten nästan direkt man startar bilen osv.


Största skillnaden blir väl att motorn går mindre på Choken, därav bör den dra en del mindre bränsle.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Annnan
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 27 jun 2010, 19:51:45
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010

Re: Motorvärmare Yaris

Inlägg av Annnan »

Hittade pitten på Calix hemsida, men jag vet inte vad den heter egentligen - så jag kan söka efter den.

Komforten är struntsamma i detta sammanhang. Visst, det är kallt, men jag står ut. Det är förbrukningen som stör mig så fruktansvärt! Det är en liten plöppbil men likförbenat drar den 0,9 (eller nåt sånt, ska ju inte lita helt på färddatorn men jag tankar jämt)!!
KimE
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 18:08:06
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1998
PostOrt: Norrtälje
Ort: Norrtälje

Re: Motorvärmare Yaris

Inlägg av KimE »

"Pitten" har olika artnr beroende på vilken motor det är.
Den vanligast på toyota heter 2880, sök på denna på defas hemsida så får man fram monteringanvisning m.m. Till nyare yaris heter den 3899 om jag minns rätt nu.
Vi har anslagen tid på "pitt" eller blockmontering på ca 2 timmar (inkl grenkabelsats), något längre på slangvärmare har jag för mig.
Som sagt så används inte "pluggvärmare" lika mycket idag. Vet på rak arm att yaris diesel och hilux har den typen av motorvärmare.

Mvh
Kim
Annnan
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 27 jun 2010, 19:51:45
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010

Re: Motorvärmare Yaris

Inlägg av Annnan »

Det är en bensin 1,33 årsmodell -10.

Men jag tror inte att det blir nån motorvärmare, det känns som att det är marginellt hur mycket det kommer att löna sig. Det blir ju en kostnad (visserligen engångs men ändå) för inköpet och sen en ökad kostnad för att byta parkering, från 60kr till 140kr/månad. Tror inte att förbrukningen kommer att bli såå mycket bättre, jag kör ju trots allt mest korta svängar. Men jag är fortfarande sur för att den drar så mycket, väldigt trist! Jag saknar min Citroën C3......
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Motorvärmare Yaris

Inlägg av cheetah1 »

Jag köpte en Defa Warmup-sats igår på mekko för 4350 + kontaktvärmare (pitten heter så) för 679 kronor. Sen gjorde jag iofs en deal med dom, så dom drog av för den klena lilla kupévärmaren som är med och lade istället till en stor, eftersom det tydligen var flera veckors leveranstid på den stora warmupsatsen. Den lilla lär dock räcka till din Yaris. Pitten är av typen 2880, den är på 400 watt. Kupévärmaren jag köpte är på 1850 watt. Batteriladdaren ger som mest 40 watt. Allt som allt 2290 watt. En 10A säkring i huset klarar 2300 watt. Som hittat. :P

Anyhow, det där var väl mest för att ge lite uppfattning om vad det kostar. Sen kommer du ju inte ifrån den ökade komforten i bilen när du tar den, har du bara motorvärmare blir kupén varm snabbt när du startar, och har du kupévärmare också så är den redan varm, plus att du slipper skrapa is och kanske tillochmed sopa snö om det inte är så kallt och inte ligger så mycket. Dessutom är, med warmupsatsen, batteriet fulladdat, så den startar direkt.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Motorvärmare Yaris

Inlägg av PierreW »

Annnan skrev:Det är en bensin 1,33 årsmodell -10. jag kör ju trots allt mest korta svängar.
Jag saknar min Citroën C3......

Blir motorn nånsin genomvarm?

Va drog C3an på samma sträckor?
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar