KE20 -73. Little White Garage

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
KelMer
Inlägg: 755
Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
Bilmodell: Mr2 Mkll V6
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige
Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6

Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Motorfunderingar igen...

Inlägg av KelMer »

Hej

Tråkigt att det inte blev nån deal med camryn :( men som det lät så var det nog lika bra, vet hur det är att vara på g till ett objekt å man är sugen och så vissar det inte alls vara som man trot :thumbdown:

Ang motorfäste, är det nå fäste som går att använda? jag har ett speciall gjort till v6:an (3vz-fe) på kamremssidan, å vad jag har förståt så är väl 2vz-fe o 3vz-fe gode lika varandra? så om det skulle passa i rollan så vet jag vart du skulle kunna få tag i det! tror jag betalade runt 700:- inkl frakt från england.
/Christian N
0733966737

Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*

Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*

Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*

Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*

BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*

Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*



Friskt vågat, Hälften vunnet
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Motorfunderingar igen...

Inlägg av SHySwe »

Tack KelMer, både för trösten och för tipset om motorfästet.
Har inte detaljplanerat sånt som motorfästen eftersom jag ändrat (ändrar?) mej så mycket om motorvalet.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
KelMer
Inlägg: 755
Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
Bilmodell: Mr2 Mkll V6
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige
Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6

Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Motorfunderingar igen...

Inlägg av KelMer »

srylul skrev:Tack KelMer, både för trösten och för tipset om motorfästet.
Har inte detaljplanerat sånt som motorfästen eftersom jag ändrat (ändrar?) mej så mycket om motorvalet.
Det var så lite så, helt rätt att fundera en hel del ang vilken motor man ska använda, alltid bra att tänka igenom saker ordentligt i alla fall ang detta...då kommer det nog kännas som ett bra val när man har bestämmt sig.

Rätta mig om jag har fel, men visst brukar du fara till elmia på motor mässan vid påsk ?
/Christian N
0733966737

Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*

Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*

Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*

Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*

BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*

Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*



Friskt vågat, Hälften vunnet
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Just nu: Motorfunderingar igen...

Inlägg av SHySwe »

Dom åker på ändå, Hornlunds skärmbreddare. Annars ryms inte hjulen. Synd på skärmkanterna bara, dom är bättre än de är på bruksbilen... Hade det funnits nåt samlarvärde i dessa bilar, hade jag nog börjat med en sämre.
Har funderat ännu mer på motoralternativen, när jag ändå inte hittar en lämplig Toyotamotor just nu. För tillfället tittar jag på Saabmotor och Opellåda.
Saabmotorn är egentligen utmärkt som byggmotor? Lätt, stark, billig, enkla effektökningsmöjligheter.
Dessutom kan man göra egna mappar med billiga verktyg.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Just nu: Motorfunderingar igen...

Inlägg av SHySwe »

Nu har jag slutat söka motor! :thumbup:
Köper en billig men sjysst 9000 i veckan, 2.3l fulltryckare. 199hk. 8-)
Kollat lite i t5suite, progverktyget för ecu:n. Bättre än Megasquirt? Tror det. :geek:
Det finns även en CarPc Dashboard, där man kan byta mappar live. :ugeek:
Så nu ska det letas Omega-låda. :wave:
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Just nu: Motordonator fixad

Inlägg av SHySwe »

Nu är donatorn hemma. -21 ute.
Dubbelkollade med SFRO, och om vi förstår varann så är det inom ramarna. Fint.
Hur ser en bra motorlyft ut?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Cassius
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 11 mar 2009, 17:35:29
Årsmodell: 0

Re: KE20 -73. Just nu: Motordonator fixad

Inlägg av Cassius »

Regga dig på www.opelsportclub.com/forums och lägg ut en köpes annons där för en låda, se till att de blir en Omega B låda med hydraulkoppling, dom är betydligt stadiagare än Omega A lådan med vajerkoppling, Omega A lådan håller nog inte många dagar med 200hk saab motor och bus tyvärr, Omega B V6 (som vissa säger är starkare än 2 liters lådorna) finns det en som kört 5-600hk på i vart fall :P
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Just nu: Motordonator fixad

Inlägg av SHySwe »

Det har varit mycket jobb sista tiden... Har inte hunnit förbi den lokala skroten, som jag tror har nånting.
Men opelforumet är en bra ide, även om det känns lite sniket att regga där bara för att annonsera?
Helt klart det en R28 jag helst vill ha, men en R25 kan nog funka på en lätt bil. Kommer att gatköras med 199hk, på inhägnat område omkring 25-50% mer. Vill kunna köra hem åxå. Livemappning är kanon!
Absolut en Omega B, då A-lådorna inte har samma utväxling heller.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Cassius
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 11 mar 2009, 17:35:29
Årsmodell: 0

Re: KE20 -73. Just nu: Motordonator fixad

Inlägg av Cassius »

srylul skrev:Det har varit mycket jobb sista tiden... Har inte hunnit förbi den lokala skroten, som jag tror har nånting.
Men opelforumet är en bra ide, även om det känns lite sniket att regga där bara för att annonsera?
Helt klart det en R28 jag helst vill ha, men en R25 kan nog funka på en lätt bil. Kommer att gatköras med 199hk, på inhägnat område omkring 25-50% mer. Vill kunna köra hem åxå. Livemappning är kanon!
Absolut en Omega B, då A-lådorna inte har samma utväxling heller.

Du har ju inte jättelångt till fällfors, så dit må du ju ta dig och bränna ur den lite ;) Synd du han handla motor, jag vet annars en i Norsjö som har en 2 liters 150 hästare med 2st Omega A lådor han funderat på att sälja länge till rätt bra kurs! Det är ju en vettig grund i vart fall, Omega A och B lådorna är ju lika måttmässigt så ett byte då A lådorna gjort sitt är ju enkelt :)
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Just nu: Motordonator fixad

Inlägg av SHySwe »

Ja just det Cassius, du är från Skellefteå! :thumbup: Tyckte väl att jag kände igen namnet.
Fällfors är fint, hoppas ha den så körbar att det går att besöka 2011. Kanske trailar ner den då, så kan Gustaf säga vad som inte bra innan besiktningen.
Vad kör du, och hur?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Skriv svar