Celica GT4 st165 - Grusmacka

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Larco »

Är det inte skillnad på tjocklek mellan kylaren från st162 och från st165 ?
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Larco skrev:Är det inte skillnad på tjocklek mellan kylaren från st162 och från st165 ?
Jag tror inte det. Har inte undersökt det närmare än att jag har känslan av att de är identiska i yttermått (och tjocklek) men att de skilljer sig på tempgivaren, turbokylslangsanslutning och den där slutna kretsen inom kylaren med båda anslutningarna undertill. Men kan ha fel ang tjocklek..
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1716
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Johnny Blade »

grusmacka skrev:
Johnny Blade skrev:oljekylare till automatlåda?
Jag har ingen automatlåda, oljekylaren är till den manuella växellådan som sitter i från fabriken..
Därav pluggarna.Jag har en ny kylare i min Camry,den har också oljekylare, fast det är till en manuell.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Johnny Blade skrev:
grusmacka skrev:
Johnny Blade skrev:oljekylare till automatlåda?
Jag har ingen automatlåda, oljekylaren är till den manuella växellådan som sitter i från fabriken..
Därav pluggarna.Jag har en ny kylare i min Camry,den har också oljekylare, fast det är till en manuell.
Aaaahhh! Du menar såååååå =)
Då förstår jag... Missförstod dig lite kan man säga :geek:
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Gt-4 »

Kylarna på St182 och St185 skiljer.
Den till GT4 är dubbelt så tjock.
Vet inte om det är likadant på tidigare generation men skulle gissa på att det skiljer i tjocklek!
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Gt-4 skrev:Kylarna på St182 och St185 skiljer.
Den till GT4 är dubbelt så tjock.
Vet inte om det är likadant på tidigare generation men skulle gissa på att det skiljer i tjocklek!
Du har så rätt.. ja har så fel. st162 & st165 är INTE lika tjocka. Samma där att dom är dubbelt så tjocka till st165. Tänkte ja skulle köra vidare med st162 kylaren iaf i vinter och försöka hitta en st165 kylare under tiden som ja kan byta till när tempen börjar gå uppåt.
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av amby »

Om du ska pressa på bana och inte hittar någon beg.. köp ett hel aluminium på ebay.. tror dom kostar runt 2000kr + tull
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Helgens läxa: "Köp aldrig en bruksbil som är sopig".

Vaförårå? Jo för då måste du fixa me den hela helgen istället för den du verkligen vill fixa med... Hur kommer det då sig att jag kommer med denna "läxa" mitt uppi alltihopa? Kan det vara så att jag har någon personlig koppling till detta uttalande? .... kanske...

I vilket fall som helst så fördelades helgens timmar enligt följande:
- hela lördagen och söndagen fram till kl 17 till min älskade bajs Golf.
- resterande tid till celican (i ett rasande tempo måste tilläggas då jag var så irriterad och sur över spillen mjölk (golfen = mjölken, för de som inte förstod mitt hyffsat fiffiga ordlek)

Bild
Alla kylare till sist på plats. Fick göra lite egna fästen till vxllådskylaren då ja inte hittade några som verkade passa. Slangarna från växellådan har en så ologisk böjning om det är tänkt att kylaren ska sitta på den sidan av bilen men jag tycker den passar bäst rent kylningsmässigt där.

Bild
Min lilla adapter är även den på plats och jag tror det kommer funka helt ok. Saknar bara tempgivaren till denna kylaren så jag tänkte göra en likadan adapter efter kylaren (i utloppet i nederkant) där givaren ska monteras. 1. Hur använder sig bilen av tempgivaren så jag vet vad jag kan förvänta mig för några fel innan jag hunnit montera dit givaren?

Iaf så kom jag efter några timmar fram till slutsatsen att jag tyckte det var dags att testa vrida på nyckeln.. Men skulle ja våga? Den kunde ju explodera och skjutas iväg till Venus om ja hade riktigt otur. Och det skulle ju inte vara nå vidare.. Men jag testade iaf först vrida ett steg på startnyckeln = lyset gick igång och lite annat (yes). Vred till nästa läge = IC vattenpumpen m.m. startade (verkade ju bra..). Å sen till the big finale, startmotorn! = *trummvirvel* ojojoj va spännande, ja tror ja gör i brallan! (30 min senare när ja vågade vrida om)...... inget händer.. gjorde inte ens i brallan... :cry: Startmotorn slår alltså inte till. Mätte så jag hade 12 V på plusen vid startmotorn men mätte aldrig om det kom någon spänning fram till solonoiden (stavning?!)

Felsöte i typ 30 min innan ja va blev för trött, tog några bilder och sedan sket i allt och begav mig på min långa resa hem i min (numera) über fräscha Golf som aldrig mer kommer krångla (för då dör den!)

Hittade ett gäng kontakter som saknade partner och dessutom hittade jag en ca 4 dm lång jord kabel med runda kabelskor i varje ända innan jag åkte hem (en lite större än den andra, glömde fota den). Som förmodligen ska jorda motorn någonstanns. 2. Men vart är ju frågan?

Bild
Den markerade skruven sitter under startmotorn och är bara löst ditsatt, vilket borde innebära att jag tagit bort det som tidigare satt där och monterat tillbaka skruven (så jag brukar göra). 3. Men vad ska sitta där? Kan det vara den upphittade jordkabeln?

Bild
I en av de två monteringsskruvarna till startmotorn sitter det så kallade "frågetecknet". Ett typsiskt bleck för att sätta jordkablar i. 4. Vad ska sitta där? Är det min fina jordkabel mån tro?

Bild
Denna är löst hängande ovanför växellådan/startmotorn någonstanns. Enpolig kontakt. 5. Vart ska den?

Bild
Två stycken likadana röda kontakter med två kontaktbleck i vardera. 6. Vart ska dessa?

Bild
Det är vänster framhjus man ser i bakgrunden. 7. Vart ska denna kontakt gå?

Bild
Bakom högra stötdämpartornet vid kabelstammsgenomgången. Tre st kontakter av olika slag som inte når många cm längre bort än vad dom redan är. 8. Är dessa överflödiga kontakter bara eller går de till något vettigt tror ni?

Bild
Dessa kontakter går i samma kabelstam som kabeln till generatorn och når som ni ser precis fram till kylarens högra sida (i färdriktningen sett). 9. Vart ska de två gå förnågonstanns då kan man ju undra?

Bild
På ventilkåpan precis under insuget sitter det två stora hål igenom ventilkåpan ner till topplocket där det är gängat två mindre hål. 10. Vad ska sitta här? Är ju öppet ner till kamaxlar osv. nu och det könns ju lite sunkigt...

Det var många frågor det... Hela 10 stycken, bra jobbat va? Nu e jag helt slut. Nu går ja å såver *Snark*
(Hoppas någon stjärna har orken att fylla i några av mina frågetecken... :wave: )
Användarens profilbild
mats moren
Inlägg: 74
Blev medlem: tor 21 maj 2009, 22:05:56
Bilmodell: Corolla ts compressor
Årsmodell: 1988
PostOrt: Huddinge
Land (Country): sweden

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av mats moren »

grusmacka skrev:Helgens läxa: "Köp aldrig en bruksbil som är sopig".

Vaförårå? Jo för då måste du fixa me den hela helgen istället för den du verkligen vill fixa med... Hur kommer det då sig att jag kommer med denna "läxa" mitt uppi alltihopa? Kan det vara så att jag har någon personlig koppling till detta uttalande? .... kanske...

I vilket fall som helst så fördelades helgens timmar enligt följande:
- hela lördagen och söndagen fram till kl 17 till min älskade bajs Golf.
- resterande tid till celican (i ett rasande tempo måste tilläggas då jag var så irriterad och sur över spillen mjölk (golfen = mjölken, för de som inte förstod mitt hyffsat fiffiga ordlek)

Bild
Alla kylare till sist på plats. Fick göra lite egna fästen till vxllådskylaren då ja inte hittade några som verkade passa. Slangarna från växellådan har en så ologisk böjning om det är tänkt att kylaren ska sitta på den sidan av bilen men jag tycker den passar bäst rent kylningsmässigt där.

Bild
Min lilla adapter är även den på plats och jag tror det kommer funka helt ok. Saknar bara tempgivaren till denna kylaren så jag tänkte göra en likadan adapter efter kylaren (i utloppet i nederkant) där givaren ska monteras. 1. Hur använder sig bilen av tempgivaren så jag vet vad jag kan förvänta mig för några fel innan jag hunnit montera dit givaren?

Iaf så kom jag efter några timmar fram till slutsatsen att jag tyckte det var dags att testa vrida på nyckeln.. Men skulle ja våga? Den kunde ju explodera och skjutas iväg till Venus om ja hade riktigt otur. Och det skulle ju inte vara nå vidare.. Men jag testade iaf först vrida ett steg på startnyckeln = lyset gick igång och lite annat (yes). Vred till nästa läge = IC vattenpumpen m.m. startade (verkade ju bra..). Å sen till the big finale, startmotorn! = *trummvirvel* ojojoj va spännande, ja tror ja gör i brallan! (30 min senare när ja vågade vrida om)...... inget händer.. gjorde inte ens i brallan... :cry: Startmotorn slår alltså inte till. Mätte så jag hade 12 V på plusen vid startmotorn men mätte aldrig om det kom någon spänning fram till solonoiden (stavning?!)

Felsöte i typ 30 min innan ja va blev för trött, tog några bilder och sedan sket i allt och begav mig på min långa resa hem i min (numera) über fräscha Golf som aldrig mer kommer krångla (för då dör den!)

Hittade ett gäng kontakter som saknade partner och dessutom hittade jag en ca 4 dm lång jord kabel med runda kabelskor i varje ända innan jag åkte hem (en lite större än den andra, glömde fota den). Som förmodligen ska jorda motorn någonstanns. 2. Men vart är ju frågan?

Bild
Den markerade skruven sitter under startmotorn och är bara löst ditsatt, vilket borde innebära att jag tagit bort det som tidigare satt där och monterat tillbaka skruven (så jag brukar göra). 3. Men vad ska sitta där? Kan det vara den upphittade jordkabeln?

Bild
I en av de två monteringsskruvarna till startmotorn sitter det så kallade "frågetecknet". Ett typsiskt bleck för att sätta jordkablar i. 4. Vad ska sitta där? Är det min fina jordkabel mån tro?

Bild
Denna är löst hängande ovanför växellådan/startmotorn någonstanns. Enpolig kontakt. 5. Vart ska den?

Bild
Två stycken likadana röda kontakter med två kontaktbleck i vardera. 6. Vart ska dessa?

Bild
Det är vänster framhjus man ser i bakgrunden. 7. Vart ska denna kontakt gå?

Bild
Bakom högra stötdämpartornet vid kabelstammsgenomgången. Tre st kontakter av olika slag som inte når många cm längre bort än vad dom redan är. 8. Är dessa överflödiga kontakter bara eller går de till något vettigt tror ni?

Bild
Dessa kontakter går i samma kabelstam som kabeln till generatorn och når som ni ser precis fram till kylarens högra sida (i färdriktningen sett). 9. Vart ska de två gå förnågonstanns då kan man ju undra?

Bild
På ventilkåpan precis under insuget sitter det två stora hål igenom ventilkåpan ner till topplocket där det är gängat två mindre hål. 10. Vad ska sitta här? Är ju öppet ner till kamaxlar osv. nu och det könns ju lite sunkigt...

Det var många frågor det... Hela 10 stycken, bra jobbat va? Nu e jag helt slut. Nu går ja å såver *Snark*
(Hoppas någon stjärna har orken att fylla i några av mina frågetecken... :wave: )





6ans ena kabel ska väll bakom insuget till en givare som har ett litet filter givaren har samma färg som kabelstycket. den andra är väll till eger ventilen givaren har samma färg som kabelstycket men har två slang utgångar ena går till ett runt konstigt filter med svart lock på och den andra till ena lilla pipen på själhuset. men du kanske kör utan egr så då kan du nog skita i dom och givaren som ska sitta bakom insuget vet ja inte va den går till men kan va nått med dom där spjällen som sitter mellan insuget och toppen. ja har inte den inkopplad iaf.

9ans kablar går inte till nånting. min tanke va om de är ifall man har ac? på mina två st165or så har dom bara hängt där.

10. i dom där hålen ska de sitta två små hyllsor som distans till festet/ staget som ska sitta under spjälhuset. tror man kan åka utan de. om inte de blir för mycket vibrationer från interkolern?

hoppas de va till någon hjälp
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Glenn »

Du har en grymt skön stil när du skriver, och mycket bilder, :thumbup:

Kan tyvärr inte hjälpa dej med så mycket, men jag skulle ju tro att startmotorn inte vill pga jordfel..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar