Celica GT4 st165 - Grusmacka

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
peer
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 20 jul 2009, 10:04:54
PostOrt: Bromma
Ort: Sundbyberg

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av peer »

grusmacka skrev:
peer skrev:Gruuusmacka! Tänkte väl att jag kände igen namnet :wave:

Jävlar vad du mekar! Du ger mig dåligt samvete! Du har inte lust att kela lite med en vit Celica oxå? ;)

Du får fan inte fixa över 250häst iaf! :D
Peeeeeeeeeeeeeer!! =)
Va trevligt att du också fanns här på forumet! Jo har väl blivit en del meckande men e ju lite omständigt eftersom ja måste åka 3 mil enkel resa varje gång ja ska göra något.. Men klart man kan klämma in lite st205 meckande nångång om det är närmre ;) Har du börjat överhuvutaget me din ännu?
Lite har jag gjort, men inga stordåd direkt.
Jag har ingenstans att meka, och sen har jag en stor brist på kunskap. Sen att hitta tid för det med... många problem blir det :)

Nästa grej är iallafall fixa bromsarna som är tungtrampade. Vi kanske kan ta en helg?
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Cyrix skrev:
grusmacka skrev:Kommer detta funka eller kan vattenflödet bli helt nerbajsat pga detta?
Borde funka lika bra som att ha anslutningen i kylaren.

Förövrigt dom där vakumnipplarna på servon som är till tomgångshöjningen kan du skippa, dom gör ingen större skillnad. Men om du verkligen vill använda dom, så tror jag en ska sitta före spjället och en efter.
Ohh! Nu börjar massa nyttiga tips strömma in! =) Tack för det.

Växellådskylaren har ja fått koll på vart den ska nu också men två (minst) frågor återstår. Vart ska de inringade BLÅA och RÖDA områdena kopplas? Är det så enkelt att BLÅ och RÖD ska kopplas ihop? Känns som att det är så fel böjning på slangen isåfall.. Och är det något mer som ska skruvas fast med de GRÖNT markerade skruvarna?
Bild
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Glenn »

Fast slangen som sitter där ser ju inte ut att vara original heller ? sitter säkert nån formböjd svart slang där original.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Cyrix »

grusmacka skrev: Växellådskylaren har ja fått koll på vart den ska nu också men två (minst) frågor återstår. Vart ska de inringade BLÅA och RÖDA områdena kopplas? Är det så enkelt att BLÅ och RÖD ska kopplas ihop? Känns som att det är så fel böjning på slangen isåfall.. Och är det något mer som ska skruvas fast med de GRÖNT markerade skruvarna?
Bild
Om den blåa slangen kommer ifrån ventilkåpan så ska den kopplas ihop med den röda, vet dock inte vad den fyller för funktion egentligen, finns ju en annan mkt grövre vevhusventilation. Jag har pluggat den anslutningen i bägge ändar isället.

Dom skruvarna sitter helt klart på fel ställe, finns inget mer som ska skruvas fast där.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Alright gubbs! Tackar för svaren!

I helgen blir det garagebygge istället för meckande, ska förlänga farsans garage (kanske klämmer in någon timme om ja har tur på celican åxå 8-) ).
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1715
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Johnny Blade »

Om det sitter rätt på min så ska den blåa ihop med den röda ja.
Bild
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

peer skrev:Lite har jag gjort, men inga stordåd direkt.
Jag har ingenstans att meka, och sen har jag en stor brist på kunskap. Sen att hitta tid för det med... många problem blir det :)

Nästa grej är iallafall fixa bromsarna som är tungtrampade. Vi kanske kan ta en helg?
Ja vi skulle kunna styra upp något vid tillfälle. Vart tänkte du fixa me bilen då? E det utomhus på gatan i -5 grader och snö så kan du glömma ;)
Farsans garage är det tyvärr redan 2 andra projekt som krigar om att få komma in + att morsan ska parkera där lite då å då. Parkera i ett garage...? Eller hur..!? askonstigt. där ska man ju meka
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Här kommer en liten update från lördagens garagebygge (blev inge mer meck än att jag fick sätta dit en elkontakt...)

Bild
Ett provisoriskt tak fixades så vi slapp regnet på oss. D visade sig vara ett smart drag..

Bild
Den väggen isolerades klart å sen va vi för trötta...

Bild
Började på att smida till en liten adapter till turbokylarvattnet igår på jobbet. Tror det kan bli rätt hyffsat i slutändan.

Bild
Borrade hål i en M10 bult med 7mm borr och kapade av den (orginalpipen var 9mm i yttermått). Ska sedan göra klackar runt alla anslutningar så slangarna inte klider av och fästa den ihåliga bulten i det stora röret..

Bild
På GTI kylaren ja ska använda så är det två st slangkontakter i nederkant som är ett eget slutet system innom kylaren. Vad är dessa för? De var pluggade på den här kylaren. De är ena som är i precis linje till vänster om fläktens mitt (på bilden) och nedanför med en 90 graders vinkel.
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1715
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Johnny Blade »

oljekylare till automatlåda?
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Johnny Blade skrev:oljekylare till automatlåda?
Jag har ingen automatlåda, oljekylaren är till den manuella växellådan som sitter i från fabriken..
Skriv svar