Toyota Mr2 Timeattack

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Toyota Mr2 Timeattack

Inlägg av Fnys »

Hornlund skrev:Trevligt projekt, helt i min smak. Är inte den här bilen en som härstammar från klubben? Sirmanssson eller hur nu nicket var. Gillar också TTE-fälgarna, men de skulle ju rulla vidare med R-Däck så helt fel är ju inte det!

Lycka till :thumbup:
Bra observerat!
Tyckte också jag kände igen den: http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=27012 :)

För övrigt, mycket intressant projekt! :thumbup: Alldeles för få som jobbar med sugisar.
Vad är det för dimljus nu?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
martenheller
Inlägg: 686
Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
Årsmodell: 95
PostOrt: Hällekis
Land (Country): Sverige
Ort: Kinnekulle

Re: Toyota Mr2 Timeattack

Inlägg av martenheller »

yellowbird skrev:
martenheller skrev:
yellowbird skrev:grymt nice, du har samma ambitioner som jag. min dröm är också att bygga en gat/timeattack bil och jag har också en 95'a. :D :D :D

Trevligt :)
Är din N/A eller turbo?

Bild :)?
Det är en N/A, presis som det ska va, jag har aldrig sett mr2'an som en turbobil. Om jag någon gång skulle vilja ha överladdning så skulle jag välja kompressor, så att man får lite mer bottendrag ;)
Helt rätt. Äh, bottendrag va är de? Goare att varva ;)
Toyota Mr2 Gt-s -95 Timeattack / Trackday
www.garaget.org/martenheller
www.tagracing.n.nu
Användarens profilbild
martenheller
Inlägg: 686
Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
Årsmodell: 95
PostOrt: Hällekis
Land (Country): Sverige
Ort: Kinnekulle

Re: Toyota Mr2 Timeattack

Inlägg av martenheller »

Som Hornlund nämner kommer ju TTE fälgarna va kvar fast med R-däck. Måste ju åka fint på banan med :).

Stämmer bra att Sirmanseman ägt bilen tidigare men de är nog 2-3 ägare i mellan oss.
Roger skrev:Synd att du planerar att byta fälgarna, de där TTE-fälgarna tycker jag är grymt snygga. Kul projekt!
Toyota Mr2 Gt-s -95 Timeattack / Trackday
www.garaget.org/martenheller
www.tagracing.n.nu
Användarens profilbild
martenheller
Inlägg: 686
Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
Årsmodell: 95
PostOrt: Hällekis
Land (Country): Sverige
Ort: Kinnekulle

Re: Toyota Mr2 Timeattack

Inlägg av martenheller »

Fnys skrev:
Hornlund skrev:Trevligt projekt, helt i min smak. Är inte den här bilen en som härstammar från klubben? Sirmanssson eller hur nu nicket var. Gillar också TTE-fälgarna, men de skulle ju rulla vidare med R-Däck så helt fel är ju inte det!

Lycka till :thumbup:
Bra observerat!
Tyckte också jag kände igen den: http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=27012 :)

För övrigt, mycket intressant projekt! :thumbup: Alldeles för få som jobbar med sugisar.
Vad är det för dimljus nu?
Tackar, ja jag är riktigt sugen på en vass sugis. Finns ju inget som låter härligare än en ettrig fyra :).

Vet inte vad de är för dimljus, men de skulle tydligen vara bytta enligt tidigare ägare :)
Toyota Mr2 Gt-s -95 Timeattack / Trackday
www.garaget.org/martenheller
www.tagracing.n.nu
Användarens profilbild
yellowbird
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 10 apr 2010, 17:45:02
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1995

Re: Toyota Mr2 Timeattack

Inlägg av yellowbird »

"Bottendrag" = mer vridmoment på lägre varv. en trimmad sugis håller jag med om hade varit coolt, inte så många sådana i sverige.
"Speed isn't everything; you gotta look cool on the touge too." - Keiichi Tsuchiya
Användarens profilbild
martenheller
Inlägg: 686
Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
Årsmodell: 95
PostOrt: Hällekis
Land (Country): Sverige
Ort: Kinnekulle

Re: Toyota Mr2 Timeattack

Inlägg av martenheller »

yellowbird skrev:"Bottendrag" = mer vridmoment på lägre varv. en trimmad sugis håller jag med om hade varit coolt, inte så många sådana i sverige.

Haha klart jag vet vad bottendrag är, skulle bara göra mig lustig med tanke på Mr2ans motorkaraktär..
Toyota Mr2 Gt-s -95 Timeattack / Trackday
www.garaget.org/martenheller
www.tagracing.n.nu
Användarens profilbild
martenheller
Inlägg: 686
Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
Årsmodell: 95
PostOrt: Hällekis
Land (Country): Sverige
Ort: Kinnekulle

Re: Toyota Mr2 Timeattack

Inlägg av martenheller »

Kinnekulle Ring?

Någon som lagt några varv på Kullen med sin Mr2? Lite nyfiken på potentiella varvtider :)
Toyota Mr2 Gt-s -95 Timeattack / Trackday
www.garaget.org/martenheller
www.tagracing.n.nu
Användarens profilbild
yellowbird
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 10 apr 2010, 17:45:02
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1995

Re: Toyota Mr2 Timeattack

Inlägg av yellowbird »

martenheller skrev:
yellowbird skrev:"Bottendrag" = mer vridmoment på lägre varv. en trimmad sugis håller jag med om hade varit coolt, inte så många sådana i sverige.

Haha klart jag vet vad bottendrag är, skulle bara göra mig lustig med tanke på Mr2ans motorkaraktär..
;) jovisst, dom där sista 2000 varven är riktigt härliga, folk brukar titta på mig konstigt när dom frågar hur mycket jag brukar varva och jag svarar "till rödmarkeringen" som om dom tror att bilen ska explodera om man varvar över 2500 :D men man måste ju vara lite optimistisk om man ska få ut något av den moton.
"Speed isn't everything; you gotta look cool on the touge too." - Keiichi Tsuchiya
Användarens profilbild
martenheller
Inlägg: 686
Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
Årsmodell: 95
PostOrt: Hällekis
Land (Country): Sverige
Ort: Kinnekulle

Re: Toyota Mr2 Timeattack

Inlägg av martenheller »

yellowbird skrev:
martenheller skrev:
yellowbird skrev:"Bottendrag" = mer vridmoment på lägre varv. en trimmad sugis håller jag med om hade varit coolt, inte så många sådana i sverige.

Haha klart jag vet vad bottendrag är, skulle bara göra mig lustig med tanke på Mr2ans motorkaraktär..
;) jovisst, dom där sista 2000 varven är riktigt härliga, folk brukar titta på mig konstigt när dom frågar hur mycket jag brukar varva och jag svarar "till rödmarkeringen" som om dom tror att bilen ska explodera om man varvar över 2500 :D men man måste ju vara lite optimistisk om man ska få ut något av den moton.
Ja fy satan, de är helt underbart att dra ur bilen.
Hoppas på ytterligare lite skönare ljud när katersättaren kommer på, samt att jag starkt överväger att flytta Extractorgrenrör från steg2 av modifieringar till steg1, dvs ha de på plats till våren.
Toyota Mr2 Gt-s -95 Timeattack / Trackday
www.garaget.org/martenheller
www.tagracing.n.nu
Användarens profilbild
yellowbird
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 10 apr 2010, 17:45:02
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1995

Re: Toyota Mr2 Timeattack

Inlägg av yellowbird »

jag tror inte du kommer att få så stor förändring på ljudet med en kattersättare, den motorn är rätt så tyst av sig. sitter det inte extraktorgrenrör original?
"Speed isn't everything; you gotta look cool on the touge too." - Keiichi Tsuchiya
Skriv svar