Celica GT4 st165 - Grusmacka

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Glenn skrev:Dom där slangarna på servot är väl till för tomgångshöjningen ? alltså att tomgången ska höjas när servot jobbar.

Dom var pluggade på min ST165, av tidigare ägare, oklart varför.
Aahhaaa! Det låter ju väldigt troligt (jag är inte totalt kunnig om bilar som du kan ha märkt redan... men ja lär mig :roll: )
Tack för svaret!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Glenn »

Ärligt talat är det inte helt logiskt, jag tror jag frågade nån när jag hittade mina pluggade slangar..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Gt-4 »

Jag har alltid trott ventilen gör bilen mer lättstyrd när man står stilla.
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Gt-4 skrev:Jag har alltid trott ventilen gör bilen mer lättstyrd när man står stilla.
Men du har ingen aning om hur den ska kopplas eller? När ventilen har pluggats, räcker det då med att sätta igen den med en slang på eller ska båda pluggas?

En annan fråga: ÄR det väldigt dåligt att köra turbon utan vattenkylningen? De flesta turbos har väl liksom ingen vattenkylning ens...? Verkar vara så svårt att få tag på en kylare till en st165.
peer
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 20 jul 2009, 10:04:54
PostOrt: Bromma
Ort: Sundbyberg

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av peer »

Gruuusmacka! Tänkte väl att jag kände igen namnet :wave:

Jävlar vad du mekar! Du ger mig dåligt samvete! Du har inte lust att kela lite med en vit Celica oxå? ;)

Du får fan inte fixa över 250häst iaf! :D
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Glenn »

grusmacka skrev: Men du har ingen aning om hur den ska kopplas eller? När ventilen har pluggats, räcker det då med att sätta igen den med en slang på eller ska båda pluggas?
På min var allt pluggat åt båda hållen, fast det var ju inte jag som hade gjort et då.
En annan fråga: ÄR det väldigt dåligt att köra turbon utan vattenkylningen? De flesta turbos har väl liksom ingen vattenkylning ens...? Verkar vara så svårt att få tag på en kylare till en st165.
Jo, domf lesta har väl ändå vattenkylning, min gamla tidiga 900 turbo saknade det, men ananrs är det väl väldigt få som är oljekylda ?

Jag skulle inte våga köra utan iaf.

hur gör folk som turbokonverterar med vattnet tro ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Glenn »

Gt-4 skrev:Jag har alltid trott ventilen gör bilen mer lättstyrd när man står stilla.
Det fixar ju iofs servot i sej självt ? :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

peer skrev:Gruuusmacka! Tänkte väl att jag kände igen namnet :wave:

Jävlar vad du mekar! Du ger mig dåligt samvete! Du har inte lust att kela lite med en vit Celica oxå? ;)

Du får fan inte fixa över 250häst iaf! :D
Peeeeeeeeeeeeeer!! =)
Va trevligt att du också fanns här på forumet! Jo har väl blivit en del meckande men e ju lite omständigt eftersom ja måste åka 3 mil enkel resa varje gång ja ska göra något.. Men klart man kan klämma in lite st205 meckande nångång om det är närmre ;) Har du börjat överhuvutaget me din ännu?
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Glenn skrev: (....)
Jo, domf lesta har väl ändå vattenkylning, min gamla tidiga 900 turbo saknade det, men ananrs är det väl väldigt få som är oljekylda ?

Jag skulle inte våga köra utan iaf.

hur gör folk som turbokonverterar med vattnet tro ?
Min bror som turbokonverterade sin BMW 318is med en oljekyld turbo gjorde ett nytt hål i sitt tråg för returen och gjorde en egen oljefördelnings adapter någonstanns ifrån och drog en oljeslang dit. Hur vattenkylda brukar göra vet ja inte men ja har en tanke på att köra vidare me min kylare utan turbokylslangsanslutning men göra en koppling in på motorkylarslangen precis innan kylaren. Se min fina illustration nedan =)

Bild

Kommer detta funka eller kan vattenflödet bli helt nerbajsat pga detta?
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Cyrix »

grusmacka skrev:Kommer detta funka eller kan vattenflödet bli helt nerbajsat pga detta?
Borde funka lika bra som att ha anslutningen i kylaren.

Förövrigt dom där vakumnipplarna på servon som är till tomgångshöjningen kan du skippa, dom gör ingen större skillnad. Men om du verkligen vill använda dom, så tror jag en ska sitta före spjället och en efter.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Skriv svar