Celica GT4 st165 - Grusmacka

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Bild uppdatering från helgen!

Färdig motor för montering av koppling och vxllåda.
Bild

Andra siá
Bild

Å nu har även den tidigare bortplockade servomotorn fått nytt liv igen då jag tycker styrservo är högre prioriterat än typ 5 kg i vikt... Antar att jag är fett orejsig ;)
Bild

Motorn i luften och lådan.. aah.. typ, på plats.. Va svårt när vi va 2 som föröskte få ihop den men så snart vi var 3 pers så tog det typ 2 min å få lådan på plats.
Bild

Här hade vi ställt in oss på att den skulle hamna
Bild

Men blev fel så den kom hit. Va skitjobbit och tog massa tid att få ner den.
Bild
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Blev lite sidoprojekt också för att sprida ut glädjen över motormonteringen. Satte igång med att byta ut de större bromsarna mot de mindre orginalisarna som skulle göra att ja lättare kan få bilen igenom besiktning, så bromsoken slipper skrapa i de 15-tummare sommardäcken sitter på men också för att ha lite större valmöjlighet till isdäcken ja hoppas kunna få tag på snart till isen. Begränsad mängd 16" och uppåt på marknaden för tillfället...
Bild

Merca broms vänster å original höger
Bild

Inte sett detta förut så tänkte visa hur tidigare ägaren löste bromsarnas värmeproblem. Ska funka väldigt bra tydligen!
Bild
Bild

Bromsoken hamnade visst några mm för långt ut på skivorna =)
Bild

Fick göra lite special skruvar då både oken och fästena i bilen var gängade efter att Wipe gjort adaptrar för att flytta ut oken.
Bild
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Även styrväxel fick ja byta då den ursprungliga var moddad av Wipe. En "ny" från skroten skaffades för nån månad sedan och sattes dit nu.
Bild

Alla sladdar å grejer excisterar på denna. soft
Bild

Vad är detta för skruv/hål? Sitter pluggad som det är nu... Är det rätt?
Bild

Även en drivknut fick ommonteras då alla kulor trilla isär när ja montera isär motorn. KLADDIGT!!! VARNING!
Bild

Lillebror vevar som om han vore på en världen runt segelbåt = Bil påväg upp.
Bild

Ännu högre!
Bild

Jäääääiij!! Den hittade hem! Alla är glada
Bild

Sådärja! Å jag fick lite mer kvalitetstid ihop med Celican efter att totalt ha spenderat nån timme ihop tidigare innan ja ställde iväg den på förvaring. Va fiiin den är =D
Bild

/Ken Lii
Användarens profilbild
Roger
Pay User
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 17:53:38
Bilmodell: MR2 och Corolla 4wd
Årsmodell: 93
PostOrt: Johanneshov
Land (Country): Sverige
Ort: sthlm

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Roger »

:clap:

Mycket bra tråd! Gillar att det fotodokumenteras så mycket.
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Gt-4 »

Skruven är en så kallad Draincock. :)
För att tappa ur kylarväskan ur blocket.
Ser bra ut annars med bilen tycker ja. :thumbup:
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Roger skrev::clap:

Mycket bra tråd! Gillar att det fotodokumenteras så mycket.
Ja gillar när andra fotar mkt å ni känner väl till utrycket "behandla andra som du själv vill bli behandlad?"... =)
Gt-4 skrev:Skruven är en så kallad Draincock.
För att tappa ur kylarväskan ur blocket.
Ser bra ut annars med bilen tycker ja.
Ååååh! Vilken bra skruv :) Tack för hjälpen!
Cassius
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 11 mar 2009, 17:35:29
Årsmodell: 0

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Cassius »

Jag skulle definitivt kört med en oljekylare! Det är en billig försäkring :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Glenn »

Rullar ju på bra det där, kul att bilen får liv igen :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Hade problem med mina drivknutar ett tag då jag monterade ihop dom fel så de blev helt stela. Visade sig att damasken&ytteringen av drivknuten vridit sig något så de var i fel läga när ja skulle sätta ihop knuten. Även andra sidan som jag inte hade gjort något åt var fel vriden... :S Undrar om bilen gått med drivknutarna felmonterade tidigare eller om det bara blivit så nu när ja flyttat runt bilen me axlarna hängandes i spännband bara... Nåja, det är förmodligen bra nu iaf! =)

Var ute nån timme i helgen och några timmar igår i garaget så här kommer en liten uppdate! (Mest frågor däremot men det vet ja att ni älskar...!? Kanske inte..)

Läget på motorn nu. De flesta stora grejer e på plats men fortfarande lite pill med att få allt på plats. Blir hyffsat mycket "gör-om-gör-rätt" meckande när jag monterat något för tidigt eller liknande... Nästa gång går det nog kanske på 1/3 av tiden skulle ja tro =)
Bild

Tråkiga bilder det blev me mobilkameran.. =( Ska iaf sätta fast växellådskylaren någonstanns. Men VART satt den?
Bild

Haha! ännu värre bild. Jag sket i de 2 gummisköldar eller vad det nu ska kallas som sitter på varsin sida om motorfästet på kamremssidan. Vad är dom bra för?!
Bild

Ett riktig bajsarsle-upptäckt ja gjorde när ja skulle montera kylaren var att jag fått en GTI kylare istället för en GT4 så jag saknar slangfästet för turbon och en tempgivare på den kylaren ja köpte från en skrot. Han SAAAA att det var till en GT4:a :evil: . Så nu måste jag leta reda på en ny kylare. BAJS!
Bild

Vart ska dessa kontakter på styrservot gå? #1 är bara en pip och var utan slang så jag vet inte om den ska ha det eller inte. #2 har en naturlig böj på slangen som visar att den ska gå uppåt rakt mot himmlen. Nu är den nedåtböjd bara för att visa hur den ser ut. Sen vore det även kul att veta exakt i vilka lägen växellådan är i beroende på armen med de tre hålen i. Vad jag förstått så är 4wd ikopplad i nuvarande läge. Nedersta läget är bara fwd(?) och mittersta har ja ingen aning om men kan det vara bara bakhjulsdrift då? (Styrväxeldammasken är oljig efter lite rattande utan slangarna var på plats till styrväxeln. Bá så ni vet!)
Bild

Sista frågan för idag: Var ska slangar markerade med blått och rött gå? Skruvarna markerade med grönt är för långa för att sitta som de gör. Ska det monteras något mer som dessa skruvar ska hålla i som gör att de sticker in kortare i gängan?
Bild

Peace out för nu

/Jonas
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Glenn »

Dom där slangarna på servot är väl till för tomgångshöjningen ? alltså att tomgången ska höjas när servot jobbar.

Dom var pluggade på min ST165, av tidigare ägare, oklart varför.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar