Celica st182: Motorn har gått sönder - Problemet tillbaka!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder - Problemet tillbaka!

Inlägg av Fnys »

Beställt rotor och fördelarlock nu. Återkommer när jag bytt dom.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder - Problemet tillbaka!

Inlägg av Gt-4 »

Fnys skrev:
Gt-4 skrev:Har du kollat så Lambdan reglerar som den ska?
Nej, det har jag inte.
Vad behövs? En multimeter och en billyft?
Oj har inte sett du svarat.
Nån bil lyft tror ja inte man behöver för jag tror man kommer åt lambdan uppifrån,
men tänker mest på hur det sitter på gt4 å kan inte riktigt komma på hur det är på Gti:n.
Multimeter får du lov att använda ja.
När du mäter på signal kabel ska den ligga pendla nånstans mellan 0,2 till 0,9volt när motorn är varmkörd.
Sen så har du ju även en förvärmningskrets med plus och minus kabel.
Har inget elschema här så vet tyvärr inte vilka kablar som är vilka.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder - Problemet tillbaka!

Inlägg av Fnys »

Gt-4 skrev: Oj har inte sett du svarat.
Nån bil lyft tror ja inte man behöver för jag tror man kommer åt lambdan uppifrån,
men tänker mest på hur det sitter på gt4 å kan inte riktigt komma på hur det är på Gti:n.
Multimeter får du lov att använda ja.
När du mäter på signal kabel ska den ligga pendla nånstans mellan 0,2 till 0,9volt när motorn är varmkörd.
Sen så har du ju även en förvärmningskrets med plus och minus kabel.
Har inget elschema här så vet tyvärr inte vilka kablar som är vilka.
tack!
försvinner inte problemet med nytt fördelarlock och rotor så blir det här en sak att kika på bland många.

fortfarande ingen som tror det kan vara något fel på bränslesidan istället?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder - Problemet tillbaka!

Inlägg av Fnys »

Update:
Bytt fördelarlock och rotor... utan resultat!!! :(
Jag är så jäkla less på det här problemet och ger upp nu. Det blir verkstaden när jag har pengar.
Jättestort tack till alla som hjälpt mig med tips och idéer!
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
skanis
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 28 maj 2009, 10:29:58
Bilmodell: Toyta Celica 2,0 GT
Årsmodell: 1986
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sverige

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder - Problemet tillbaka!

Inlägg av skanis »

Hejsan, Jag har en helt nyrenoverad 3S-GE om den passar./Gunnar
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder - Problemet tillbaka!

Inlägg av Fnys »

skanis skrev:Hejsan, Jag har en helt nyrenoverad 3S-GE om den passar./Gunnar
Om jag behöver en helt ny motor är alldeles för tidigt att säga (och det hoppas jag verkligen inte) men jag ska ha det i åtanke.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Caniz
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 22:45:38
Bilmodell: Celica st182
Årsmodell: 1990
PostOrt: Bålsta
Land (Country): Sverige

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder - Problemet tillbaka!

Inlägg av Caniz »

Hej!
Kollade bara lite snabbt på första sidan och den här sista i tråden, men vad jag har läst och hör på videon så tror jag att lambdan kan vara defekt. Den sitter under bilen efter "downpipen" och kablarna till dito brukar ge med sig efter några år på de svenska vägarna. Har för mig att biltema säljer labda i universalmodell som går att använda till dessa bilar/motorer. Hade problem med min celica -90 med 3S-GE som skjöt säkringen till motorstyrdon lite ibland. Verkade jättekonstigt, men visade sig vara en av kablarna till lambdan som isoleringen hade skavts av på och som ibland kortslöt mot avgassystemet och således brännde säkringen.

Hann testa många andra saker innan jag upptäckte detta, så bara ett tips att kolla den och mät upp den och eventuellt byt! Lycka till.


//Caniz
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder - Problemet tillbaka!

Inlägg av Fnys »

Caniz skrev:Hej!
Kollade bara lite snabbt på första sidan och den här sista i tråden, men vad jag har läst och hör på videon så tror jag att lambdan kan vara defekt.
//Caniz
Tack för tipset.
Har dock lämnat in den på verkstad idag. Har ju hållit på med bilen i 2 månader och massor av vänliga själar har hjälpt mig utan resultat och vill bara ha den fixad nu.
Återkommer här när felet är hittat och åtgärdat (om det blir så ;)).
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder - Problemet tillbaka!

Inlägg av Fnys »

  • Lambdasonden är det inget fel på
  • Topplockspackingen är hel
  • Tändkablar uppmätta igen, inget fel
  • Tändningen omställd
...och inget positivt resultat! Motorn beter sig precis likadant som innan :(
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Caniz
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 22:45:38
Bilmodell: Celica st182
Årsmodell: 1990
PostOrt: Bålsta
Land (Country): Sverige

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder - Problemet tillbaka!

Inlägg av Caniz »

Fnys skrev:
  • Lambdasonden är det inget fel på
  • Topplockspackingen är hel
  • Tändkablar uppmätta igen, inget fel
  • Tändningen omställd
...och inget positivt resultat! Motorn beter sig precis likadant som innan :(
Då är det väl bara att gå vidare och börja kolla avgasvärden och se hur de ser ut. Det kan ge en hel del ledtrådar. Sen ECU kanske? Förlåt om jag är lite dåligt uppdaterad, men har du kollat så att du faktiskt har gnista på alla stiften? Och kollat hur elektrodytan på stiften ser ut på alla cyl, så att de inte är missfärgade/dränkta i soppa etc. etc.?

Kommer inte ihåg hur tändhattarna sitter på st182 (pinsamt) men har för mig att de sitter ner i hål rakt uppifrån rakt ner i cylindern. Stämmer det så prova att ha motorn igång och lyft av tändhatten på ett stift i taget och se om det blir någon skillnad.

Sen kan du använa en vanlig skruvmejsel (lång dito är att föredra av uppenbara skäl ;) ) som stetoskop. Sätt mejselskaftet mot örat och sätt sedan spetsen mot motorblocket/toppen vid varje cylinder och se om du kan höra någon skillnad på ljudet i de olika cylindrarna. Det brukar vara bra att konstatera vilken/vilka burk(ar) det är som den går dåligt på för vidare felsökning.

//Caniz
Skriv svar