Carina E Touring - Bakre dimljus glappar

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
slipped_away
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 06 okt 2010, 10:52:07
Bilmodell: Carina E Touring
Årsmodell: 1997
PostOrt: Växjö

Carina E Touring - Bakre dimljus glappar

Inlägg av slipped_away »

Hej igen!

Så här kommer problem nr 2:

När det blir mörkt ute vill man ju gärna ha lite helljus på ;) och dyker mitt prblem upp. Ibland. Det är nämligen så att helt plötsligt går det bakre dimljuset igång. Och inte nog med det, det är ibland svårt att stänga av det. Jag tror kanske det kan vara glapp i själva knappen då det kan vara både lätta och hårda knapptryckningar som stänger av dimljuset. När man till slut lyckas stänga av det. Men sedan kan det gå igång igen precis närsomhelst.

Ibland går det igång helt utan anledning, men det har också hänt att det går igång när man kör över en ojämnhet på vägbanan. Nåt litet gupp eller en dåligt underhålld väg. Typ såna saker.

Så innan jag sliter loss interiören och kollar så tänkte jag se om någon hade något att tipsa om. Vad det kan vara. Vart jag ska börja leta. Hur jag ska felsöka, osv.. Hur jag fixar det, är väl det mest intressanta... ;) Bra och billigt/prisvärt.

Hoppas på hjälp! Man hamnar ju i en lite speciell situation som ny på ett forum där man inte heller har någon vidare kunskapsbas att dela med sig av. Inte ännu iallafall... :P

/Robert
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Carina E Touring - Bakre dimljus glappar

Inlägg av cheetah1 »

Låter helt klart som att det vore värt ett chansbyte av knappen. Borde inte vara så märkvärdigt att ta bort den? Bild?
slipped_away
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 06 okt 2010, 10:52:07
Bilmodell: Carina E Touring
Årsmodell: 1997
PostOrt: Växjö

Re: Carina E Touring - Bakre dimljus glappar

Inlägg av slipped_away »

cheetah1 skrev:Låter helt klart som att det vore värt ett chansbyte av knappen. Borde inte vara så märkvärdigt att ta bort den? Bild?
Du menar det som med vackra ord brukar kallas strömställare? :) Kollade runt lite på bildelsbasen, men man kanske borde hitta en ny? frågan isf var man hittar det. direkt hos toyota? Eller kan det finnas nån annan som har såna?

Vad gäller själva utförandet av operationen så har jag Haynes rep-bok för bilen så det ska inte vara några problems. Vad gäller bild så är det precis en sån här. :)
http://www.bildelsbasen.se/index.php?in ... =18253578#
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Carina E Touring - Bakre dimljus glappar

Inlägg av Dale »

Strömbrytaren styr ett relä som skickar ut ström till dimbakljuset. Kan ju vara brytaren eller relät som knasar. Tre flöden för strömmen. ;-)
  • Batteriplus - Säkringsbox under huven (en sorts huvudsäkring 100 A) - Säkringsbox inne i bilen (20 A) - Ljusrelä - Ljusspak - Diod - Dimbakljusknapp - Dimbakljusrelä - Kontrollampa för dimbakljus - Jord.
  • Från ljusspaken går även en kabel till - Säkringsbox inne i bilen (10 A Strålkastare, nummerplåtsbelysning, radio, strålkastarspolning, instrumentbelysning och dimbakljus) - Dimbakljusrelä.
  • Batteriplus - Säkringsbox under huven (en sorts huvudsäkring 100 A) - Säkringsbox inne i bilen (15 A Centrallås, ABS) - Dimbakljusrelä - Dimbakljus - Jord.
Sett från Haynes bok men de där kanske du redan listat ut.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar