Tack för tipsen, Srylul, Johnny Blade och Stigge med t-röden (bästa tipset hittils).
Jorå prylar vet ja nog var ja hittar även om det är lite långt t biltema (ca 10mil) kanske finns någon på meklodromen för en halv förmögenhet
renovering 4AFE
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: fre 18 dec 2009, 11:29:00
- Bilmodell: Corolla wagon
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Oxelösund
- Land (Country): Sverige
Re: renovering 4AFE
Senast redigerad av Panneldarn den fre 10 sep 2010, 12:06:27, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: fre 18 dec 2009, 11:29:00
- Bilmodell: Corolla wagon
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Oxelösund
- Land (Country): Sverige
Re: renovering 4AFE
Tack för tipsen särskillt det med t-röd var precis vad jag ville höra
Hitta delar klarar jag men det är husmorstipsen som önskas
Min åsikt är att om ja hämtar en motor på skroten så får ja förmodligen en lika sliten som den ja redan har
som sagt; jag ska nog få snurr på den
Hitta delar klarar jag men det är husmorstipsen som önskas
Min åsikt är att om ja hämtar en motor på skroten så får ja förmodligen en lika sliten som den ja redan har
som sagt; jag ska nog få snurr på den
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: fre 18 dec 2009, 11:29:00
- Bilmodell: Corolla wagon
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Oxelösund
- Land (Country): Sverige
Re: renovering 4AFE
Nu har ja kikat ordentligt i rökgaskanalerna och det var fettigt på en tre-fyra ventilspindlar så det blir nog plockisär -provade också sprit-knepet i cylindrarna, hann bara med 2:an och 3:an men det försvann inte under den tid jag var där så de kanske är finaGt-4 skrev:Det brukar synas att skaften är brungul oljeaktiga, jämför med alla skaft så ser du hur blanka dom som inte läcker är.
Ventilbåge finns på biltema för typ 150kr å köpa.
Slipper ja riva kolvarna är jag glad med tanke på att ja mekar på en smörjbrygga utomhus och inte har nån lyftanordning t motorn just nu
-iof, är det jobbigt att lyfta ner veven med motorn & vxl-lådan kvar i bilen?
Tack för alla tipsen!!!
Re: renovering 4AFE
Du behöver inte ta ner vevaxeln för att ta ur kolvarna,ta ner tråget lossa vevlagren och tryck upp kolven.
Re: renovering 4AFE
Vänd på toppen också och häll i t-sprit så ser du om det läcker mellan ventil å säte. :O)
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: fre 18 dec 2009, 11:29:00
- Bilmodell: Corolla wagon
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Oxelösund
- Land (Country): Sverige
Re: renovering 4AFE
Stigge skrev:Du behöver inte ta ner vevaxeln för att ta ur kolvarna,ta ner tråget lossa vevlagren och tryck upp kolven.
-Jo, det kännde ja till, vad ja mena var när/om ja måste hona cylindrarna så det inte kommer ner små metallpartiklar på veaxelns lagerytor som ÄR omöjliga att få bort
(-ja är bara lite orolig att få ofrivilligt slipmedel i oljan framöver) eller om det är lugnt att veven sitter kvar i blocket vid slipning
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: fre 18 dec 2009, 11:29:00
- Bilmodell: Corolla wagon
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Oxelösund
- Land (Country): Sverige
Re: renovering 4AFE
Var ute i buschen i går, (lite roligt, stället heter Buskhyttan! ), och bytte ventiltätningar och rengjorde kanaler i toppen så nu är den följetången åt handlingarna,
så nu är det bara resten kvar alltså:
+riva resten av blocket (fan va skitigt!)
+ev slipa cyllar å byta ringar
+pilla i ventiler å kammar i toppen,
+pilla PÅ toppen på blocket
+sätta tillbaka alla slangar
+fylla vatten&olja å provstart
samt: byta lås (sedan nåt inavlat blockmongo satte en skruvmejsel i det), fortsätta med evig rostlagning, byta baklucka och måla de nya instrumentlamporna blåa
-Är det nån som tror jag är klar innan pension???
så nu är det bara resten kvar alltså:
+riva resten av blocket (fan va skitigt!)
+ev slipa cyllar å byta ringar
+pilla i ventiler å kammar i toppen,
+pilla PÅ toppen på blocket
+sätta tillbaka alla slangar
+fylla vatten&olja å provstart
samt: byta lås (sedan nåt inavlat blockmongo satte en skruvmejsel i det), fortsätta med evig rostlagning, byta baklucka och måla de nya instrumentlamporna blåa
-Är det nån som tror jag är klar innan pension???