Svårtankad corolla verso

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Sven
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 10:28:33
Bilmodell: corolla verso
Årsmodell: 2004
Land (Country): sverige

Svårtankad corolla verso

Inlägg av Sven »

Hej vi har en corolla verso 2004 nya modellen som har blivit svår att tanka.
Man måste tanka långsamt annars stiger bensinen upp i röret och överfyllnadsskyddet i pump pistolen slår ifrån.
Det tar ca 1minut att fylla 5 liter.
jag tror att det är någon avluftning ifrån tanken som det har blivit stopp i

Är det någon som vet hur avluftningen fungerar? kan man göra något själv eller måste den in på verkstad för reparation?

/Sven
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Re: Svårtankad corolla verso

Inlägg av Swecap »

Kontakta din toyota verkstad.
Det finns garanti rep. för felet.
Backventilen kärvar i inloppsröret på bränsletanken.

Borde bli gratis för dig, om serviceboken har många stämplar :)
Corona RT40 -66
Sven
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 10:28:33
Bilmodell: corolla verso
Årsmodell: 2004
Land (Country): sverige

Re: Svårtankad corolla verso

Inlägg av Sven »

Har pratat med toyotaverkstad dom kände inte till problemet, men vi ska beställa tid för 7500mil service snart så dom
kanske kan reparerar felet då.

/Sven
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Svårtankad corolla verso

Inlägg av PierreW »

Sven skrev:Har pratat med toyotaverkstad dom kände inte till problemet, men vi ska beställa tid för 7500mil service snart så dom
kanske kan reparerar felet då.

/Sven
Då har verkstan väldigt dålig koll. Vi stod nästan o bytte bränsletankar på löpande band innan Toyota kom fram till att de bara var den lilla backventilen i påfyllningsröret som var fel på precis efter modellen lanserades. Den behöver egentligen inte bytas heller om de nu inte vill ge dig det på garanti. Går att fila till en liten stopp-klack på ventilen så den öppnar mer.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Sven
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 10:28:33
Bilmodell: corolla verso
Årsmodell: 2004
Land (Country): sverige

Re: Svårtankad corolla verso

Inlägg av Sven »

Tack för tipset PierreW vi får se vad dom säjer då jag ska beställa service.

/Sven
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1628
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Svårtankad corolla verso

Inlägg av Neblade »

Hade Corolla -02 samma bekymmer? :)

Trodde alla Toyotor var sådana, funkar prima på min om man håller munstycket upp-och-ner. Precis som på celican min förra. :roll:
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Vossen
Inlägg: 125
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 20:01:50
Bilmodell: Corolla G6R Blacktop
Årsmodell: 99
PostOrt: Floda
Land (Country): Sverige

Re: Svårtankad corolla verso

Inlägg av Vossen »

PierreW skrev:
Sven skrev:Har pratat med toyotaverkstad dom kände inte till problemet, men vi ska beställa tid för 7500mil service snart så dom
kanske kan reparerar felet då.

/Sven
Då har verkstan väldigt dålig koll. Vi stod nästan o bytte bränsletankar på löpande band innan Toyota kom fram till att de bara var den lilla backventilen i påfyllningsröret som var fel på precis efter modellen lanserades. Den behöver egentligen inte bytas heller om de nu inte vill ge dig det på garanti. Går att fila till en liten stopp-klack på ventilen så den öppnar mer.
vad är det för en piss vekstad du lämnar in bilen på har bytt ett antal st påfyllningsrör på corolla verso för just detta problem om dt är en toyota verkstad du lämnar in bilen på så tycker jag det låter märkligt
Sven
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 10:28:33
Bilmodell: corolla verso
Årsmodell: 2004
Land (Country): sverige

Re: Svårtankad corolla verso

Inlägg av Sven »

Jag fortsätter med detta problem.
Dagen före bilen skulle in på verkstad april 09 så var problemet borta det fungerade bra att tanka. Nu i sommar har det börjat igen svårt att tanka. Toyota i sundsvall känner inte till att det har varit några liknade problem på verso.
Är det svårt att fixa själv Är det in ventil i påfyllningsröret som det är fel på eller vart sitter felet ?


/Sven
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Svårtankad corolla verso

Inlägg av Glenn »

Neblade skrev: Trodde alla Toyotor var sådana, funkar prima på min om man håller munstycket upp-och-ner. Precis som på celican min förra. :roll:
Min ST165 var så, men det berodde tydligen på rost i nåt rör sades det, min ST205 kan man tanka med full spätta :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Svårtankad corolla verso

Inlägg av PierreW »

Sven skrev:Jag fortsätter med detta problem.
Dagen före bilen skulle in på verkstad april 09 så var problemet borta det fungerade bra att tanka. Nu i sommar har det börjat igen svårt att tanka. Toyota i sundsvall känner inte till att det har varit några liknade problem på verso.
Är det svårt att fixa själv Är det in ventil i påfyllningsröret som det är fel på eller vart sitter felet ?


/Sven
Påfyllningsröret måste plockas loss helt eller delvis för att komma åt ventilen, den sitter i anslutning till tanken.

Men jag tycker du skall stå på dig i detta ärende. Kontakta en annan verkstad om nu Sundsvall inte vill eller har kunskap o hjälpa dig.
Det är trots allt ett av Toyota erkänt fabrikationsfel som dom har en lösning på.
Sen om bilen är 6 år gammal tycker jag i detta fallet spelar mindre roll då det helt verkar bero på vilken bensinmack man tankar på.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar