Motorblock sprucket i min st165 - vad göra nu?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Motorblock sprucket i min st165 - vad göra nu?

Inlägg av grusmacka »

Hej,
ny i forumet efter att ha köpt mig en banpreppad st165 med ett stort hål i motorblocket efter att en vevstake tagit sig en omväg. Köpte bilen av "Wipe" här på forumet, tack för trevlig affär! Nu undrar jag vad jag ska skaffa för ny motor för att få så bra men ändå billig setup som möjligt. Har läst på nu lite varje dag i snart 2 veckor på olika forum men är lite osäker på vad som fungerar bra ihop och inte.

Det jag har nu är en original motor celica st165 -88 (3sgte) fast med GTI kammar och kanske GTI topp(?), kanske inte är någon skillnad på dom...? Blocket är kört, vevstaken likaså. Kolvarna vet jag inte än men tror de kan ha klarat sig och toppen ska också förhoppningsvis vara ok. Inte hunnit lyfta på den ännu...

Det är väldigt svårt att bara få tag på ett block om man letar på bildelsbasen.se utan är nästan bara kompletta motorer. Så vad vore bäst att satsa på? Finns bla. en st165 -88 (3sgte) men annars är det bara GTI motorer (3sge) av gen 1, 2 och 3. Och även GT av gen 3.

I första stadiet ska jag bara fixa ihop en motor som fungerar för isåkning i vinter men senare tänker jag satsa på att höja effekten till knappt 300hk. Så är det värt att betala lite mer för att få en gen 3 motor ifall de är bättre? Eller hur skulle ni göra med de grejer jag har?

/Jonas
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Motorblock sprucket i min st165 - vad göra nu?

Inlägg av amby »

Om du vill göra det enkelt för dig så köp en hel 3sgte gen1.
Om du verkligen vill ha 300hk skulle jag nog försökt få tag i en gen3 med turbo,ecu,kabelhärva och växellåda.

För det behövs inte så mycket för att få ut 300hk ur gen 3an...Men på gen 1an är det en hel del jobb.
gen1 motorerna har ju ganska många år på nacken nu så det är nog lättare men dyrare att hitta en fin gen3

jag följde wipes tråd noga och du har nog en väldigt bra grund med det chassit..
Var kommer den hålla hus nu? fastlandet eller kvar på gotland?
Zerocool
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
Bilmodell: Celica st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sweden

Re: Motorblock sprucket i min st165 - vad göra nu?

Inlägg av Zerocool »

vet en som säljer en helt komplett gen3 maskin för bra pris, du kommer aldrig att få 300hk så billigt om du ska bygga på gen1 motorn.
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Motorblock sprucket i min st165 - vad göra nu?

Inlägg av Cyrix »

Jag hade nog börjat med att riva den motorn du har för att se vad som klarat sig och sen bestämt mig för vad som ska köpas.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Motorblock sprucket i min st165 - vad göra nu?

Inlägg av grusmacka »

Jag tog bort toppen och tråget idag och det visade sig att det inte var så mkt som går att spara...
En kolv spruken och dess stake finns ej. toppen går nog köra vidare med efter lite kärlek men nog både bättre å billigare att köpa komplett motor och stoppa i.

Vad kostar den gen3 motorn då? Kan vara intressant till rätt pris!

Bilen kommer hålla hus i Sthlm framöver. På Ekerö.

Någon som har en motor över? :)
Och en kylare...? Hehe

/Jonas
Skriv svar