S: 3S-GE Gen3

Försäljning eller uthyrning av Toyota-relaterade delar och bilar. Glöm inte att ange S: för säljes eller U: för uthyrning och riktpris samt vart i landet bilen/delarna finns!
Håll tråden kort och uppdatera/editera första inlägget vid svar på frågor så vi andra slipper läsa igenom hela tråden.
Företag hänvisas till Företagsannonser

Moderator: cheetah1

Kategoriregler
Försäljning eller uthyrning av Toyota-relaterade delar och bilar. Glöm inte att ange S: för säljes eller U: för uthyrning och riktpris samt vart i landet bilen/delarna finns!
Alla diskussioner måste tillhöra annonsens ämne.
Håll tråden kort och uppdatera/editera första inlägget vid svar på frågor så vi andra slipper läsa igenom hela tråden.
Företag hänvisas till Företagsannonser
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: S: 3S-GE Gen3

Inlägg av Johannes Rydberg »

hade varit klockrent om det fanns en liten växellåda till oxå. då hade det faktiskt varit värt att åka tvärs sverige.
men dom växer inte på träd

du har ingen liggandes i nåt hörne i garaget eller :roll:


sen tänkte kom jag på att flytten över till en st 162 kanske kräver stand alone sprut eller?

känns ibland som det bästa är att sälja st 162 och köpa en annan toyota celica modell nyare.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: S: 3S-GE Gen3

Inlägg av Larco »

Johannes Rydberg skrev:hade varit klockrent om det fanns en liten växellåda till oxå. då hade det faktiskt varit värt att åka tvärs sverige.
men dom växer inte på träd

du har ingen liggandes i nåt hörne i garaget eller :roll:


sen tänkte kom jag på att flytten över till en st 162 kanske kräver stand alone sprut eller?

känns ibland som det bästa är att sälja st 162 och köpa en annan toyota celica modell nyare.
Men du hade väl bara en trasig växelwire? Tror inte du knäcker din st162låda under 300hk och utan skapligt med grepp i hjulen. Är du bara snäll mot den i så är det nog inga jätteproblem. Sen kan du ju byta om du nu skulle få problem. Jag vet om en som knäckte sin men han hade T3/t4 turbo tror jag, hehe. Tror han tappade 2an.
Du får med extraktorgrenröret, vilket du kan bygga ett trevligt turbogrenrör av och slippa problemen med startmotorn. Du kan bygga en adapter och hänga turbon under det nere vid sumpen och bara köra en oljereturpump tillbaka upp till sumpen igen.

Antingen det eller så letar du reda på en st202 originalsprut. Det måste gå att få fram för en rimlig peng. Ett megasquirt skulle ju inte vara fel om du ska ha turbo men det finns ju vägar runt det som har påtalats. Kolla efter beggade MS vetja.

Ge inte upp! Den tanken har jag tänkt många gånger när det gäller min st165a, speciellt på senare tid men st165an är det något speciellt med :)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Michael W
Inlägg: 205
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 12:26:55
Bilmodell: Celica GT4 CS
Årsmodell: 1992
PostOrt: Oskarshamn
Land (Country): Sverige

Re: S: 3S-GE Gen3

Inlägg av Michael W »

Kan vara intresserad om det är så att 3S-GE Gen3 är starkare än gen2.......
Boats n hoes
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: S: 3S-GE Gen3

Inlägg av Larco »

Michael W skrev:Kan vara intresserad om det är så att 3S-GE Gen3 är starkare än gen2.......
Beror på hur du menar med starkare. 3S-GE har ju extra förstärkningsribbor på blocket där fördelningslådan normalt sett sitter i GT4an vilket kanske kan göra blocket aningen stadigare än 3S-GTE, men jag tror det är skapligt likvärdigt...
Topplocket, smörjsystemet, insuget och det större spjällhuset är ju de främsta fördelarna med denna över tidigare generationer.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: S: 3S-GE Gen3

Inlägg av grusmacka »

Länge sedan annonsen kom ut men chansar lite och frågar om du har kvar några av grejerna?
Främst blocket jag är intresserad av

/jonas
Skriv svar