Celica st182: Motorn har gått sönder - Problemet tillbaka!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)

Inlägg av Fnys »

Johnny Blade skrev:#1 är oljetryck.
Som vi misstänkte. Tack
Pugho skrev:#3 är troligtvis "cold start injector time switch" vilket innebär att den inte är en rent resistiv givare. Dock kan man kolla om den är ok med en multimeter ändå.
Den här switchen ska ha 30-50 ohm vid under 10 grader och 70-90 ohm över 25 grader. Dessutom ska resistansen mellan det vänstra stiftet (om man tittar rakt in i kontaktstycket med "snäppet" neråt) och jord ligga runt 30-90 ohm.
Tack! Också en gissning vi hade men var inte säkra. Ska mäta upp och kolla på Torsdag igen.
Tobbera skrev:TIPS! Koppla isär kontakten till kallstartsinjektorn som sitter vid insuget. Jag tror det är den man ser precis bakom på bilden du lagt upp. Om tempgivaren är kass så sprutar den in soppa genom den injektorn även när motorn är varm. Koppla isär den först när bilen blivit varm och börjar gå dåligt.
Kikar även på detta på Torsdag. Tack!
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
KelMer
Inlägg: 755
Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
Bilmodell: Mr2 Mkll V6
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige
Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)

Inlägg av KelMer »

Fnys skrev:
KelMer skrev:Hej Fnys
Kommer in lite sent hära i diskutionen, men jag undrar vad du har för repmanual?
Har nämligen en väldigt bra på pdf (608 sidor) som jag skulle kunna maila dig!!!
Den täcker 3s-ge, 5s-fe och 3s-gte.
Det är nog precis den jag har som jag fick utav Dale:
Toyota 3S-GE & 3S-GTE & 5S-FE Engine Repair Manual.pdf (608 sidor)
Kunde inte hitta något om givarnas värden ändå :( Finns det i den och vilken sida?
Tyvärr, har suttit å letat, men jag hittar inte det, är oxå lite osäker på vilka givare dessa är! :?
Det är nog samma manual :)
/Christian N
0733966737

Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*

Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*

Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*

Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*

BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*

Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*



Friskt vågat, Hälften vunnet
Användarens profilbild
Roger
Pay User
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 17:53:38
Bilmodell: MR2 och Corolla 4wd
Årsmodell: 93
PostOrt: Johanneshov
Land (Country): Sverige
Ort: sthlm

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)

Inlägg av Roger »

Mätte upp "cold start injector time switch" och den levererade rätt värde. Efter nya tändstift går motorn som den ska. Får väl hoppas det var så enkelt?
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)

Inlägg av Fnys »

Äntligen!!! :D
Jätteglad att det (tydligen) bara var tändstiften det var fel på.
Efter att ha bytt tändstift stod vi på parkeringen med motorn igång och väntade på att den skulle bli varm. Märktes ingenting då. Körde en sväng och körde rätt hårt (för det är då hoppande i motorn märks mest) men det verkar vara helt omöjligt att få motorn att hoppa igen :D

STORT TACK till Dale (support på platsen), Roger (support på platsen), Cyrix (telesupport), Neblade (msn support) och alla ni andra som lagt ned tid på att hjälpa mig med att få igång bilen.

Nu ska jag gå och elda på gamla BOSH stift. "Tråd kan låsas" som vi brukar säga ;)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)

Inlägg av Codriver »

Härligt att det löste sig utan allt för stora kostnader i felsökning.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder - Problemet tillbaka!

Inlägg av Fnys »

Problemet tillbaka! :(

Har kört 100 mil och nu är problemet tillbaka och motorn beter sig exakt likadant som innan.
Kan det ha hänt någonting med ett tändstift/tändstiften redan och i så fall är det antagligen någonting som "käkar upp" stiftet/stiften?

Fick ett tips och behöver hjälp av er:
Är det brytarspets eller elektronisk tändning på min bil?
Brytarspets - Ställ in brytaravståndet
Elektronisk tändning - Dålig tändspole
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder - Problemet tillbaka!

Inlägg av Glenn »

Det är elektroniskt tändsystem på den, det har nog alla japanska bilar av dom årsmodellerna.

Om den käkar stift (vilket jag inte är så säker på att den gör) skulle jag iofs inte misstänkt tändsystemet i första hand.

dra ur ett stift och kolla färgen och om det ser slitet ut (mjuka kanter)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder - Problemet tillbaka!

Inlägg av Fnys »

Glenn skrev:Det är elektroniskt tändsystem på den, det har nog alla japanska bilar av dom årsmodellerna.

Om den käkar stift (vilket jag inte är så säker på att den gör) skulle jag iofs inte misstänkt tändsystemet i första hand.
dra ur ett stift och kolla färgen och om det ser slitet ut (mjuka kanter)
Stiften är ju precis nya :(
Ska beställa fördelare och rotor först. Även om jag inte tror att det är felet så behövdes dom bytas sist jag kikade på dom.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder - Problemet tillbaka!

Inlägg av Gt-4 »

Har du kollat så Lambdan reglerar som den ska?
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder - Problemet tillbaka!

Inlägg av Fnys »

Gt-4 skrev:Har du kollat så Lambdan reglerar som den ska?
Nej, det har jag inte.
Vad behövs? En multimeter och en billyft?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Skriv svar