Får ingen gnista i Mr2an

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Joey
Inlägg: 73
Blev medlem: lör 14 mar 2009, 06:32:10
Bilmodell: Supra Mk3
Årsmodell: 1989
PostOrt: Norrköping
Land (Country): Sweden

Får ingen gnista i Mr2an

Inlägg av Joey »

tänkte kolla om nån här har några idéer om vad som är knas med min bil, har satt i en ny motor i den med tillhörande ECU osv... men nu får jag inte igång den :evil:

Motorn är en JDM 3S-GTE gen2 typ 92-93

Jag har gått igenom hela tändsystemet och mätt allt som går att mäta enligt reparationsmanualen. Problemet verkar vara att ECUn inte skickar någon signal till ignitern

enligt den här så ska ju ECUn ge typ 1 volt till IGT utgången när startmotorn går, det gör den inte, ger knappt något utslag alls
Bild

så frågan är om IGT utgången inte fungerar eller om ECUn inte fattar om motorn snurrar...
Det är ju lite knepigt att kolla om den får soppa, men tändstiften luktar bensin när man tar upp dem så det verkar som att den får signaler, har mätt upp sensorerna i fördelaren också och de verkar stämma

nån som har några tips på vad jag kan ha glömt kolla/koppla in?

kan man på nått enkelt sätt kolla om spridarna öppnar? läste att man skulle kunna höra om de klickar, kanske får köpa mig ett stetoskop på biltema och testa.

nån som har en 3S-GTE ecu över? ;)
Supra Mk3 -89 Såld
410whp @ 0,9 bar

Mr2 gen2 turbo -90
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Får ingen gnista i Mr2an

Inlägg av Pipedreams »

Har du skruvat fast ignitern? Den jordar genom chassit.
Bästa felsökningsverktyget till sånt här är en testlampa med dioder på. Signalen till ignitern är en jordsignal, så ena änden på signalkabeln och den andra på plus på batteriet.Den ska då blinka när du kör på starten. Lika till spridarna men då håller du på båda stiften i kontakten.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
Joey
Inlägg: 73
Blev medlem: lör 14 mar 2009, 06:32:10
Bilmodell: Supra Mk3
Årsmodell: 1989
PostOrt: Norrköping
Land (Country): Sweden

Re: Får ingen gnista i Mr2an

Inlägg av Joey »

hmm ok, ja den är fastskruvad

hur är en sån testlampa kopplad då? räcker det med en 12v lysdiod och bara koppla till + och - på den?

kollade STA utgången också, har antagit att den funkat eftersom startmotorn går, men när jag testade den nu så gav den typ 0,3 volt istället för 12 :eh:

kanske är dålig jord?

har testat med 2 olika igniters, ska testa med en annan fördelare också
Supra Mk3 -89 Såld
410whp @ 0,9 bar

Mr2 gen2 turbo -90
Skriv svar