tänkte kolla om nån här har några idéer om vad som är knas med min bil, har satt i en ny motor i den med tillhörande ECU osv... men nu får jag inte igång den
Motorn är en JDM 3S-GTE gen2 typ 92-93
Jag har gått igenom hela tändsystemet och mätt allt som går att mäta enligt reparationsmanualen. Problemet verkar vara att ECUn inte skickar någon signal till ignitern
enligt den här så ska ju ECUn ge typ 1 volt till IGT utgången när startmotorn går, det gör den inte, ger knappt något utslag alls
så frågan är om IGT utgången inte fungerar eller om ECUn inte fattar om motorn snurrar...
Det är ju lite knepigt att kolla om den får soppa, men tändstiften luktar bensin när man tar upp dem så det verkar som att den får signaler, har mätt upp sensorerna i fördelaren också och de verkar stämma
nån som har några tips på vad jag kan ha glömt kolla/koppla in?
kan man på nått enkelt sätt kolla om spridarna öppnar? läste att man skulle kunna höra om de klickar, kanske får köpa mig ett stetoskop på biltema och testa.
nån som har en 3S-GTE ecu över?
Får ingen gnista i Mr2an
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- Joey
- Inlägg: 73
- Blev medlem: lör 14 mar 2009, 06:32:10
- Bilmodell: Supra Mk3
- Årsmodell: 1989
- PostOrt: Norrköping
- Land (Country): Sweden
Får ingen gnista i Mr2an
Supra Mk3 -89 Såld
410whp @ 0,9 bar
Mr2 gen2 turbo -90
410whp @ 0,9 bar
Mr2 gen2 turbo -90
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Får ingen gnista i Mr2an
Har du skruvat fast ignitern? Den jordar genom chassit.
Bästa felsökningsverktyget till sånt här är en testlampa med dioder på. Signalen till ignitern är en jordsignal, så ena änden på signalkabeln och den andra på plus på batteriet.Den ska då blinka när du kör på starten. Lika till spridarna men då håller du på båda stiften i kontakten.
Bästa felsökningsverktyget till sånt här är en testlampa med dioder på. Signalen till ignitern är en jordsignal, så ena änden på signalkabeln och den andra på plus på batteriet.Den ska då blinka när du kör på starten. Lika till spridarna men då håller du på båda stiften i kontakten.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
- Joey
- Inlägg: 73
- Blev medlem: lör 14 mar 2009, 06:32:10
- Bilmodell: Supra Mk3
- Årsmodell: 1989
- PostOrt: Norrköping
- Land (Country): Sweden
Re: Får ingen gnista i Mr2an
hmm ok, ja den är fastskruvad
hur är en sån testlampa kopplad då? räcker det med en 12v lysdiod och bara koppla till + och - på den?
kollade STA utgången också, har antagit att den funkat eftersom startmotorn går, men när jag testade den nu så gav den typ 0,3 volt istället för 12
kanske är dålig jord?
har testat med 2 olika igniters, ska testa med en annan fördelare också
hur är en sån testlampa kopplad då? räcker det med en 12v lysdiod och bara koppla till + och - på den?
kollade STA utgången också, har antagit att den funkat eftersom startmotorn går, men när jag testade den nu så gav den typ 0,3 volt istället för 12
kanske är dålig jord?
har testat med 2 olika igniters, ska testa med en annan fördelare också
Supra Mk3 -89 Såld
410whp @ 0,9 bar
Mr2 gen2 turbo -90
410whp @ 0,9 bar
Mr2 gen2 turbo -90