Starlet 87, motorn stannar efter några sekunder

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Marta
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 16 aug 2010, 12:16:19

Re: Starlet 87, motorn stannar efter några sekunder

Inlägg av Marta »

Tack för Era synpunkter. De bekräftar mina egna aningar om en spole med överslag/avbrott där något blir allt mera förkolnat/avbränt. Då jag saknar erfarenhet av inguten bilelektronik så Era erfareneter om vad och hur sådant brukar gå sönder är mycket värdefulla för mig. Kommer att satsa på en spole i första hand.

Det är kontrollerat så B+ på spolen orkar driva en H4-lampa. Ett stift är fäst med 100% chassiekontakt och anslutet direkt till uttaget på spolen. Fördelarlocket är alltså av och inga kablar eller rotorarmar alls inblandade.
Senast redigerad av Marta den sön 22 aug 2010, 16:32:15, redigerad totalt 2 gång.
Marta
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 16 aug 2010, 12:16:19

Re: Starlet 87, motorn stannar efter några sekunder

Inlägg av Marta »

Är här någon som känner igen detta tändsystem och vet några fler bilmodeller än Starlet-87 där det finns. Det är lite tunnsått med dessa hos skrotnisse.

Bild


Här finns hela bilden obeskuren
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Starlet 87, motorn stannar efter några sekunder

Inlägg av tobo »

Om tändspole och tändmodul är integrerade i fördelaren så skulle jag, om jag vore du, helt enkelt köpa en annan fördelare och testa. Finns från ett par hundra på Bildelsbasen.
www.bildelsbasen.se -> Toyota -> Starlet 85-89 -> Motor -> Fördelare ;)
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Starlet 87, motorn stannar efter några sekunder

Inlägg av Pugho »

Spolen är väldigt lik den som sitter på corolla '83-'87. (och alla andra bilar med 4a-c) Jag jävlades ett tag med en sån jag hade för nåt tiotal år sen och har för mig att locket kunde spöka en del. Den ingjutna ledaren som gick från spolen till mitten på rotorn brann upp för mig en gång. Blev ett stort bränt hål mitt på. Tändspolar köpte jag på mig några stycken på skrotar och provade tills det funkade. Kolla även om det sitter nåt liknande på camry från samma tidsperiod.
____________________________
Mikael Cedergren
Marta
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 16 aug 2010, 12:16:19

Re: Starlet 87, motorn stannar efter några sekunder

Inlägg av Marta »

Tack!

Där var förklaringen till att det råder fullständig avsaknad på sådana tändspolar hos skrotnissarna. Då behöver jag dessutom inte längre tänka på om det är modulen eller spolen som är kass.
Antar det enklaste då är att byta hela klumpen, eller är där några svårigheter med detta förutom behovet av tändinställning?
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Starlet 87, motorn stannar efter några sekunder

Inlägg av tobo »

Nej, det borde bara vara att sätta i den nyinförskaffade på samma sätt som den befintliga nu sitter där, och återansluta alla kontakter etc. Se bara till så att rotorn står i samma läge som på den gamla när fördelaraxeln trycks/sätts i och att fördelarlocket kommer i samma position som innan. Tändningen bör då stämma något så när. Annars kanske man ev. får göra en riktig tändinställning.
Marta
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 16 aug 2010, 12:16:19

Re: Starlet 87, motorn stannar efter några sekunder

Inlägg av Marta »

Nu är ny fördelare på plats och den tänder i varje fall. Däremot så går den inte, utan problemet är som det var tidigare.

Den går några sekunder medan den baktänder i insugningsröret något alldeles enormt.

Vad är tändföljden på denna bil och räknas det från kamremsidan eller fördelarsidan?

Gnistan är fortfarande inte bra. Den finns där nu hela tiden, men är rödaktig och vek. Där går en extra kabel från tändmodulen som jag inte har en aning om vad det är för något. Någon här som vet? En länk till ett elschema vore underbart.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Starlet 87, motorn stannar efter några sekunder

Inlägg av Glenn »

Är du säker på att du fick fördelaren att sitta rätt då ? om den baktänder låter det ju som att det blev fel.

Tror alla toyotor har standard 1342 tändföljd, och normalt sett är sidan som *inte* sitter mot växellådan första cylindern.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Marta
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 16 aug 2010, 12:16:19

Re: Starlet 87, motorn stannar efter några sekunder

Inlägg av Marta »

Motorn är tvärställd, så lådan ligger parallellt bakom och under motorn. Antar Du menar kopplingssidan och det är den där fördelaren finns. Skall prova att variera tändläget och se vad som händer.

Edit: Har provat att variera tändläget, men ingen alls märkbar förändring. Tändföljden är som Du angav. Motorn går några varv och stannar precis som innan. Om den stannar för att tändningen upphör eller av annan orsak vet jag ännu inte.

Måste få veta vad den extra tråden till tändmodulen är. Den vanliga B+ var där full spänning fram till under belastning. Extratråden går i samma kontakt som B+, det är INTE den som går till en pluggad kontakt som hänger löst och går till den brytarlösa (eller vad det nu heter) sidan av tändspolen, utan den kommer från en extra anslutning på modulen som enbart har denna tråd. Vad annat kan göra gnistan svag om inte den "nya" fördelaren också är trasig?
Senast redigerad av Marta den mån 23 aug 2010, 16:48:28, redigerad totalt 1 gånger.
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Starlet 87, motorn stannar efter några sekunder

Inlägg av tobo »

Lite brainstorm här (googlade på "baktänder"...).
Kan kamremmen ha kuggat över? http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
Kan ju vara något att kolla iaf.
Skriv svar