Celica st182: Motorn har gått sönder - Problemet tillbaka!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)

Inlägg av Gt-4 »

Personligen gillar jag inte Bosch stift.
Min st165 gick 10mil med nya bosch stift innan den sura ihop å stannade, vet flera med saabar som haft samma problem.
Jag tror helt klart det blir en förbättring avå byta stiften.
Annars är inte NGK stift speciellt dyra att köpa på en mack eller annan bildelsaffär.

Fnys skrev:Update:
Dale var här igår och hjälpte mig att kolla tändstiften.

Bild
Bild

Jag googlade på stiften och först och främst ska dom där sitta i en Celica 1.8l :?
2:ans tändstift och cylinder var väldigt oljig. Torkade av samtliga stift men lyckades inte torka av "topplocksväggen" där tändstiften sitter i.
"Skruven" längst upp på tändstift 3 satt också lite löst så den drog vi åt.

Startade bilen igen och väntade tills motorn blev varm. Jag kan medge att motorn betedde sig bättre än innan men den gick fortfarande ojämt :(
SKIT!
Någon som har några nya gissningar? Kan det vara stift 2?
Hur kan man komma åt och göra rent i hålen där tändstiftet sitter förutom tryckluft (typ piprensare)?

Beställt nya stift nu:
Toyota skulle ha 800:- för 4 st NipoDenso stift
Hittade 4 st NGK stift på Ebay för 153:- (inkl. frakt) :D
http://cgi.ebay.co.uk/4-NGK-PLUGS-TOYOT ... arParts_SM
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)

Inlägg av Tobbera »

Dale skrev:Du menar att motorn kan få för mycket soppa som typ choken ligger i?
Ja.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)

Inlägg av Tobbera »

Ska du byta stift och behålla bilen ett tag så beställ NGK Iridium på Ebay. Grymt bra stift.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1621
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)

Inlägg av Neblade »

Hur ser oljan ut? Hur ser kylarvätskan samt framförallt locket ut? Hur ser avgaserna ut?
Tänker på topplockspackning. Vilket skulle kunna förklara fenomenet vid varm motor, när toppen blivit varm så tätar den kanske sämre och släpper in olja och ut kompressionstryck.

Hade varit intressant att komptesta vid varm motor.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)

Inlägg av Fnys »

Tobbera skrev:Om den går perfekt när den är kall men dåligt när den är varm skulle jag misstänka soppan. Speciellt tempgivaren till vattnet.
Har inte kunnat mäta upp dom :( Letat i reparationsmanualen men har inte funnit vad dom ska ha för värden. Någon som har en Haynes eller vet vad dom ska ha för värden?
Glenn skrev:tändstiftsbrunnarna kan man ju göra rent med en trasa som man trycker ner, men risken är ju att man puttar ner skiten i förbränningsrummet, typiskt dumt.
Vad var det för skillnad på stiften som satt i och dom som skulle vara där ? varmare eller ?
Tror iofs inte det är SÅ kritiskt med en nuffra upp eller ner på celican, värre med exempelvis saab trionic som mäter genom stiften.
Precis, vill inte trycka ned skiten i cylindern. Därför jag frågade hur man kunde göra för att få bort (upp) smuts och olja.
Läste mig bara till att dom tändstiften som sitter i nu är till en Celica 1.8l (STi?) och vet ej vad det är för skillnad. Dom här har suttit i sen jag köpte den (3 år, 2000 mil) och vet inte när dom sattes i.
Neblade skrev:Hur ser oljan ut? Hur ser kylarvätskan samt framförallt locket ut? Hur ser avgaserna ut?
Tänker på topplockspackning. Vilket skulle kunna förklara fenomenet vid varm motor, när toppen blivit varm så tätar den kanske sämre och släpper in olja och ut kompressionstryck.
Hade varit intressant att komptesta vid varm motor.
Oljan är svart men inte skitig eller gammal. Kylarvätskan och locket är ok. Avgaser har jag inga synliga. Luktar bara oförbränd bensin från utblåset.
Det får fan inte vara toppackningen för då blir jag ledsen och fattig :(
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)

Inlägg av Tobbera »

"Luktar bara oförbränd bensin från utblåset."
Lutar ytterligare mer åt att den får för mycket soppa. Tex pga defekt tempgivare eller kanske tom ECU.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)

Inlägg av Codriver »

Tobbera skrev:
"Luktar bara oförbränd bensin från utblåset."
Lutar ytterligare mer åt att den får för mycket soppa. Tex pga defekt tempgivare eller kanske tom ECU.
Eller något med tändningen som gör att den inte tänder som den ska.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)

Inlägg av Speedo »

Precis... eftersom bilen går bra kall skulle jag börjat med att lokalisera och mäta upp tempgivaren/givarna.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)

Inlägg av Dale »

Motortemraturgivare på 3S-GE (Carina CS/GTi 1993)
  • 20°C 2,0 - 7,0 kΩ
  • 40°C 0,9 - 1,3 kΩ
  • 80°C 0,2 - 0,4 kΩ
Skillnaden på tändstiften verkar vara gnistgapet och tempraturen.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)

Inlägg av Fnys »

Ringer Toyota och hör vad 2 nya tempgivare kostar.
...eller är det fler givare som kan strula förutom dom här 2?
Bild
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Skriv svar